رفتن به محتوای اصلی

نرگس، غزه و ایران !
16.12.2023 - 09:43

 

کسانی در نقد بیانیه نرگس محمدی اظهار نظر و گلایه می کنند که چرا او از غزه اسمی نبرد و به حمله جنایتکارانه حماس به اسراییل و جنایت های بی شمار ارتش   اسراییل علیه بشریت نپرداخت.  
من هم می توانستم در این امر با آنها همدلی کنم، اگر نرگس شهروند سوئد، فنلاند یا ایتالیا می بود. اما نرگس از کشوری می آید که نه فقط سیاست خارجی آن بلکه عواطف متناقض ملی آن هم « فلسطینیزه» شده است و جماعت حامی اسرائیل و طرفداران حماس در فضای مجازی مشغول جر دادن یکدیگرند. در این شرایط دشوار، بخردانه نیست شخصیتی را که قد کشیده تا در سطح ملی بازی کند، به حمایت از این یا آن جناح تشویق یا مجاب کنیم. بخش های بزرگی از ایرانیان با تعصب به دنبال « دی فلسطینیزه کردن» سیاست در کشورشان هستند. آنها شعار شان « نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران» است . وقتی موسوی در اوج محبوبیت، شعار « هم غزه، هم لبنان، جانم فدای ایران» را مطرح کرد، کسی اعتنایی نکرد. این بخش از هم میهنان ما که به ضرورت سرنگونی حکومت رسیده اند، بر این باورند که ام الفساد منطقه، همین ام القرا اسلام است که اگر سرنگون شود، در دراز مدت به سود همه، از جمله فلسطینی هاست. آنها فرقی بین جیم. الف. ، حماس و جک و جانور های دیگر قایل نیستند. از نظر آنها هر ضربه به حماس و بقیه نیابتی ها، مستقیما ضربه ای به جیم. الف. است  و همانطور که خمینی برای تنبیه صدام ۸ سال جنگ را ادامه داد، به اسراییل حق می دهند که برای کندن کلک حماس هیچ ملاحظه ای نداشته باشد. 
برای کسی که از « قیام حماس» حرف می زند، دشوار و نزدیک به غیرممکن است که فضای روحی- روانی این بخش از  مردم کشورش را درک کند و بفهمد که نباید هیچ شخصیت ملی را به قفس گرگ انداخت. من از درایت نرگس عمیقا خوشحال و -حتی اگر بی ربط به نظر بیاید-  مفتخرم و امیدوارم در مقابل فشارهای جهنمی این دو طرف، همچنان  به حبل المتین ایران بچسبد و مقهور نشود.
به عنوان یک زن و یک مادر،  هر روز شاهد کشتار زنان و کودکان بی پناه فلسطینی بودن ، خون دل خوردن و دم فرو بستن به وقت خاموشی،  فقط از عهده شخصیت هایی بر می آید که شایستگی دیدن افق ها و بازی در زمین ملی را دارند و نرگس تا امروز نشان داده که این شایستگی و توانایی را دارد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

دیدگاه‌ها

فرامرز حیدریان

عنوان مقاله
موضعگیری صحیح و هوشمندانه

دروووود بر آقای پورمندی گرامی!

موجز و مختصر.

دیدگاه شما در خصوص رفتار قلمی و عملکردی «خانم نرگس محمّدی» کاملا درسته و صحیح. مشکل کثیری از گرایشهای سیاسی در این است که تصوّر و شدیدا به خود تلقین میکنند که هر کس به هر دلیلی نام آور و موثّر و محبوب شد، باید بی چون و چرا در خدمت اهداف سیاسی آنها در آید. مهم نیست که شخص معروف، کی باشد و چه تفکّرات و آرمانها و منشی داشته باشد. برای گرایشهای سیاسی، مهم فقط یک چیز است. در خدمت اهداف حزبی و سازمانی و فرقه ای و گرایشی در آمدن. ضربه و آسیبی که گرایشهای سیاسی از این طریق به شخصیّتهای موثّر و محبوب و نام آور میزنند و همچنین ملّت ایران در جامعیّت وجودی، صد برابر خطرناکتر و مخرّبتر از ضرباتیست که ممکن است در عرصه های سیاسی از سر بلاهتکاری مرتکب شوند.

من از همان دقایق شروع جنگ با صدای رسا گفتم و نوشتم و استدلال آوردم که هیچ ارگانی، کشوری،  سیاستمدارانی و امثالهم نمیتوانند جنگ اعراب و اسرائیل را حلّ و فصل کنند و صلح را به خاورمیانه بازگردانند و حقّ مسلّم «عرب و یهود» را تضمین کنند. گفتم تنها ملـتی که میتواند از عهده این کار برآید فقط آیرانیانی هستند که بر شالوده پرنسیپهای فرهنگ ایرانی دست به اقدام بزنند و شرط آن نیز این است که حکومت فقاهتی با تمام امکانهای دم دست فوری خلع ید و عزل شود.

از قدیم الایّام گفته اند و نوشته اند و صدها و چه بسا هزاران مورد اثباتی وجود دارد که در جنگ، هرگز حلوا و شیرینی و شکلات پخش نمیکنند. مهم نیست که مشارکین در جنگ، کدامشان حقّ دارند و کدامشان زور میگویند. مسئله واقعیّت جنگ، فقط ویرانی و کشتار و خونریزی و فلاکت صغیر و کبیر را به دنبال دارد. بنابر این واقعیّت هولناک و غم انگیز جنگ و قربانیان آن نباید کسانی را که یک ارزن شعور و فهم داشته باشند از اصل مطلب، منحرف کند و به دایه های مهربانتر از مادر تبدیل کند. بلکه اگر کسانی واقعا و بشردوستانه بر آنند که مشکل را حلّ کنند، باید قبل از محکوم کردن یکی یا هر دو طرف درگیر جنگ در این خصوص بیندیشند که ریشه های جنگ از کجا نشات گرفته و چگونه میتوان ریشه ای به حل و فصل معضل همّت کرد. متاسفانه کثیری از گرایشهای سیاسی فقط یک جانبه قضاوت میکنند و متوجه پیچیدگی مسئله نیستند و سر نخها را به شدّت گم کرده اند و اسیر و ذلیل عواطف رقیق خود شده اند و عقل و شعور خودشان را به سیّاره عطارد تبعید کرده اند!.
تاریخ یهود کنعانی و عرب فلسطینی به قدمت تاریخ تمدّن و فرهنگ بر روی کره زمین است. نمیتوان همینطوری از روی بخار معده آمد و به نابودی قوم اسرائیل حکم صادر کرد که عین جنایت آشکار است. یک نفر به خودش زحمت نمیدهد در باره تاریخ و فرهنگ «قوم یهود» از کهن ترین ایّام تا امروز، یک جزوه ده صفحه ای را مطالعه کند ولی به خودش اجازه میدهد که در باره قوم یهود، قضاوت ضحّاکی کند. هنوز حضرات محکوم کننده نفهمیده اند که «صهیون» نا م معبد «یهوه» است و توهین به صهیون به معنای «توهین به یهوه» است. درست مثل این میماند که کسی به مسلمانان بگوید «کعبه ایستها» بدون آنکه خبر داشته باشد که «کعبه» همان خانه «الله» است و حمله به «کعبه»؛ یعنی حمله به «الله». حضرات محکوم کننده هنوز نفهمیده اند که معضل «یهود و عرب»، معضل جنگ خانوادگیست بر سر «ذریّه ابراهیم» و مسئله «مصطفایی/برگزیدگی» که باعث حسادت و خشم و کمپلکس روانی قوم عرب شده است؛ زیرا اعراب به سلاله ابراهیم تعلّق دارند همچون قوم یهود. حسادت عرب به قوم یهود بر سر این است که چرا مابین آنها تفاوت گذاشته شده است. حسادتی که ناشی از محبوب بودن قوم یهود در نزد «یهوه» است، مسئله ای نیست که دیروز یا یک قرن پیش با شکلگیری جنبش «صهیون» به وجود آمده باشد؛ بلکه مسئله ایست که قرنهای قرن در اشعار و داستانها و رمانها و قصّه ها و ایده آلها و رویاها و آرزوها و شرایع قوم یهود به ابعاد مختلف، سینه به سینه تا امروز گشته و دوام آورده است. بنابر این با شعارهای سخیف و بی مزه سیاسی که از طرف گرایشهای همیشه سرنا را از سر گشاد نواختن کنشگران ایرانی در هر کوی و برزنی، به صدا در می آید، نمیتوان بر معضلی چیره شد که قدمت هزاران ساله دارد.
شعور و فهم و درایت و دریادلی هنر کشورداری و درک عمیق داشتن از فلسفه کشورآرایی و همسایه داری را طالب است تا بتوان کاری کارستان را کرد؛ طوری که نه تنها حقّ قوم یهود، محفوظ و تامین شود؛ بلکه همچنین حقّ قوم عرب فلسطینی تامین و تضمین. این کار فقط ار عهده ایرانیانی بر میآید که بر شالوده پرنسیپهای فرهنگ ایرانی وارد میدان خویشکاری شوند و پیش شرط آن نیز، خلع و عزل حکومت فقاهتی است ولاغیر.
شاد زی و دیر زی!
فرامرز حیدریان
ش., 16.12.2023 - 11:31 پیوند ثابت
نظرات رسیده

شما فکر می کنی مخاطبین فیسبوکی ات بچه و صغیرند؟ 
دوست گرامی، اینجا قضیه جر دادن یک امر فرعی ست.  زیرا نسل کشی و کشتن حداقل بیست هزار آدم بیگناه، موضوعی نیست که یک فعال حقوق بشر بتواند آنرا لاپوشانی کند.
نرگس محمدی آبروی خودش را لااقل در نزد آدم های شرافتمند و آگاه از دست داده و کسی هم نمی تواند کارش را توجیه کند...خخخخ جر دادن!!!!!!

ش., 16.12.2023 - 09:51 پیوند ثابت
نظرات رسیده

مرا به ملا نقطی! بودن متهم نکنید، حیف نیست در این ارزیابی درست ودقیق در مورد خانم نرگس محمدی،که از واژه حبل المتین!!...استفاده
کرده ای؟

ش., 16.12.2023 - 09:49 پیوند ثابت

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.