رفتن به محتوای اصلی

سلطنت‌طلبان قربانیان شخص اول‌های از یاد رفته،
21.06.2023 - 15:40

اخیرا حمله به سلطنت طلبان به ویژه به شاهزاده رضا پهلوی در برخی از رسانه‌ها از طرف چند چهره شناخته شده رواج یافته است. در این نوشته پدیدار شناسی این حملات از طرف دونمونه بارز، آقایان عالی پناه و اکبر گنجی، یعنی سیر تفکری که در ذهن آقایان شکل گرفته و به ابراز نظرهای خصمانه منجر شده، بررسی شده است. موضوع این حملات از سوئی توهین و آزار جنسی به آقای عالی پناه در تظاهراتی در لندن است و از سوی دیگر واکنش آقای گنجی به اظهارات آقای امیرطاهری در پاسخ به پرسشهای خبرنگار بی بی سی در مورد این توهین و نیز مصاحبه ایشان با ایندپندنت فارسی در مورد صلاحیت همکاری با دولتهای خارجی است.

خوش بینانه ترین فرض برای درک آنچه در ذهن این آقایان گذشته این است که این اتفاقات، یعنی توهین به آقای عالی پناه و مصاحبه آقای امیر طاهری، با چنان اهمینی در تضاد با اصول اعتقادی ایشان پدیدار شده که به لزوم انتشار آن انجامیده است. برای تشخیص درستی یا به گفته امروزی‌ها راستی آزمائی این فرض ابتدا به بررسی انتقادی از مصاحبه‌های آقای امیر طاهری می‌پردازیم و سپس واکنش‌های آقای گنجی را با آن مقایسه می‌کنیم.
 

در پاسخ به پرسش خبرنگار بی بی سی در مورد فحاشی از طرف برخی سلطنت طلب آقای امیر طاهری گفته‌اند که در جامعه‌های غربی آزادی بیان از جمله آزادی فحش و حمله هست و اضافه کرده‌اند که "ترجیح می‌دهم هیچ سانسوری وجود نداشته باشد". در انتقاد به نظر آقای امیر طاهری باید گفت که آزادی بیان حتی در کشورهای غربی محدود است و قابل بسط به تهمت و فحاشی نیست. بعنوان مثال در قوانین جزائی کانادا اهانت و افترا به ترتیب زیر تعریف شده و جرم شناخته شده است: "انتشار هر موردی، بدون توجیه و دلیل قانونی، که فردی را با نفرت، تحقیر یا تمسخر خطاب کند و یا به قصد اهانت به آن شخص بوده و امکان آسیب زدن به شهرت او وجود داشته باشد. " بدون شک فحاشی به تمام معنی شامل همه مشخصات فوق است.
دیگر اینکه آقای طاهری بنظر می‌اید معتقد به نسبی گرائی بوده و وجود معیار یکسانی برای داوری در مورد نظرات مختلف را رد می‌کنند. اگر ایشان به وجود چنین معیاری باور می‌داشتند مخالفت و داوری در مورد نادرست دانستن نظری را، بویژه اگر با فحاشی صورت گیرد، به معنی سانسور تلقی نمی‌کردند و به نتیجه گیری اینکه " هرکسی با صحبت کردن خودش خودش رو معرفی می‌کنه" اکتفا نمی‌کردند. خاستگاه این طرز فکر آقای طاهری را می‌توان تفکرات پسا مدرنی دانست که در نیم قرن اخیر رواج عمومی یافته است و احتمالا باد این جریان فکری به ایشان هم خورده است! نباید از خطرات این نسبی گرائی غافل بود چون اعتقاد به آن در را بروی گفتگوی آزاد و خرد محور می‌بندد و در عمل به جایز بودن هر نظری هر چند مخرب و ارتجاعی می‌انجامد. به ویژه در شرایط کنونی ایران اعتقاد به خرد ناب مهم است چون عمده ترین اسلحه برای مقابله با خرافات حکومت دینی و استبداد ولی فقیه است.
در ادامه مصاحبه خبرنگار مجددا می‌پرسد که "انتقاد از طرفداران سلطنت این است که با هتاکی و فحاشی اجازه شنیده شدن طرف مقابل را نمیدهند و عملا انحصارطلب هستد.... و اینکه صدای واحدی شنیده نمیشه. " آقای طاهری در جواب به بخش دوم پرسش خبرنگار می‌گویند " خیلی خوب است که صدای واحدی شنیده نمی‌شود. صدای واحد فقط از گوسفندان شنیده می‌شود که می‌گویند بع بع بع. " پاسخ آقای امیر طاهری به این پرسش به روشنی به معنی نفی لزوم "صدای واحد میان سلطنت طلبان و رد "تک صدائی" است و نه الزاما آن طوری که آقای گنجی تعبیر کرده و به آن تاخته‌اند پاسخ به فحاشی و انحصار طلبی.
بهرحال آیا واکنش آقای گنجی را می‌توان انتقادی منطقی در دفاع از گفتگوی آزاد و جایز نبودن توهین به مخالفان سیاسی دانست؟ پاسخ روشن به این پرسشها را از واکنش ایشان به مصاحبه دوم آقای امیرطاهری با ایندپندنت فارسی می‌توان یافت. در این مصاحبه آقای امیر طاهری "صحبت کردن با دولتهای خارجی" را قابل توصیه به مخالفین جمهوری اسلامی ندانسته و در عوض صحبت کردن با سندیکاها و احزاب و مطبوعات و افکار عمومی را پیشنهاد کرده‌اند. روشن نیست که منظور ایشان از این صحبت کردن‌ها چیست و به چه هدفی باید انجام گیرد. اهمیت افکار عمومی در غرب عمدتا به خاطر تاثیری است که در رفتار دولتها دارند و در صحنه بین المللی تنها دولتها هستند که توانائی اجرائی دارند. در این صورت تماس مستقیم با دولتها با اتکاء به افکار عمومی به هدف انزوای بین المللی جمهوری اسلامی کاملا ضروری و هوشمندانه است. تعجب آور است که آقای امیر طاهری که به نسبی گرائی در مورد اظهار نظر‌ها روی خوش نشان داده‌اند یکباره مطلق گرا می‌شوند و هر نوع صحبت با هر نوع دولتی را صلاح نمی‌دانند. آیا با گفتن اینکه دولت‌ها همه دنبال منافع خود هستند باید منکر تفاوت منافع بین مثلا دولت آلمان و دولت عربستان سعودی شد و امکان استفاده از کمکهای دولتهائی که منافعشان منطبق با منافع اپوزسیون است را باید از دست داد؟ این موضع را اگر از آقای گنجی می‌شود انتظار داشت از آقای امیر طاهری که همواره از تجربیات جهانی خود صحبت می‌کنند بعید است.
اما آقای گنجی با اعلام موافقت خود در مورد عدم کارکردن با دولتها بدون توضیح دلایل خود این را فرصتی یافته‌اند تا با تکرار گفته‌ای که آنرا شاهکار ادبی خود می‌پنداند شاهزاده را "دوپینگی اسرائیل» بنامند و آقای امیر طاهری را "استاد سلطنت طلبان" خطاب کنند. آیا تصور نمی‌کنند که خود این نام گذاری‌ها نمونه‌های بارزی از فحاشی هستند، که چون سیاسی هستند به این معنی نیست که فحش نیستند و ماهیت فحاشی بودن آن تغییر پیدا می‌کند. ضمنا تعمیم دادن نظرات آقای امیر طاهری به تمام سلطنت طلبان با استاد سلطنت طلبان نامیدن ایشان زمانی که شاهزاده در تضاد با امیر طاهری فحاشی را محکوم کرده است در واقع توهینی نا روا به همه پادشاهی خواهان است.
توهین بدتر ایشان به سلطنت طلبان اتهام کنگ و مبهم پول گرفتن از سیا و عربستان است که بی شباهت به "بگم بگم" احمدی نژاد در بحث انتخابانی با موسوی نیست. معلوم نیست اگر ایشان اطلاعات دقیقی دارند چرا تا کنون با جزئیات و به روشنی مطرح نکرده‌اند و با توضیح چرائی و چگونگی آنها دلیل مخالفت خودرا با هر نوع کمک مالی گرفتن از دولتها" توضیح نداده و به بحث نگذاشته‌اند. می‌توان نتیجه گیری کرد واکنشهای آقای گنجی در موارد فوق ناشی از روند فکری نیست که شامل اعتقاد به اصل گفتگوی آزاد و مغایرت آن با توهین به آقای عالی پناه باشد.
در مورد اعتراض آقای عالی پناه به توهین و آزار جنسی ایشان آیا می‌توان آنرا نتیجه اعتقاد ایشان به اصل گفتگوی آزاد و تضاد آن با رفتار سلطنت طلبان افراطی دانست؟ آیا نتایجی که ایشان در رسانه‌ای کردن اعتراض خود انتظار داشتند باز تاب مخالفتی اصولی است؟ در اولین مصاحبه با ایران اینتر نشنال در مورد آزار جنسی و توهین به ایشان نتیجه گیری کرده‌اند که شاهزاده "مینی" در راه انقلاب است و ضروری است از میان برداشته شوند. در مصاحبه‌های بعدی از همین مین انتظار دارند که بطور مشخص در مورد توهین به ایشان موضعگیری کنند. در ضمن ایشان به موارد بیشماری از فحاشی سلطنت طلبان اشاره کردند که روشن نیست چرا قبلا به آن اعتراض جدی و جنجالی نکرده‌اند و آیا ایشان از شاهزاده توقع دارند در همه این موارد بطور مشخص اعلام موضع کنند؟ ایشان اعلام موضع عام و برائت شاهزاده را به دلیل عدم موثر بودن آن کافی نمی‌دانند. آیا فکر می‌کنند سلطنت طلبان فحاش توانائی درک موضع شاهزاده را ندارند و اگر ایشان در هر موردی اعلامیه بدهند آنها خواهند فهمید و ترتیب اثر خواهند داد؟
در پیشینه مخالفت خود ایشان با شاهزاده نشانه‌های بارزی از اهانت می‌توان یافت. بعنوان مثال مصاحبه ایشان با سایت کلمه در مورد مسافرت شاهزاده به اسرائیل علاوه بر "ایرادهای بنی اسرائیلی" انگیزه دیگری جز تحقیر شخصیت شاهزاده و بزرگنمائی و معرفی مقام خود در وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی نمی‌توان دید. ایشان دعوت شاهزاده از طرف دولت اسرائیل را به دعوت فریبکارانه از یک مقام پیش پا افتاده از طرف جمهوری اسلامی تشبیه کرده‌اند ایشان در یک مصاحبه مدعی شده‌اند که بدلیل تهدید سلطنت طلبان افراطی از رفتن به منزل دوستان و حتی آرایشگاه آسوده نیستند. با توجه به پیشنه اهانتها شجاعت ایشان در رفتن به تظاهراتی که اکثر آن طرفداران شاهزاده بوده‌اند قابل تحسین است!. اگر به نوع رسانه‌ای کردن مخالفت ایشان دقت کنیم به روشنی می‌توان دید که هدف ایجاد تفاهم و حقیقت جوئی از طریق گفتگوی آزاد نیست.
با توجه به موارد فوق بنظر نمی‌آید این فرض درست باشد که این آقایان از موضع انتقاد اصولی و در دفاع از گفتگوی آزاد به فحاشی و توهین برخی از سلطنت طلبان معترضند و رسانه کردن آنرا ضروری می‌دانند. فرض دیگری که می‌توان برای توضیح روند فکری این آقایان مطرح کرد وجود سایتهای بیشمار و نیاز آنها به افزایش خواننده است که اکنون عمده ترین ابزار و زمینه ارتباطات جمعی هستند. بزرگ نمائی اخبار جنجال بر انگیز، نظیر درگیریها میان افراد و جریانات سیاسی، یکی از راههائی است که برخی از رسانه‌ها برای افزایش خواننده انجام می‌دهند. در نتیجه افرادی که علاقه مفرطی به چهره سیاسی شدن دارند حمله به شخصیت‌های پر طرفدار را راه مناسبی برای مطرح شدن در رسانه‌ها تشخیص می‌دهند. آقایان عالی پناه و اکبر گنجی زمانی که در ایران بودند عمدتا به خاطر شهامت در ابراز مخالفت با جمهوری اسلامی مورد توجه ویژه مخالفین جمهوری اسلامی بودند و شهرت داشتند. بعد از مهاجرت به خارج اما از این شهرت کاسته شد و توانائی آنها در سرودن شعر و انتشار نوشته‌های تحلیلی سیاسی امکان باز تولید آن را در خارج از کشور برای ایشان بوجود نیاورد. متاسفانه شهرت مثل قدرت نیازی است که انسانها، به ویژه آنهائی که احساس "هنرپیشه اولی" (Prima Donna) (۱) می‌کنند به آسانی به آن عادت می‌کنند و همانطور که می‌دانیم "ترک عادت موجب مرض است! ". ازینرو می‌توان پنداشت که حتی بطور نا خود آگاه ایشان دست به ایجاد اخبار جنجالی می‌زنند تا مجددا مورد توجه قرار گیرند.
فرض دیگر در مورد پدیده حمله این آقایان به شاهزاده و پادشاهی خواهی در جامعه شناسی و روان شناسی "بز فراری کردن" (Scapegoating) گفته می‌شود. ریشه این اصطلاح مراسمی قدیمی است که طبق روایت انجیل در آن کشیش‌ها گناهان بشر را به طور نمادی به گردن بزی آویخته و آنرا به دور دست فراری می‌دادند. در علوم انسانی این اصطلاح به پدیده‌ای اجتماعی خطاب می‌شود که در آن افراد به دلیل نا توانائی در مواجه با علت اصلی مشکلات اجتماعی خود، نظیر نقش دولت در بیکاری، کسان و یا گروه اجتماعی دیگر را، نظیر کارگران مهاجر، بعنوان مقصر مشکل خود مورد حمله قرار می‌گیرند. آقایان عالی پناه و گنجی که زمانی در ایران مخالفت موثری با جمهوری اسلامی می‌کردند با آمدن به خارج این توانائی را از دست داده‌اند و در واکنش به این ناتوانائی، شاهزاده و سلطنت طلبان را بعنوان مقصر اصلی دم دست مورد حمله تاثیر پذیر قرار می‌دهند. هردوی این آقایان ضمنا سابقه همکاری فعال با جمهوری اسلامی را دارند و به اصطلاح امروزی افکار پنجاه و هفتی دارندکه ضدیت با سلطنت پهلوی و اسرائیل از مشخصات عمده آن است. ایشان با ایجاد اخبار جنجالی و رسانه‌ای کردن آنها جریان سیاسی سلطنت طلب را کناهگار کرده و برای رفع بلای جمهوری اسلامی قربانی می‌کنند! بی دلیل نیست که این حملات به ویژه زمانی که جنبش در ایران فروکش کرده است از طرف افرادی در خارج از کشور اوج بیشتری می‌گیرد.
باید متذکر شوم که هدف این نوشته دفاع از پادشاهی خواهی نیست. امیدوارم اگر فرضیات بالا در مورد حملات آقایان عالی پناه و گنجی درست باشد این نوشته به مثابه درمان گفتاری، با آگاه کردن اشخاص به دلایل ناخودآگاه انگیزه شخصی که در قالب خیرخواهی جمعی صورت می‌گیرد، کمکی باشد در راستای پیشگیری از تکرار این پدیده بسیار مخرب که می‌تواند روح مخالفت با حکومت استبدادی را به تشبیه صادق هدایت مانند موریانه از داخل نابود کند.

فاطمه حقیقت‌جو
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱- Prima donna که به هنرپیشه‌های زن درجه اول اپراها در ایتالیا اطلاق می‌شد در اصطلاح امروزی زبانهای اروپائی به کسانی گفته می‌شود که درک غیر واقعی از توانائی‌های خود دارند و انتظار دارند همیشه مورد توجه ویژه باشند اگرنه ناراحت و عصبی می‌شوند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
گویا نیوز

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

دیدگاه‌ها

پگاه

میبینم که این خانم هم کشوحجاب کرده. پرسشم اینه که اگر حجاب حکم اسلام بود,پس معلوم میشه شما دیگر مسلمان نیستی.یعنی ملحد ومرتد شدی که حکمش با مسلمین است.
ولی اگر پاسخ میدهید که بمرور زمان و با دید امروزی به موضع نگاه کردین و باین نتیجه رسیدین که حجاب لزومی ندارد,
پس تکلیف آنهمه جنایاتی که مسلمین در حق زنان بی حجاب کرده اند چی میشه؟ هم مسلکان شما بپشتیبانی رای و نظر چون شمایی آدم کشته اند تکلیف آن جانهای گرفته شده چیست؟
ایکاش مسلمین هم غیرت کافران ژاپنی را داشتند که وقتی میدیدند بخاطر خطا هایشان فاجعه ببار آمده با شمشیر اقدام به خودکشی میکردند. گمان میکنم در آنصورت وقتی میخواستند بحکم اسلامشان گردن کسی را بزنند دوبار فکرمیکردن. دستکم برایشان واجب کفایی استکه در غاری خزیده و جهانی را از دیدن روی خود عصبی نکنند. .
درعجبم از این مسلمانان که چه رویی دارن.باز مقاله مینویسند و خود نمایی میکنن.خودشان معتقدند که سر پل سراط هم اینقدر رو نشان میدهند تا خدا را هم از رو میبرن.

س., 27.06.2023 - 08:02 پیوند ثابت
محسن کردی

عنوان مقاله
سلطنت‌طلبان قربانیان شخص اول‌های از یاد رفته،

اخبار خبرگزاری اپوزیسیون ایران

خبر گذاری اپوزیسیون ایران

 طبق اخبار واصله در پی اعتراضات اخیر نسبت به اعمال برخی سلطنت طلبان و با توجه به این که   اپوزیسیون غیر سلطنت طلب جمهوری اسلامی که در یک قدمی سرنگونی رژیم سفاک آخوندی بود و  با انگشتی که به آقای هالو رسید دچار واماندگی و شکست مفتضحانه ای شد و سنگرهای فتح شده را رها و به پشت جبهه برگشته است  شاهزاده رضاپهلوی دیگر شخصا ناچار شدند به میدان بیایند.  لذا این اطلاعیه ها از جانب دفتر ایشان به ترتیب صادر میشود (فقط اطلاعیه دیگه.. انتظار نداشتید که شاهزاده برود و انتقام هالو را بگیرد و قصاص کند!؟) 

اطللاعیه شماره 251

(توضیح نظر به این که سلطنت  طلبان در این سالها با بسیاری چپ و جبهه ملی چیز دست بگیربان شده بودند ما اطلاعیه های قبلی این دفتر را که در مورد آن حملات و فحاشی ها صورت گرفته بود را درز گرفتیم و همینجوری از میان دهها اطلاعیه ای که در این سالها توسط صادر شده شانسی یکی را بیرون می کشیم که این بار قرعه بنام اطلاعیه شماره 251 افتاد). 

به این دفتر خبر رسید که عده ای سلطنت طلب فحاش در تاریخ .... در لندن به آقای هادی خرسندی توهین و فحاشی کردند که بدینوسیله این دفتر اعلام میدارد هرچه آن سلطنت طلبان به هادی خرسندی گفتند خودشونن و نیز اعلام میداریم بر پدر و مادر هر سلطنت طلبی که عکس شاهزاده و پرچم  شیروخورشید در دست به دیگران توهین می کند لعنت! ( وقتی خبرنگار ما در مورد لعنت از شاهزاده سوال کردند ایشان پاسخ دادند:

بچه که بودم وقتی از روبروی خانه همسایه ها در کنار کاخ سعد آباد رد می شدیم ملاحظه فرمودیم  که بعضی همسایه ها پشت دیوار خانه شان مینوشتند « لعنت بر پدر و مادر کسی که اینجا آشغال بریزد». گفتم شاید اینجا هم اثر کند و اینها دیگه فحش ندن. البته در ایران که اثری نداشت مردم بازهم آشغال میریختند!

اطلاعیه شماره 1225 

اخیرا مطلع شدیم که عده ای با در دست داشتن عکس ما و پرچم شیروخورشید آقای عالی پیام را چشم زخم رسانده اندد. نظر به این که نیروهای محترم جمهوریخواه با تقبیح کردن خشک خالی ما راضی نشدند و هی میگن تقبیح و محکوم کردند کافی نیست و بس نیست.... بدینوسیله علاوه بر تقبیح این عمل زشت برای بار هزارم (شرمنده از ما بر نمیاد بریم همان کاری که با هالو شد با خاطی نامبرده انجام دهیم و قصاص کنیم) لذا،  به سایر هواداران مان در لندن فرمان میدهیم که فرد خاطی یاد شده را یافته و همانطور هفت بار قصاص کنند امید که دل رفقا خنک شده و بروند رژیم را سرنگون کنند. شرمنده اگر انگشت این جوان عاصی باعث جلوگیری از اقدامات براندازاننده شما و تداوم عمر رژیم آخوندی شد.

 دفتر شاهزاده همچنین اعلام کرد نظر به این که شاهزاده مشغول نوشتن ده پانزده تا بیانیه تقبیح و تشر دیگر به هوادارانی که هیچ ارتباطی هم با ایشان ندارند هستند عجالتا دیدار با مکرون و سناتور جان پلنگی را به تعویق انداخته اند و مبارزه با رژیم اشغالگر را اول به دست خدا و بعد اپوزیسیون متعهد و پرولتر سپرده اند بلکه فارغ از انگشت رسانی  سلطنت طلبان با ساچمه و دوشکا در بیافتند رژیم را سرنگون کنند ما بریم شاه بشیم همش چلوکباب با یه سیخ کوبیده اضافه بخوریم آخه الان گیرمان نمیاد! 

این بود اخبار مبارزات اپوزسیون ایران که سمع و نظر شما بینندگان گرامی آوردیم. صلواتی عنایت بفرمایید. 
چ., 21.06.2023 - 22:32 پیوند ثابت

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.