رفتن به محتوای اصلی

در آستانه تجمع سراسری معلمان، دست‌کم چهار فعال صنفی بازداشت شدند
30.04.2022 - 09:30

بازداشت و احضار چندین فعال صنفی معلمان در آستانه روز معلم ایران

منابع خبری مختلف در ایران گفته‌اند که امروز نیروهای امنیتی اقدام به دستگیری و احضار چندین تن از فعالان صنفی معلمان در آستانه روز معلم در ایران و تجمع اعتراضی معلمان کرده‌اند.

براساس گزارش‌ها علی‌ اکبرباغانی، رسول بداقی، محمد حبیبی و جعفر ابراهیمی از اعضای کانون صنفی معلمان ایران در تهران "بازداشت" شده‌اند.

کانال تلگرامی صنفی معلمان ایران با تایید این خبر نوشته "امروز ساعت ۷ صبح ۶ نفر مامور امنیتی به منزل شخصی محمدحبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان هجوم بردند و با برخورد خشن، کلیه وسایل الکترونیک همسرش را اعم از لپ‌تاب و گوشی و .... را ضبط کردند و با خود بردند".

به گفته کانون، پیش از آن و در ساعت ۶ و نیم صبح به وقت تهران هم رسول بداقی بازداشت شده و "پنج نفر از پلیس امنیت به زور وارد منزل شدند و بعد از شکستن شیشه با پتک و بهم ریختن" این فعال صنفی با خود برده‌اند.

این برخوردها یک روز پیش از فراخوان کانون صنفی معلمان برای برگزاری تجمع اعتراضی معلمان در مقابل مجلس و مراکز آموزش پرورش در شهرها و شهرستان‌های ایران صورت می‌گیرد.

اسکندر لطفی، سخنگوی شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران هم گفته است که بازداشت شدگان به زندان اوین منتقل شده‌اند.

آقای لطفی همچنین خبر از احضار "دهها همکار دیگر از نقاط مختلف کشور" داده است.

وی در یادداشتی نوشته است که "قانون اساسی به صراحت حق تجمعات اعتراضی را به رسمیت شناخته" و "شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان متشکل از تشکل‌های قانونی و برآمده از آرای معلمان اقصا نقاط کشور است که بنا به اراده جامعه معلمان برای طرح خواسته‌های به حق آنان فراخوان تجمع اعتراض داده است".

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان ایران همچنین با "محکوم کردن برخوردهای امنیتی و سرکوب فعالان صنفی ... به دولتمردان هشدار می‌دهد که روند قبیح و شرم آور پرونده سازی و ارعاب معلمان را متوقف کند و یادآور می شود دو دهه سرکوب معلمان نه تنها آنان را وادار به عقب نشینی نکرده که همواره بر تعداد معترضین در کف خیابان افزوده است".

رسول بداقی یکی از بازداشت‌شدگان امروز

حمایت از معلمان

امروز همچنین ۱۴۸ فعال مدنی و سیاسی امروز در بیانیه‌ای با حمایت از تجمعات صنفی معلمان نوشته‌اند: "حاکمان و مسولان جمهوری اسلامی با نقض حق تجمع و حق اعتراض عزیزان معلم، به خصوص در یک ماه گذشته، فشارهای امنیتی و قضایی بر فعالان صنفی معلم را افزایش داده‌ و درپی برگزاری اعتراضات مسالمت‌آمیز سراسری، بسیاری از این عزیزان را احضار، تهدید و مورد بازجویی قرار داده اند".

امضا کنندگان این بیانیه که در میان آنها نام‌های ابوالفضل قدیانی، جعفر پناهی، شیرین عبادی، علیرضا رجایی، کیوان صمیمی، محمد صالح نیکبخت و محمدتقی کروبی دیده می‌شود، نوشته‌اند: "در چند روز اخیر و هم‌زمان با فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان، شاهد صدور احکام سنگین قضایی برای شماری از این معلمان متعهد از جمله ۸ سال زندان برای آقای مهدی فتحی در استان فارس، ۵ سال زندان برای آقای رسول بداقی در استان تهران و ۴ و نیم سال زندان برای آقای جعفر ابراهیمی در استان البرز بودیم."

"در آخرین نمونه نیز شاهد برخورد خشونت‌ آمیز و ضرب و جرح شرم‌آور آقای علی‌حسن بهامین معلم و فعال صنفی، توسط نیروهای امنیتی لباس‌شخصی در استان کهگیلویه و بویراحمد بودیم. رفتار شرم آوری که پیش از آن با آقای رادا مردانی در استان لرستان انجام شده و به پرونده سازی برای ایشان در دو استان مختلف منتهی شد".

امضاکنندگان با "حمایت از حق اعتراض، حق تجمع و حق تشکل‌یابی" معلمان "برخوردهای امنیتی قضایی" با آنان را محکوم کرده و به حکومت ایران هشدار داده‌اند که "نوع مواجه غیرقانونی و ضدحقوق‌بشری با مطالبات مردم ایران، کشور عزیزمان ایران را به نقطه‌ای بی‌برگشت خواهد رساند که پیامدهای سنگین آن دامنگیر همه خواهد شد."

آنها تاکید کرده‌اند که "پس از پایمال کردن مکرر حقوق ملت در سال‌های اخیر به خصوص فصل سوم قانون اساسی(حقوق ملت) و فصل پنجم (حق حاکمیت ملت) و گسترش بی‌ثباتی اقتصادی، فقر عمومی، تضاد طبقاتی و نقض حقوق بشر و حقوق شهروندی مردم، در عمل قانون اساسی به رسمیت شناخته خودشان را به قانونی بی‌اعتبار تبدیل کرده، و شرایط اداره کشور را به دوران پیشامشروطه برگردانده اند؛ شرایطی که اراده شخص اول مملکت و باندهای نزدیک به وی تعیین کننده سرنوشت مردم و فصل‌الخطاب بود."

درخواست‌های معلمان چیست؟

آخرین تجمع اعتراضی معلمان در اول اردیبهشت امسال انجام شد و تنها در شهر تهران ۷۰ نفر در این تجمع بازداشت شدند و به گفته محمد حبیبی، در تهران به دلیل برخورد شدید امنیتی، معلم‌ها نتوانستند تجمع خود را برگزار کنند، اما ویدئوهای منتشر شده از شهرهای دیگر نشان می‌دهد که این تجمعات خارج از پایتخت برگزار شده است.

معلمان در طی سال‌های اخیر بارها و بارها برای رسیدن به خواسته‌هایشان دست به تجمع اعتراضی زده‌اند و در آنها به دستگیری معلمان، وضعیت معیشتی نامناسب معلمان شاغل و بازنشسته و همچنین کمبود امکانات آموزشی اعتراض کرده‌اند.

در در قطعنامه پایانی آخرین تجمع شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان مطالبات اصلی معلمان "اجرای کامل طرح رتبه‌بندی و طرح همسان‌سازی"، "اجرای اصل ۳۰ قانون اساسی مبنی بر آموزش و پرورش رایگان" و "حق تشکل‌یابی و آزادی معلمان زندانی" اعلام شده بود.

معلمان در تجمع‌های گذشته خود در بسیاری شهرها به شکل مسالمت‌آمیز و با در دست داشتن پلاکارد یا سردادن شعار، اعتراض خود را نشان دادند

در بیش از دو دهه گذشته، معلمان به پایین بودن میزان حقوقشان اعتراض داشته‌اند و این اعتراض‌ها در نهایت به تصویب طرح همسان‌سازی و رتبه‌بندی معلمان انجامید.

اما معلمان معترض می‌گویند که هنوز از اجرای این طرح خبری نیست.

درباره طرح رتبه‌بندی هم استناد معلمان معترض به فصل ششم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که سال ۱۳۹۰ در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید. بر اساس این طرح، حقوق معلمان باید از یک دهه قبل بر اساس سطح کیفی آن‌ها مشخص می‌شد اما این طرح هنوز اجرا نشده است.

افزایش تورم و فقیرتر شدن خانواده‌های بیشتر در ایران بر گستردگی اعتراض‌های صنفی از جمله اعتراض کارگران و معلمان افزوده و تعداد اینگونه اعتراض‌های گسترده در چند ماه اخیر به شدت افزایش یافته است.

 

در آستانه روز جهانی کارگر

یک روز پیش از تجمع سراسری معلمان و در آستانه روز جهانی کارگر، ماموران امنیتی به خانه چند فعال صنفی معلمان یورش بردند و دست‌کم چهار تن را بازداشت کردند.

به گزارش شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، ماموران امنیتی روز شنبه دهم اردیبهشت چهار تن از اعضای کانون صنفی معلمان، شامل علی‌اکبر باغانی، رسول بداقی، محمد حبیبی و جعفر ابراهیمی را بازداشت کردند.

بنابر همین گزارش، دست‌کم دو مورد از بازداشت‌ها با یورش ماموران به خانه‌های این فعالان صنفی صورت گرفته و همچنین، ماموران با هجوم به منزل شهرام حیدری وسایل الکترونیک این فعال صنفی را نیز ضبط کرده‌اند.

بازداشت این فعالان صنفی یک روز پیش از تجمع سراسری معلمان و همچنین در آستانه روز جهانی کارگر انجام شده است.

بنابر فراخوان انجمن‌های صنفی معلمان، قرار است معلمان ایران روز یکشنبه در تهران در برابر ساختمان مجلس شورای اسلامی، و در مراکز سایر شهرها در برابر ادارات آموزش و پرورش تجمع کنند.

در همین حال، ۱۴۸ فعال سیاسی و مدنی در بیانیه‌ای مشترک، افزایش فشارهای امنیتی و قضایی بر معلمان را محکوم کردند.

به نوشته این بیانیه که روز شنبه منتشر شد، صدور احکام زندان در ماه‌های اخیر و افزایش فشارها بر فعالان صنفی معلمان، مواجهه‌ای غیرقانونی و ضدحقوق‌بشری با مطالبات مردم است و کشور «را به نقطه‌ای بی‌برگشت خواهد رساند».

تجمع سراسری قبلی معلمان روز پنجشنبه اول اردیبهشت در شهرهای مختلف ایران برگزار شد اما در تهران ماموران امنیتی مانع از تجمع در مقابل ساختمان وزارت آموزش و پرورش شدند و حدود ۷۰ معلم را چندین ساعت بازداشت کردند.

معلمان در قطعنامه این تجمع خواستار آزادی فعالان صنفی زندانی شده و تاکید کرده بودند که سال گذشته نیروهای امنیتی و قوه قضاییه «به صورت مستمر و سیستماتیک» سرکوب معلمان را ادامه دادند.

در روزهای پس از آن نیز گزارش شد که از یک روز قبل از تجمع سراسری، اینترنت تلفن همراه دست‌کم ۱۵ فعال صنفی در تهران و کرج به «دستور مراجع ذی‌صلاح» قطع شده بود.

در تجمع سراسری اول اردیبهشت، معلمان معترض با اشاره به «دور جدید سرکوب معلمان» از جمله به صدور حکم پنج سال زندان برای رسول بداقی، صدور حکم چهار سال و شش ماه زندان برای جعفر ابراهیمی، و صدور ۱۲ سال زندان برای مهدی فتحی و همچنین تایید حکم رسول کارگر و فرزانە ناظران‌پور اشاره کردند.

معلمان ایران سال گذشته بارها دست به تجمع و تحصن سراسری زدند. پس از این اعتراضات، صدها نفر از معلمان به حراست آموزش و پرورش یا نهادهای امنیتی احضار شدند و شماری از معلمان و فعالان صنفی بازداشت و به زندان محکوم شدند.

این تجمعات در اعتراض به آیین‌نامه ناقص رتبه‌بندی، اجرا نشدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و سرکوب مستمر و سیستماتیک فعالان صنفی برگزار شد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.