رفتن به محتوای اصلی

مولوی عبدالحمید: «مردمی که امروز فریاد می‌زنند به خاطر خارجی‌ها نیست، برای این است که آزادی ندارند»

مولوی عبدالحمید: «مردمی که امروز فریاد می‌زنند به خاطر خارجی‌ها نیست، برای این است که آزادی ندارند»

مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه اهل سنت در زاهدان، در نماز جمعه این هفته از رهبران حکومت ایران خواست معترضان را به دشمنان خارجی ارتباط ندهند.

او گفت: «حاکمیت و حکومت متولی خدمت به این مردم است. اگر مردم معترضند، ضعف‌های خودتان را نگاه کنید، به گردن دشمن نیندازید، نگویید که دشمن تحریک کرده است. ضعف‌های خودمان در اجرای عدالت و خدمات رسانی را ببینیم.»

آقای عبدالحمید گفت: «مردمی که امروز فریاد می‌زنند به خاطر خارجی‌ها نیست، برای این است که گرفتاراند و آزادی ندارند.»

ارتباط دادن اعتراضات جاری به دشمنان خارجی و قدرت‌های غربی یکی از تبلیغات دائمی حکومت ایران است. «دشمن» یکی از کلیدواژه‌های مورد علاقه علی خامنه‌ای است.

مولوی عبدالحمید چند روز پیش هم اظهارات مقام‌های جمهوری اسلامی درباره «حمله مسلحانه مردم خاش به فرمانداری» را «دروغ محض» خوانده بود.

بنابه گزارش‌ها حمله ماموران جمهوری اسلامی به معترضان در خاش ۱۶ کشته به جا گذاشت.

آقای عبدالحمید در نماز جمعه این هفته زاهدان با ستایش از زنان و دانشگاهیان از نبود آزادی انتقاد کرد.

او گفت: «می‌گویند آزادی نبود نمی‌توانستید این حرف‌ها را بزنید. نخیر، اما اگر آزادی بود آزادی تحزب و تشکیلات بود. چه قدر روزنامه‌نگاران الان زندانند؟»

«یک قاضی با یک حکم یک شبه دوازده روزنامه را بست. کجای دنیا قلم را این طور محدود می‌کنند؟»

 مولوی عبدالحمید در ادامه خطبه های نماز جمعه گفت: «این نیروهایی که از بیت‌المال روزی می‌خورند کجا تعلیم و آموزش دیدند که این‌گونه معترضان را که تنها سنگی پرتاب کردند، با گلوله جنگی زدند؟»

او با اشاره به پیشنهاد پول از سوی حکومت به خانواده های کشته شدگان گفت: «آن ها گفته اند که پول نمی‌خواهیم، عزت ما باید حفظ شود».

تصاویر منتشرشده از طرف فعالان مدنی بلوچ حاکی از آن است که پس از نماز جمعه این هفته زاهدان، معترضان بار دیگر در خیابان‌ها شعارهای ضدحکومتی مانند «مرگ بر خامنه‌ای» و «لعنت بر خمینی» سر دادند.

همچنین گزارش‌های شبکه‌های اجتماعی نشاندهنده اعتراضات در شهرهای مختلف استان سیستان‌و‌بلوچستان از جمله تفتان، چابهار، سراوان، راسک، ایرانشهر و خاش پس از پایان نماز جمعه است. در ایرانشهر به سوی معترضان تیراندازی و در دیگر شهرها گاز اشک آور شلیک شده است.

شعار معترضان در شهرهای استان«مرگ بر خامنه‌ای»، «مرگ بر بسیجی» و «مرگ بر سپاهی» است.

هر جمعه دراین استان اعتراضاتی برپا شده که در مواردی با سرکوب مرگبار از طرف ماموران امنیتی همراه بوده است.

کشتار نزدیک به صد نفر پس از یک نماز جمعه زاهدان خونبارترین رویداد اعتراضات جاری در ایران بوده است. فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان در آستانه چهلم آن فاجعه برکنار شد.

روز گذشته سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل، خواستار واکنش فوری جهانی شده تا از ادامه کشتارهای معترضان در این استان ایران جلوگیری شود.

این کشتار که زمینه‌ساز اعتراضات بزرگ جمعه‌های یک ماه گذشته در زاهدان و شهرهای دیگر سیستان و بلوچستان شده، تاکنون خونین‌ترین روز سرکوب‌های اعتراضات سراسری ایران بوده که اکنون وارد پنجاه و پنجمین روز خود شده است.

سازمان حقوق بشر ایران که مقر آن در نروژ است می گوید از زمان شروع اعتراضات سراسری در ایران، در مجموع ۱۱۸ نفر در سرکوب معترضان در استان سیستان و بلوچستان کشته شده‌اند.

«در چند ساعت کشته‌های ما با تمام کشور ایران برابر شد»

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه های نماز جمعه هفته گذشته با بیان اینکه الان اکثریت مردم ایران ناراضی اند، گفته است:«اگر قبول ندارید با حضور ناظران بین المللی یک رفراندوم بگذارید و نتیجه آن را بپذیرید.»

آقای عبدالحمید گفت: «ملتی را که ۵۰ روز است در خیابان‌ها اعتراض می‌کند، نمی‌توانید با کشتن و زندان و زدن، عقب برانید.»امام جمعه اهل سنت زاهدان با اشاره به «جمعه خونین» زاهدان گفت: «در چند ساعت کشته‌های ما با تمام کشور ایران برابر شد.»

در ارتباط با اظهارات مقام های دولتی که خواسته معترضان و نتیجه اعتراضات را «تجزیه ایران» می خوانند، مولوی عبدالحمید گفته «همۀ ما ایرانی هستیم و ما با همه احساس برادری می‌کنیم. نسبت تجزیه‌طلبی به مردم و انتساب‌شان به جاهای دیگر، دروغ و تهمت است».

امام جمعه اهل سنت زاهدان با انتقاد از «امنیتی کردن کشور»، «نبود آزادی» را دلیل انقلاب سال ۵۷ ایران دانست و گفت: «همه مقامات و مسئولان حتی بالاترین مسئولیت کشورهم مشروعیت خود را از همین ملت گرفته است.»

او پیش از این علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی را به عنوان کسی که فرماندهی کل قوای نظامی کشور را در دست دارد، در برابر کشته شدگان جمعه یک ماه پیش زاهدان مسئول دانسته بود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
بی بی سی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید