رفتن به محتوای اصلی

افزایش تهدیدهای مقام‌های حکومت آخوندی و ادامه سر باز زدن زنان

افزایش تهدیدهای مقام‌های حکومت آخوندی و ادامه سر باز زدن زنان

تهدیدها و هشدارهای مقام‌های حکومتی در ایران درباره حجاب اجباری ادامه دارد و گزارش‌ها درباره اعمال محدودیت برای زنانی که از این پوشش سر باز می‌زنند، ادامه دارد.

تلویزیون حکومتی ایران ویدیویی منتشر کرده که نشان می‌دهد ماموران در ورودی مترو تهران به زنانی که از حجاب اجباری سر باز زده‌اند، اجازه ورود نمی‌دهد.

با این حال مسعود درستی، مدیرعامل شرکت مترو تهران، گفته ابلاغیه‌ای برای جلوگیری از ورود زنان ِ بدون حجاب اجباری یا خدمات ندادن به آنان دریافت نکرده است.

یک روز پیش از آن احمدرضا رادان، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی به شهروندان هشدار داده بود که از شنبه آینده، افرادی که پوشش اجبارشده حکومت را رعایت نکنند، شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند.

او گفته بود: «پلیس برای جلوگیری از بروز هرگونه تنش و تزاحم با هموطنان در برقراری قانون حجاب از سیستم‌های هوشمند استفاده می‌کند.»

محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، هم به شهروندان هشدار داده است که برای پی‌گرد تخلف از حجاب اجباری، نهادهای حکومتی از «دوربین‌های نظارتی سطح شهر» هم استفاده می‌کنند.

او گفته است: «دوربین‌های نظارتی را که در سطح شهر وجود دارد، شهرداری تهیه کرده است و مسئولیت نگه‌داشتن آنها هم با شهرداری است، اما این دوربین‌ها بانک‌های اطلاعاتی مختلفی دارند که هر نهاد و سازمان می‌تواند اطلاعات مربوط به خود را از این بانک‌ها استخراج کند.»

در سال‌های اخیر در ایران ثبت شماره خودروها با دوربین‌های ترافیکی و شهری و فرستادن پیامک اخطار و جریمه برای صاحبان خودروها درباره حجاب جریان داشته است.

روز گذشته فرمانده کل انتظامی ایران هم‌چنین تهدید کرده بود که شهروندان بدون حجاب به محاکم قضایی معرفی می‌شوند.

امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی یک نماینده گفت که چنین اقدامی «نه عملی است و نه حکیمانه.»

مرتضی حسینی، نماینده میانه، در یک تذکر شفاهی خطاب به فرمانده کل انتظامی ایران گفت که «باید هر اقدامی در این زمینه مبتنی بر قانون مصوب مجلس شورای اسلامی باشد.»

او از فرمانده انتظامی جمهوری اسلامی خواسته است که «توان و نیروی خود را صرف مبارزه با مردان هنجارشکن، زورگیر و معتادان متجاهر و امنیت راه‌ها و جاده‌ها کنید.»

حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان که منسوب رهبر جمهوری اسلامی و نماینده او در این موسسه رسانه‌ای است، در یادداشتی با عنوان «حجاب به‌سرقت‌رفته را پس بگیرید»، خواستار برخورد با کسانی شده است که حجاب اجباری را رعایت نمی‌کنند.

او که اظهاراتش اغلب به عنوان پیش‌گویی جهت‌گیری آتی دست‌کم بخش‌هایی از حکومت اسلامی در ایران تلقی می‌شود، نوشته است که هرچند رعایت‌ نکردن حجاب با انگیزه‌های مختلف صورت می‌گیرد اما همه آنها «در توطئه واحدی به‌کار گرفته شده‌اند که از سوی دشمن طراحی شده است.»

با این حال این تهدیدها چندان اثری بر مخالفان حجاب اجباری نداشته است و زنان بدون حجاب اجباری همچنان در خیابان‌ها و مکان‌های عمومی در دست‌کم شهرهای بزرگ‌تر ایران به‌ویژه تهران در رفت و آمد هستند.

در بیش از شش ماه اخیر در اعتراض‌های سراسری‌ای که پس از کشته‌شدن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت پلیس «گشت ارشاد» در ایران راه افتاد، زنان بسیاری روسری‌هایشان را به نشانه اعتراض به حجاب اجباری آتش زدند و در این چند ماه عده بیشتری از شهروندانی که به حجاب موردنظر حکومت ایران اعتقاد ندارند، از سر کردن روسری سر باز زده‌اند؛ اقدامی که اغلب استقبال و همراهی عمومی را جلب کرده است.

از جمله در فضاهای دانشگاهی ایران هم حکومت درباره رعایت حجاب اجباری هشدار داده است اما هم‌چنان شماری از دانشجویان از آن سر باز زده‌‌اند و در این باره اعتراض هم کرده‌اند.

از جمله تصاویری در شبکه‌های اجتماعی از تجمع معترضان جلوی سردر دانشگاه هنر دانشگاه تهران منتشر شده است.

پیش‌تر گزارش شده بود که ماموران حراست دانشگاه هنر جلوی ورود دانشجویان زن که حجاب اجباری ندارند را گرفته و کارت دانشجویی آن‌ها را هم توقیف کرده‌اند.

بر اساس این گزارش‌ها نیروهای امنیتی هم‌چنین به پوشش برخی دانشجویان مرد ایراد گرفته و مانع ورود آنها به دانشگاه شدند.

وزارت آموزش و پرورش و وزارت‌ علوم، همزمان با نخستین روز بازگشایی مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها، پس از تعطیلات نوروزی در دو بیانیه جداگانه تهدید کرده بود ند دانش‌آموزان و دانشجویانی که حجاب اجباری را رعایت نکنند از خدمات در مدرسه‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی محروم خواهند شد.

همه این‌ها در شرایطی است که برخی مقام‌های عالی‌رتبه ایران هم به دشواری‌ها و «هزینه»های تحمیل پوشش موردنظر حکومت اسلامی اذعان کرده‌اند.

از جمله غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی، که دو روز پیش گفته بود برخورد «انضباطی و کیفری» و «بگیر و ببند» در این زمینه باعث بالا رفتن هزینه می‌شود و نتیجه نخواهد داد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، سر باز زدن از حجاب اجباری را «حرام شرعی و حرام سیاسی» خوانده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
بی بی سی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید