رفتن به محتوای اصلی

تصاویری از شدت شکنجە اعمال شدە علیە پیمان گلوانی، زندانی سیاسی کورد

تصاویری از شدت شکنجە اعمال شدە علیە پیمان گلوانی، زندانی سیاسی کورد

تصاویری از شدت شکنجە اعمال شدە علیە پیمان گلوانی، زندانی سیاسی کورد

درحالیکە روز دوشنبه نوزدهم تیرماه، دادستان مهاباد، مهراب پوراکبر در گفت‌وگو با رسانەهای حکومتی مرگ پیمان گلوانی را بر اثر "بیماری" اعلام کردە بود، تصاویری پخش شدە نمایانگر شدت شکنجە و خشونت بە کار رفتە علیە اوست.

تصویر

حضور گسترده مردم مهاباد در تشییع پیکر پیمان گلوانی.

شنیده شدن شعار «مرگ بر خامنه‌ای»‌در مهاباد هم‌زمان با خاکسپاری پیمان گلوانی

این ویدیو از تجمع در مهاباد هم‌زمان با خاکسپاری پیمان گلوانی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.در این ویدیو تجمع‌کنندگان شعار «مرگ بر خامنه‌ای»‌سر می‌دهند.به گفته گروه حقوق بشری هه‌نگاو، پیمان گلوانی، جوان ۲۴ ساله اهل مهاباد، ۱۴ روز پس از بازداشت «در پی شکنجه به دست نیروهای امنیتی» جان باخته است.گفته می‌شود ماموران امنیتی در تحویل پیکر او به خانواده تعلل می‌کردند.

 

گروه حقوق بشری هه‌نگاو می‌گوید پیمان

گلوانی، جوان ۲۴ ساله اهل مهاباد، ۱۴ روز پس از بازداشت «در پی شکنجه به دست نیروهای امنیتی» جان باخته است.

این سازمان حقوق بشری به نقل از منابع مطلع گزارش داده است آقای گلوانی روز چهارشنبه ١٤ تیر ماه ١٤٠٢ بدلیل عدم هوشیاری از بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه به بیمارستان خمینی این شهر منتقل شده بود و «ماموران امنیتی به خانواده گلوانی اعلام کرده‌اند که وی به دلیل «سقوط از ارتفاع» به کما رفته است.»

هه‌نگاو نوشته است در روزهای بستری این جوان در بخش مراقبت‌های ویژه، دو نفر از ماموران امنیتی در بیمارستان حاضر بوده و اجازه هیچ گونه ملاقاتی به اطرافیان نداده‌اند و تنها خواهر او که یک‌بار موفق به دیدار او شده گفته است «بدن و سر و صورت پیمان پر از کبودی بود».

روز گذشته فعالان حقوق بشر متمرکز بر کردستان ایران از کشته شدن موسی اسماعیلی یک زندانی سیاسی کُرد و اهل پیرانشهرخبر داده بودند که دو ماه پیش بازداشت و به زندانی در ارومیه منتقل شده بود.

این منابع گفته‌اند آقای اسماعیلی که ۳۱ سال داشته، در اثر «شکنجه» کشته شده است.

شبکه حقوق بشر کردستان کفته است اتهام آقای اسماعیلی «عضویت در یکی از احزاب اپوزیسیون کُرد» بوده است.

هه‌نگاو، گروه حقوق بشری دیگر متمرکز بر اخبار کردستان، هم به نقل از نزدیکان خانواده آقای اسماعیلی نوشته بود که «ماموران امنیتی بدون هیچ گونه توضیح یا ارائه مدارکی دائر بر طی کردن هر گونه پروسه قضایی و محاکمه به خانواده اعلام کرده‌اند که موسی اعدام شده است. لیکن خانواده اسماعیلی که در ایام بازداشت به‌شدت پیگیر وضعیت فرزندشان بوده بر این باور هستند که هیچ گونه محاکمه یا دادرسی نسبت به فرزندشان صورت نپذیرفته است.»

خشونت و شکنجه علیه زندانیان و بازداشتی‌ها در ایران نامعمول نیست و بدرفتاری با زندانیانی که از اقلیت‌های قومی یا مذهبی هستند شدیدتر است.

در سال‌های اخیر کشته شدن چندین زندانی و بازداشتی به واکنش‌های گسترده انجامیده است. کشته شدن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد موجی از خشم عمومی و اعتراضات گسترده بی‌سابقه سراسری به دنبال داشت.شبکه حقوق بشر کردستان می‌گوید دو ماه پس از بازداشت موسی اسماعیلی، روز شنبه ۱۷ تیر، پدر او به ستاد خبری اداره اطلاعات ارومیه احضار شده و ماموران امنیتی اعلام کرده‌اند که فرزند او درگذشته است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید