رفتن به محتوای اصلی

هشدار : تداوم بازنشستگی اجباری استادان «باعث افت جدی كیفیت آموزش پزشكی خواهد شد»

هشدار : تداوم بازنشستگی اجباری استادان «باعث افت جدی كیفیت آموزش پزشكی خواهد شد»

۲۹ نفر از اعضای هیات‌مدیره مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشكی ایران با صدور بیانیه‌ای نسبت به «تحدید گسترده اعضای هیات علمی» در دانشگاه‌های علوم پزشكی هشدار دادند.

به گزارش روزنامه اعتماد، دراین بیانیه هشدار داده شده که تداوم بازنشستگی اجباری و واداشتن چهره‌های شاخص آموزش پزشكی به استعفا در دانشگاه‌های علوم پزشك باعث افت جدی كیفیت آموزش پزشكی خواهد شد.

در بین امضا کنندگان بیانیه اسامی ایرج فاضل، وزیر پیشین بهداشت،علی نوبخت، رییس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس دهم، محمدرضا ظفرقندی، رییس سابق سازمان نظام پزشكی كشور،علی تاجرنیا، رییس جامعه دندانپزشكی ایران، محمدتقی جغتایی، رییس سابق دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، رضا ملك‌زاده وزیر پیشین بهداشت به چشم می‌خورد.

در بخشی از بیانیه آمده: «جامعه پزشكی ایران، سخت نگران اخبار باور نكردنی حاكی از برنامه‌ای هماهنگ برای كنار گذاشتن اساتید برجسته از هیات بورد و همزمان، بازنشستگی اجباری یا محدودیت گروهی دیگر است».

همچنین گفته شده «كنار گذاشتن برنامه‌ریزی شده اعضای صاحب‌نام و بعضا منحصربفرد هیات علمی از صحنه‌های مختلف آموزشی آثار زیان‌بار در تربیت دانشجویان و فراگیران علوم پزشكی و سقوط كمی و كیفی خدمات بهداشتی و درمانی و به مخاطره افتادن جان بیماران و محتاج پزشك بیگانه شدن هم‌میهنان عزیز را به همراه خواهد داشت».

در ادامه این بیانیه از جامعه پزشكی خواسته شده در برابر روند جاری تنها ناظری بی‌طرف نباشند و از سازمان نظام پزشكی خواسته شده مطابق وظایف قانونی خود جامعه را از عواقب درازمدت چنین تصمیم‌گیری‌هایی آگاه كند.

یك منبع آگاه به «اعتماد» گفته طبق روال معمول، استادان باسابقه می‌توانند تا ۳۵ سال عضو هیات علمی دانشگاه باشند و به تدریس ادامه دهند اما در یک سال و نیم اخیر بخاطر واکنش استادان مستقل به مساله واکسن کرونا و همراهی با «اعتراضات مردمی» رویه بازنشستگی اجباری و استعفای پیش از موعد و زودهنگام در دستور کار وزارتخانه قرار گرفته و به نظر می‌رسد پای تسویه حساب سیاسی هم در كار باشد.

این منبع آگاه اقدام وزارت بهداشت را «کودتای خزنده» خوانده و گفته«طبق اطلاعی كه كسب كرده‌ایم قصد اصلی این است كه به جای استادان صاحب‌نام و پیشكسوت كه تفكرات مخالف یا مستقل از تفكرات وزیر بهداشت و روسای دانشگاه‌های علوم پزشكی دارند و چهره‌های برتر در آموزش پزشكی كشور محسوب می‌شوند، «فارغ‌التحصیلانی با تفكرات نزدیك به بسیج جامعه پزشكی و وزیر بهداشت در هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشكی جایگزین شوند كه این رویكرد حتما در كیفیت آموزش پزشكی و تركیب هیات علمی دانشگاه‌ها تاثیرات منفی جبران‌ناپذیر خواهد داشت.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید