رفتن به محتوای اصلی

سازمان همکاری‌ اسلامی: هتک حرمت به قرآن صرفا اسلام هراسی نیست
02.07.2023 - 17:43

کشورهای شرکت کننده در نشست اضطراری امروز سازمان همکاری اسلامی در جده عربستان خواستار اقدامات جمعی برای جلوگیری از تکرار سوزاندن قرآن در آینده شدند.

این نشست در پی به آتش کشیده شدن یک نسخه از قرآن به دست یک شهروند سوئدی عراقی در روز عید قربان برگزار شد.

براساس بیانیه‌ای که در پایان این نشست فوق العاده منتشر شد، سازمان همکاری اسلامی از کشورهای عضو خواست تا «اقداماتی یکپارچه و جمعی را برای جلوگیری از تکرار هتک حرمت به قرآن» اتخاذ کنند.

در این بیانیه آمده که حسن ابراهیم طه، دبیر کل این نهاد «بر لزوم ارسال پیامی روشن تاکید کرده که هتک حرمت به قرآن صرفا یک مسئله اسلام هراسی نیست.»

در بخش دیگری از این بیانیه آمده: «ما باید بطور مستمر به جامعه بین الملل در مورد اعمال فوری قوانین بین المللی یادآوری کنیم. قوانینی که به وضوح هر گونه حمایت از نفرت مذهبی را ممنوع می‌کند.»

در پی این اقدام، اکثر کشورهای اسلامی، سفیران سوئد را در پایتخت‌های خود احضار کرده و آتش زدن قرآن را محکوم کردند. 

دفتر نمایندگی ایران نزد سازمان همکاری اسلامی دیماه سال ۱۴۰۰ (ژانویه ۲۰۲۲) با اعزام سه دیپلمات پس از شش سال در جده عربستان بازگشایی شد.

پنجاه و هفت کشور عضو سازمان همکاری اسلامی هستند. ایران از پایه‌گذاران این نهاد است که پیشتر سازمان کنفرانس اسلامی نام داشت و در نشست سران شماری از کشورهای اسلامی در مراکش در سال ۱۹۶۹ پایه‌گذاری شد. گمان می‌رود پس از عادی‌سازی روابط ایران و عربستان بار دیگر تاثیرگذاری این سازمان نیز افزایش یابد.

بسیاری از نشست‌های این سازمان در جده عربستان برگزار می‌شود. هرچند سایر کشورهای عضو هم میزبانی اجلاس سران یا نشست‌های مهم آن را بر عهده داشته‌اند.

این نشست به دعوت عربستان سعودی و برای مقابله با آنچه که «اعمال نفرت انگیز» خوانده شده تشکیل شد. عربستان پیش از این آتش زدن قرآن توسط یک پناهجوی عراقی الاصل را در بیرون مسجدی در استکهلم که در روز عید قربان انجام شد، محکوم کرده بود.

سفارت سوئد در تهران

 

سوزندان قرآن در سوئد با واک

 

قرآن سوزی در سوئد: درست یا غلط؟

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

دیدگاه‌ها

ع باقرزاده

با سوزاندن کتاب موافق نیستم حتی اگر این کتاب قرآن.. کاپیتال..)سرمایه( مارکس یا حتی جزوی ..جنگ مسلحانه هم تاکتیک هم استراتژی باشه...بهتر این که قرآن ..کاپیتال و مابقی رو از نو با درک شعور امروزین خواند

د., 03.07.2023 - 13:34 پیوند ثابت
فرامرز حیدریان

عنوان مقاله
سوزاندن قرآن

درود!

آنانی که دور هم مینشینند و با ادّعاهای چنین و چنان و حرفهای صد تا یه غاز و بی مغز ادّعا میکنند که به «قرآن» هتّاکی شده است، نیک است قبل از لنترانی کردن، نگاهی ساده به دور بر خودشان در کشورهایی بیندازند که اسلامیّت حکومت میکند و متولّیانش تعیین کننده جیک و واجیک مردم هستند و به نام محتویات همان قرآن، چه جنایتهای هولناکی را در حقّ انسانها مرتکب میشوند. قرآن به هیچ وجه، مقدّس نیست. کتابیست همچون میلیونها کتاب دیگر که در سراسر دنیا چاپ و منتشر میشود و هر انسانی نیز در سراسر دنیا، مادرزاد، مُحقّ و مجاز است که محتویات هر کتابی را سنجشگری کند و دیدگاههای فردی اش را بنویسد. آنکه که قرآن را آتش میزند، یک احمق تمام عیار است؛ زیرا با چنین کاری اثبات میکند که نه مغزی برای اندیشیدن دارد، نه شعوری برای تمییز و تشخیص دادن. لزومی ندارد که قرآن را آتش بزنیم. آنچه باید آتش زده شود، اعتقادات آوردن ابلهانه و بی پرسش و تامّل به محتویات قرآن است که باید در مغز و ذهنیّت انسانها آتش زده شوند؛ و گرنه قرآن هیچی نیست سوای اعلامیه ای سیاسی همچون هزاران اعلامیه سیاسی که در سراسر دنیا چاپ و منتشر میشوند. کسی که هنر سنجشگری را بداند و آن را با دلاوری به کار بندد، هیچگاه هیچ کتاب و اعلامیه ای را نخواهد سوزاند؛ بلکه با دلیری تام به سنجشگری آن خواهد کوشید و سپس آن را به گوشه ای از قفسه کتابخانه اش جای خواهد داد.
قرآن و کتابهایی امثال قرآن را کسانی آتش میزنند که ملعبه و متعه و سرسپرده مُقتدرانی هستند که برآنند به نام قرآن بر ذهنیّت و روح و روان مردم، حکومت ابدی داشته باشند. قرآن و امثال قرآن را هیچگاه نباید آتش زد؛ بلکه فقط رادیکال و بی محابا آنها را سنجید و سنجید و هیچگاه نیز مرعوب مدّعیانی نشد که سنجشگری را بخواهند با انواع و اقسام اتهامات واهی بدنام و بی اعتبار کنند. هر کتابی که بخواهد در باره «انسان و مسائلش»، اظهار لحیه بکند، مهم نیست نویسنده و نویسندگانش چه کسانی بوده اند و هستند، باید بی چون چرا به دادگاه سنجشگری فراخوانده و پاسخگوی رفتارها و گفتارها و کردارهایی باشد که به نام آن در حقّ و نسبت به انسانها اجرا میشود.
اگر قرار بود که سنجشگری «انجیل و عهد عتیق و امثالهم»، هتّاکی به حساب آید، مطمئن باشید که قرنهای قرن بود که نصف کره زمین برهوت محض شده بود. قرآن و مسلمانان هرگز و ابدا و هیچگاه تحفه ای جدابافته نیستند که مستثنا از سنجشگری باشند. مسلمان جماعت اگر ارزنی شعور فردی داشته باشد، باید بتواند با تکیه به استدلال و منطق ثابت کند که محتویات قرآنی، ارزش یه بال پشه را دارند و گرهی از اینهمه مشکلات بشری را میتوانند بگشایند. حقیقت عریان این است که مومنان به محتویات قرآنی فعلا در چارچوب جغرافیای ایران فقط و فقط فلاکت و خونریزی و غارتگری و ستمگری و آدمکشی و رذالت و کثافتکاری و پستی و خشونت و شکنجه و آزار و قهقرایی و توحش و برهوت و نابودی هر چیزی را که بویی از زندگی داشته باشد با خشونتی توصیف ناپذیر به وجود آورده و همچنان با شتاب به نابودگری تمایل الهی دارند. نه! قرآن را نباید هرگز سوزاند؛ بلکه محتویات آن را در کنار رفتار و گفتار مومنان به آن باید شبانه روز، بی محابا و با دلاوری و گشوده فکری سنجید و انتقاد گسترده کرد.

شاد زیید و دیر زیید!
فرامرز حیدریان

ی., 02.07.2023 - 19:07 پیوند ثابت

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.