رفتن به محتوای اصلی

اتهام «محاربه» برای سه نفر از متهمان پرونده مرگ یک بسیجی در اکباتان

اتهام «محاربه» برای سه نفر از متهمان پرونده مرگ یک بسیجی در اکباتان

مسعود ستایشی روز چهارشنبه گفت که سه متهم که در دادگاه انقلاب اسلامی محاکمه خواهند شد با اتهام «محاربه» روبرو هستند و پنج نفر اتهامات دیگری دارند. اتهام محاربه می‌تواند است مجازات اعدام داشته باشد.

آرمان علی‌وردی طلبه بسیجی است که گزارش می‌شود روز چهارم آبان در شهرک اکباتان مورد ضرب و شتم قرار گرفت و در روز ششم آبان در بیمارستان جان باخت.

آقای ستایشی از متهمان نام نبرد اما «کمیته پیگیری وضعیت بازداشت شدگان» اعتراضات اخیر ایران آنها را معرفی کرده است.

به گزارش این گروه «میلاد آرمون متهم ردیف اول است و پس از او مهدی حسینی، مهدی ایمانی، علیرضا کفایی و حسین نعمتی دیگر متهمان این پرونده هستند.»

خبرگزاری حقوق بشری هرانا هم نوشت که قادر به تایید هویت دو تن از متهمان به نام های میلاد آرمون و علیرضا کفایی است.

مسعود ستایشی گفت که سه نفر از متهمان که از طریق «تمسک به سلاح سرد، باعث مرگ طلبه بسیجی شده‌اند» به «محاربه و اقدام علیه امنیت کشور» متهم شده‌اند. اتهام پنج نفر دیگر «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» اعلام شد.

او افزود که از این هشت نفر، هفت نفر زندانی و یک نفر به قید وثیقه آزاد است و «متهمان در حال معرفی وکیل هستند.»

مجید سعیدعرب، وکیل دادگستری، در توییتی نوشت که وکالت تسخیری یکی از این متهمان به او سپرده شده است و افزود: «شوربختانه، پرونده به شعبهٔ ۱۵ دادگاه انقلاب ارجاع شده. امروز نخستین دیدارم با 'قاضی صلواتی' بود.»

کمیته پیگیری وضعیت بازداشت شدگان نوشت: «گفته می‌‏شود دستگیری‌‎های این پرونده، بیش از آنکه براساس مدارک معتبر باشد، براساس اعترافات دستگیرشدگان در اداره آگاهی صورت گرفته است. پیش‌تر یک منبع آگاه نزد کمیته تایید کرده بود که تمامی دستگیرشدگان تحت شکنجه‎‌های سخت قرار گرفته‎ و بعضا ناچار به اعتراف علیه خود شده‌‎اند.»

براساس این گزارش میلاد آرمون و علیرضا کفایی دست‌کم دو ماه در بازداشت اداره آگاهی نگهداری شدند.

در این گزارش آمده است: «طبق گزارش‌‎های رسیده میلاد آرمون چند هفته در سلول انفرادی بازداشتگاه اداره آگاهی بوده و طی این مدت به طرق مختلف مورد شکنجه قرار گرفته است. او اولین‌بار در روز ۱۲ آبان‌ماه به همراه چهار دستگیرشده دیگر به مقابل دوربین آورده شد.»

این کمیته می افزاید: «پیش‎تر اخباری نیز از وضعیت علیرضا کفایی و شکنجه او در بازداشتگاه آگاهی منتشر شده بود. براساس این خبرها علیرضا کفایی که سابقه بیماری اعصاب و روان را نیز دارد، تحت شکنجه‎‌های شدید همه اتهامات را به عهده گرفته و در تصاویری که در روز ۲۷ آذر توسط خبرگزاری میزان منتشر شد نیز او یکی از کسانی بود که به کرات در حال تشریح روز حادثه دیده می‎‌شد. در این روز تصاویر تعدادی از دستگیرشدگان که برای بازسازی صحنه جرم به محل وقوع حادثه در شهرک اکباتان منتقل شده بودند، پخش شد.»

حسین رحیمی فرمانده وقت نیروی انتظامی تهران در آبان ۱۴۰۱ از بازداشت پنج مظنون در مرگ آرمان علی وردی در تهران خبر داد و گفت که «قطعاً این افراد فریب خورده هستند و از روی احساسات یک طلبه را به شهادت رساندند.»

او افزود: «این افراد نفرات اصلی هستند، یعنی فردی که چاقو می‌زند، فردی که با سنگ می‌زند و فردی که به مسئولان نظام فحاشی کرده است.»

علی صالحی دادستان تهران اواسط بهمن سال گذشته بدون ذکر جزییات از صدور کیفرخواست برای متهمان این پرونده خبر داده بود.

اعتراضات سال گذشته بعد از کشته شدن مهسا امینی در جریان بازداشت توسط گشت ارشاد در روز ۲۵ شهریور آغاز شد و برای چند ماه در سراسر ایران ادامه داشت.

در این میان شهرک اکباتان در غرب تهران شب‌های متعدد صحنه تجمع و شعارهای شبانه بود.

در مقابل نیروهای امنیتی و شبه نظامیان بسیجی با یورش شبانه به مناطق مسکونی از جمله این شهرک با بلندگو شهروندان را تهدید و با تیراندازی و «انفجار بمب‌های صوتی» در مناطق مسکونی فضای ارعاب ایجاد کردند.

برای نمونه در روز نهم آبان گزارش شد که نیروهای امنیتی و بسیجی در اکباتان علاوه بر بلندگو، برای ایجاد وحشت از لیزر، گازاشک‌آور و فریادهای تهدیدکننده و توهین‌آمیز استفاده کردند.

تهران آخرین بار روز ۱۶ فروردین به مناسبت زادروز حمیدرضا روحی، از کشته شدگان اعتراضات، شاهد تجمع‌های اعتراضی در منطقه شهر زیبا بود.

تاکنون چهار نفر - محسن شکاری، مجیدرضا رهنورد، محمدمهدی کرمی و محمد حسینی - در ارتباط با اعتراضات اعدام شده‌اند که با محکومیت گسترده جهانی روبرو شده است.

Image removed.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید