رفتن به محتوای اصلی

مولوی عبدالحمید: هیچ حاکمی در دنیا اختیار مطلق ندارد

مولوی عبدالحمید: هیچ حاکمی در دنیا اختیار مطلق ندارد

 

امام جمعه اهل سنت زاهدان از سرکوب اعتراضات انتقاد کرد و با درخواست آزادی زندانیان سیاسی، به خصوص زنان و کودکان گفت: «معترضان را با کتک و شکنجه مجبور به اعتراف به پذیرش جرم می‌کنند. چنین مجازات‌هایی فایده‌ای ندارد.»

آقای اسماعیل زهی خواهان آن شد که حکومت به حقوق همه مردم، اعم از زن و مرد و از اقوام و ادیان مختلف توجه کند و گفت: «ملت سه ماه است که اعتراض می کند. بجای زدن و زندان و اعدام بیایید به حرف آن‌ها گوش کنید. این راه را ول کنید، بیایید با آن ها حرف بزنید.»

او در سالگرد سرنگونی هواپیمای اوکراینی توسط موشک‌های سپاه پاسداران گفت: «این اتفاق که ۱۷۶ نفر انسان‌های توانمند و متخصص و دانشجو را از بین برد، یکی از بزرگترین مصیبت‌ها برای ملت ایران بود. این اتفاق دردآور است.»

مولوی عبدالحمید با اشاره به مسئولیت‌های مقام‌های ایران در زمان حمله به پایگاه آمریکا در عراق گفت: «وقتی به پایگاه آمریکا موشک شلیک کردید، باید متوجه می‌بودید که آمریکا با توانایی بیشتری که دارد ممکن است موشک شلیک کند. باید پروازها را لغو می‌کردید. احتمالات را باید در نظر می‌گرفتید. این کوتاهی بود که از تهران پرواز انجام می‌شود. باید با با صداقت این تقصیر را می‌پذیرفتید. در تمام کشورها اشتباه صورت می‌گیرد. رئیس جمهور، مسئولین قبول می‌کنند و استعفا می‌کنند.» 

آقای اسماعیل زهی با اشاره به اینکه قضات پرونده جمعه خونین زاهدان تحت فشار هستند، گفت: «در مساله کشتار مردم بی‌گناه زاهدان هنوز برایم قابل باور نیست نیروهای مسلحی که مردم را زدند، ایرانی باشند و هنوز مسوولان، مقصران را ملامت نکرده و از دل مردم در نیاورده‌اند.»

هشتم مهر، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی از داخل یک کلانتری در زاهدان به تجمع اعتراضی مردم این شهر بعد از نماز جمعه و در اعتراض به «تجاوز یک فرمانده پلیس به یک دختر نوجوان» تیراندازی کردند.

در این تیراندازی، دهها نفر از معترضان کشته شدند که سازمان عفو بین‌الملل این واقعه را «مرگبارترین کشتار» از زمان آغاز اعتراضات مردمی خوانده است.

حال‌وش، یکی از رسانه‌های فعالان بلوچ، گزارش داده که امروز نیروهای امنیتی با برپایی ایست بازرسی برخی از مسیرها به سوی مصلی مسجد مکی را مسدود کردند.

حا‌ل‌وش که اخبار سیستان وبلوچستان را پوشش می‌دهد می‌گوید که امروز جمعه ۱۶ دی ماه، نیروهای نظامی امنیتی با برپایی ایست و بازرسی مسیرهای شیرآباد و کریم آباد به زاهدان را مسدود کردند تا شهروندان نتوانند به مصلی مسجد مکی بروند.

مولوی عبدالحمید هم در سخنان قبل از نماز خود به ایجاد محدودیت برای علما و مردمی که برای دیدار با او قصد سفر به زاهدان را داشتند اشاره کرد.

مولوی عبدالحمید گفت مردم و این علما میخواستند بیایند اینجا و به ما تسلیت بگویند.

 

Image removed.

 

معترضان زاهدان: «نه تاج، نه عمامه، آخوند کارش تمامه»

امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه خطبه‌ها گفت: «روزنامه نگاران، اهل قلم، سیاستمداران، ادیان و اقوام همه احتیاج به آزادی دارند. همه حق شهروندی و انسانی دارند.»

به گفته او: «مردم ناراضی بی‌دین نیستند. دیندار هم ناراضی است. ایران برای همه است. حتی کسی که به دین اعتقادی ندارند هم ملت ایران هستند. ایران فقط برای نمازخوان‌ها نیست. ایران برای همه اقلیت‌های دینی است. نمی‌شود بگوییم فقط کسانی که در مراسم مذهبی شرکت می‌کنند راضی باشند. آنکه رای داده، آنکه رای نداده، همه ایرانی هستند. همه را باید در نظر گرفت.»

مولوی عبدالحمید با انتقاد از اینکه «مردم نان ندارند بخورند، آزادی ندارند» خطاب به حکومت گفت: «ملت اگر اعتراض می کند ، دشمن شما نیست. صدای اعتراض او را بشنوید. ملت درد دارد، ملت مشکل دارد. ما اگر این ها را می‌گوییم خیرخواه و دلسوزیم»

فعالان بلوچ می‌گویند که پس از نماز جمعه، معترضان همانند هفته‌های گذشته تظاهرات کردند و شعارهایی علیه حکومت دادند.

شعارهای «مرگ بر خامنه‌ای»، «مرگ بر جمهوری اعدامی» و «نه کولبری، نه سوخت‌بری، آزادی و برابری» سردادند.

آن‌ها همچنین شعر دادند: «مرگ بر ستمگر چه شاه باشه چه رهبر» و «نه تاج، نه عمامه، آخوند کارش تمامه» و «نه سلطنت نه رهبری، دمکراسی وبرابری» .

بر روی پلاکاردهای آنها نیز شعارهایی مانند«ظلم پایدار نمی‌ماند.» «دردها فراموش می‌شوند، اما کسانی که باعث شدند درد بکشیم هرگز...» دیده می‌شد.

معترضان در این تجمع‌ها شعارهای «مرگ بر جمهوری اعدامی» و «نه کولبری، نه سوخت‌بری، آزادی و برابری» سردادند.

بنابر ویدیوهای منتشر شده، امروز جمعه ۱۶ دی، زنان نیز در کنار مردان در راهپیمایی اعتراضی که در این شهر برگزار شد شرکت کردند و شعارهای ضد حکومتی سر دادند.

بر اساس ویدیوها، شماری از این زنان فریاد «زن، زندگی، آزادی» سر دادند و همچنین خواستار آزاد شدن زندانیان در بند شدند و شعار سر دادند: «تجاوز توی زندان، اینم بود توی قرآن؟»

دیروز یک رسانه محلی که اخبار سیستان و بلوچستان را منتشر می‌کند گزارش داده که همزمان با بازداشت گسترده و سرکوب مردم زاهدان، مولوی عبدالحمید تحت «فشار شدید» دستگاه‌های امنیتی و نظامی است تا در نماز جمعه سخنان انتقادی نگوید.

به گزارش گروه رسانه‌ای حال وش «دستگاه های امنیتی و نظامی از مولوی عبدالحمید خواسته‌اند تا به اعتراضات جمعه‌های بلوچستان خاتمه داده و از خطبه‌های انتقادی دست بکشد که وی این شروط دستگاه های امنیتی را نپذیرفته و رد کرده است».

اسما بلوچ، فعال بلوچ با انتشار ویدئویی از بازداشت گروهی مردم بلوچستان خبر داد و خواهان همبستگی مردم ایران با اهلی بلوچستان شد.

به گزارش حال‌وش پیش از برگزاری نماز جمعه امروز، ۱۶ دی ماه ۱۴۰۱، تعداد زیادی از نیروهای نظامی و لباس شخصی در مدارس سطح شهر زاهدان مستقرشدند.

گزارش شده که در روزهای اخیر بیش از صد نفر از شهروندان، از جمله چند کودک زیر ۱۸ سال بلوچ در مناطق مختلف شهر زاهدان بازداشت شده‌اند که از وضعیت آنان اطلاع چندانی دردسترس نیست.

Image removed.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
بی بی سی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید