رفتن به محتوای اصلی

پرويز ثابتي چه مي گويد و چه برنامه هابي دارد؟
29.11.2023 - 16:27

 

تمام پنج قسمت تكنوازي و صحبت هاي تك نفره ( مونولوگ) آقاي پرويز ثابتي را ديدم كه در بنگاه سخن پراكني ( من و تو ) تنها به قاضي رفته بود و ظاهرا خيلي راضي برگشته بود.
 ثابتي جرا حالا پس از ٤٥ سال لب به سخن مي گشايند ؟
١- مي خواهد بگويد كه شاه دموكرات بود.وقتي كه شكنجه گر  مجري امنيت مي شود ، چرا ديكتاتور ، دموكرات نشود؟
٢- كه ساواك شكنجه گر نبود و كارش  برقرار ي امنيت و مبارزه با فساد بود.
٣- كه آمريكا نقشي نداشت و اين مردم نمك نشناس بودند كه لياقت آن همه رفاه و آزادي و ترقي را نداشتند و به خاندان پهلوي پشت كردند .( كه مردم ايران گناهكارند).
٤- كه دروغ است كه دستگاه سلطنت به مساجد و ملاها پروبال داد و خاك بجشم مردم ايران پاشيد.
٥ - كه فقط ساواك و ثابتي بود كه به درستي سقوط سلطنت را پيش بيني كرد و راه چاره را دستگيري وسيع و قلع وقمع گسترده مخالفين  را پيشنهاد كرد اما بيماري و تزلزل شاه مانع شد .
٦- او بدنبال يكي بود تا تمام شكست ها را به گردن او بيندازد و  ارتشبد فردوست را پيدا كرد و تمام كاسه كوزه ها را به كله او شكست كه بقيه سفيد بودند و او سياه و او بز خفن بود!؟
٧- كه  حالا روي من حساب كنيد كه من و ساواك زنده ايم و ميتوانيم آب رفته را به جوي باز گردانيم 
٨ و ٩و.....
اشكبوس طالبي- روان شناس  8 آذر ٤٠٢- مريلند

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

دیدگاه‌ها

نظرات رسیده

Mandani Mahmoodi

من گوش کردم ، چیز بیراه نگفت در همان بحبوبه من در بند ساواک بودم رئیس ساواک گفت ما نمی دانیم مملکت بکجا میرود ،صبح یک دستور می آید و عصر ضد آن مرا ازاد کرد بروم انوقت من در گچساران کار میکردم

پ., 30.11.2023 - 17:39 پیوند ثابت
نظرات رسیده

سیروس ملکوتی:

اشکبوس جان به تصور من طرح مسئله ثابتی و حتی ستایش شکنجه و اعدام و نکوهش و تمسخر اعدام شدگان آن نظام برمیگردد به طرح مانیفست برای لمپنیزم سیاسی . ثابتی و عالیجناب خطاب نمودنش و بر حق دانستن وجود شکنجه و اعدام در نظام گذشته ربط مستقیم دارد به آن نتیجه گیری که بعدها جمهوری اسلامی میخواهد از آن برای خود بهره بگیرد . در واقع همه این روایت‌ها به پروتکل دفاعیات حکومت معاصر در چرایی سرکوب و کشتارهایش منجر خواهند شد . پیشترها هم بسیاری از اصلاح طلبان و ملی مذهبی ها عنوان می‌نمودند که با رویکرد مجاهدین به جنگ با رژیم و یا بدست گرفتن اسلحه در کردستان و خطر تجزیه کشتار و سرکوب رخ دادند
پ., 30.11.2023 - 17:37 پیوند ثابت
نظرات رسیده

سلام

دكتر حمزه سارويي

دكترطالبي عزيز

اين واقعيتي است كه گفته هاي ثابتي شكنجه گرساواك
به هيچ وجه نمي توانداعمال ورفتارخودوهمراهان خودرابا
مبارزان،جوانان،دانشجويان
دهه٤٠و٥٠ ازصفحه روزگارپاك كند.آنهابارفتار
خشونت آميز خودبامبارزان آنهارامجبوربه پذيرش مبارزات قهرآميزكردندو ترورهاي دهه ٥٠توسط گروه هاي چريكي بخشي نتيجه اعمال ساواك بودكه جوانان راواداربه رفتارهاي هيستريك وخشم آلودمي كردند.

ثابتي وهمكاران اوباادعاي دروغين خودمبني برفرارچريك هاي فدائي ومجاهد،آنهارادرتپه هاي اوين به رگباربستند.دههامبارزدرزير شكنجه هاي آنان در زندان ها جان باختند.سرگذشت تلخ جوانان ودانشجويان سال هاي دهه٥٠درزندان هاي رژيم هيچگاه فراموش نمي شود.

درسال هائي كه آمريكانيزبا حمايت بي قيدوشرط ازحكومت هاي ديكتاتوري درجهان به منظورايستادگي دربرابرسوسياليزم به اين نوع رفتارهاصحه مي گذاشت.

سقوط آلنده درشيلي،حمايت بي قيدوشرط ازكنتراست ها درنيكاراگوئه كه برعليه چريك هاي ساندنيست هامي جنگيدندوصدهاكودتاي پي درپي درآمريكاي لاتين ازسياست غلط دولت مردان آمريكادرآن سال هابود.

باهمه اين ها،قضاوت درموردرفتارجوانان دانشجو كه باخواندن يك اعلاميه ويا كتاب به خانه هاي تيمي مي رفتندوبجاي كتاب،كلاشينكف به دست مي گرفتند امروزاصلا قابل توجيه نيست.

باوركنيد درشرح زندگي اين عزيزان بارهاقيدشده است كه اي كاش درراه هدفي كه مي جنگيديم"اندك مطالعه وياشناختي ازكشورهاي دوست آنزمان داشتيم".آنها صادقانه پاي درراه مبارزه جهت احقاق شعارهائي كه به ظاهربسياردلفريب بودند گذاشته بودنداما هيچ شناخت عميقي ازراهي كه انتخاب كرده بودندنداشتند.آنهاقدم درراهي گذاشته بودندكه فرجامش گمراهي بوداما حتمارژيم وشرايط جهاني نيز دراين انتخاب آنان بي اثرنبود
آنها صادق بودند،جانشان را در راه باورهايشان دادند،قدم درراهي گذاشته بودندكه فكر مي كردندسعادت وخوشبختي براي مردمان به همراه دارداماحيف كه پايان تلخي براي شان رقم خورد وديوارروياها به آساني فروريخت.

ولي باهمه اين هاستمگراني مانندثابتي وهمكاران به هيج وجه نمي تواننداعمال خشونت بارخودراتوجيه نمايندكه آنهادربرابر رفتارخشونت آميزخود با مبارزان آن سال هامحكوم به پذيرش واقعيت هاهستندوحق ندارندكه ازمطالبات به حق مردم براي خودپناهگاهي بسازند.موفق باشيد
چ., 29.11.2023 - 23:40 پیوند ثابت
نظرات رسیده

تقي : علم کردن جنایتکاری مانند ثابتی که شنیده ام با یکی دو‌نفر دیگر منجمله ملکه خاتون و ملکه منتظر، مشاور اصلی رضا پهلوی است،  ماهیت سلطنت تاریخی ایران را برملا می کند. تاریخی ننگ اور که بعضی از خامان متعصب هنوز هم دلبسته ان هستند. ایمبسیلی ذکاوت اجتماعی .

چ., 29.11.2023 - 22:42 پیوند ثابت
نظرات رسیده

بابك❤️

سلام، خیلی خوب مختصر و مفید جمع بندی کردید. من همیشه مستند ها را با علاقه تماشا می کنم .در باره ی جنگ ها ، فاشیسم ، شوروی ، اسپانیای فرانکو و.. مخصوصا آنها که دربین فیلم با شاهدان عینی و کسانی که از جنگ ها ، اردوگاهها ، زندانها و.. زنده به جا مانده اند .یا مقامات و مسئولان در آن زمانها یا کارشناسان و متفکران مختلف سیاسی و اجتماعی که اظهار نظر می کنند و آدم تاحدی در جریان واقعیت ها قرار میگیرد. اما این کارهائی که بعضی رسانه ها چه خارجی چه «من وتو» به قول شما با «مونولوگ» یا در جاده یک طرفه میرانند. صنار ارزش ندارند.
بارها دوستان کلیپ فرستادند که می بینی یک مصاحبه انگلیسی شاه با فلان خبرنگار را نشان میدهد . فیلم فقط می شود پشت صحنه و یک نفر برای خودش بفارسی روایت می کند. اصلا رعایت ترجمه و این حرفها اهمیت ندارد و مردم را مثل خودشون «هالو »می دانند. یا مثلا یارو پرویز ثابتی که در شهریور ۱۳۲۰ یک پسر ۵ ساله بوده امروز در این سن بالا با آن خنده های مبتذل و خرناس هم چون خوک اش از اشغال متفقین طوری صحبت می کنه: واویلا روس ها آمدند تو سنگسر و برای ما فیلم نشان میدادند. ولی ما آلمان و هیتلر رادوست داشتیم . با کسی دیگر هم از سنگسر و دیگر جاهای ایران که زنده ست ( بالای ۸۲ سال) صحبت نمی شود که چند نفر آن فضا را تائید کنند. من ده ها فیلم از ورود متفقین به قزوین ، کرمانشاه ، اهواز ، آبادان و...دیده ام که نه فقط روس ها بلکه انگلیسی ها و امریکائی ها با هواپیماهاشان آمده بودند . استقبال ها مثبت بنظر میرسید کسی برای تبعید رضا شاه و عهد وعیالش عزاداری نکرد. زندان ها و شکنجه و بگیر به بند تعطیل شد. ایران آزاد شد...
این یارو در عین حال طوری تعریف می کند که در حکومت رضا شاه همه چیز برای هیتلر و آلمان تبلیغ شده بود که این هم با ننه من غریبم امروزه ی طالبان بازگشت سلطنت در نتاقض ست. چون ادعا می کنند که انگلیس ها بیخود رضا شاه را تبعید کردند.. از همه مسخره تر موضوع انتخابات آزاد پیشنهادی شاه بود مثل فرانسه که ثابتی با بلاهت راجع به فرانکو حرف زد و بقول خودش داد ِ شاه را در آورد که اورا با فرانکو مقایسه کرد. .
شرم آور ست ..
نرود میخ آهنین در سنگ
چ., 29.11.2023 - 22:40 پیوند ثابت
مش قاسم

بابام جان دروغ چرا؟ آآآآ ...ما خودمان با گوش خودمان نشنیده ایم اما یکی از همشهری ها میگفت اوضاع داره خرتوخرمیشه پرسیدم یعنی اخرش چی میشه؟ گفت چهل سال بود ۵۶تی ها چشم گذاشته بودن و ساواکی ها رفته بودن قایم،شده بودن حالا ساواکی ها یکی یکی دارن از سوراخ هاشون میان بیرون ...پرسیدم چرابابام جان؟.. گفت حالا نوبتی ساواکی هاست چشم بزارن و ۵۶ تی ها.. چپفارسی.. مذاهمین خلق و توده ای ها برن قایم بشن گفتم اینکه بازی قایم باشک خودمان است گفت آره...نشنیدی..میگن..
آسیاب به نوبت...

چ., 29.11.2023 - 17:37 پیوند ثابت

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.