رفتن به محتوای اصلی

پس سیاست خارجی‌ عزتمند چه شد؟
18.06.2023 - 06:24

پس سیاست خارجی‌ عزتمند چه شد؟

 جمله معروفی است که به محمد ظاهر شاه، پادشاه سابق افغانستان نسبت میدهند. می‌گویند او روزی گفت، "ما تسلیم هیچ قدرت خارجی‌ نمیشویم، مگر اینکه خیلی‌ پرزور باشد."

حال این دقیقا حکایت حاکمیت کنونی در ایران است. به سفارت عربستان حمله شد و آنرا ویران کردند؛ با پهپاد به تأسیسات نفتی آرامکو حمله شد؛ به هوتی‌ها در یمن برای جنگ با رژیم عربستان کمک شد، دائما شاخ و شانه کشیدند، و بسیاری از مسائل دیگر، که فقط و فقط هزینه سنگین آن بر دوش ملت بود.

حال همانها سخت دنبال برقراری دوباره روابط با همان رژیم هستند. به نظر می‌رسد که حاکمیت نیز تسلیم نمی‌شود، مگر اینکه خیلی‌ پرزور باشد. بعد از افشای توافق نیم بند با آمریکا درباره برنامه هسته‌ای و تحریم ها، حال وزیر خارجه عربستان به ایران سفر می‌کند.

البته ماهیت رژیم عربستان کوچکترین تفاوتی نکرده است. هنوز همان رژیم دیکتاتوری و سرکوبگر است، که مخالفان خودرا سر میبرد، و یا قصابی می‌کند. هنوز همان رژیمی است که به تمامی گروه‌های تروریستی در سوریه کمک کرد. هنوز همان رژیمی است که هشت سال در یمن مرتکب جنایات جنگی شد. هنوز همان رژیمی است که می‌‌کوشد با رشوه نام "خلیج فارس" را در نقشه‌های جهان به "خلیج عربی‌" تغییر دهد. هنوز همان رژیمی است که از حمله به لیبی‌، کودتا در مصر، و طالبان در افغانستان حمایت می‌کند.....

ممکن است برخی‌ بگویند که عربستان مجبور شد با ایران کنار بیاید. شکی نیست که عجز عربستان از پیروزی در یمن، بقای دولت بشار اسد در سوریه، و عدم پاسخ آمریکا به حمله به تأسیسات آرامکو در محاسبات این کشور تاثیر گذار بوده است. ولی‌ به نظر می‌رسد عجله رهبران جمهوری اسلامی برای آغاز دوباره روابط سیاسی با عربستان بسیار بیشتر از اشتیاق آن کشور به گشودن سفارت خود در تهران است، و به نظر نمی‌رسد برقراری دوباره روابط با عربستان از موضع نیرومند انجام شود. 

به تصویر زیر که در آن وزرای خارجه جمهوری اسلامی و عربستان صحبت میکنند نگاه کنید. یک تصویر از آقای خامنه‌ای، آیت الله خمینی، و یا سرلشگر شهید [که تصویر ایشان در بسیاری از سالن‌ها و اتاق‌ها در وزارت خارجه هست] وجود ندارد. تصویر شیخ نمر، روحانی شیعه که توسط عربستان اعدام شد نیز ناپدید شده است. این تصادفی‌ است؟ من فکر نمیکنم تصادفی‌ باشد. پس سیاست خارجی‌ عزتمند که آقای خامنه‌ای دائما در باره آن سخن میگوید چه شد؟ همان سیاست خارجی‌ محمد ظاهر شاه؟

برای جلوگیری از هرگونه  تصور اشتباه اجازه دهید یادآوری کنم که من و همفکران، با حفظ موضع خود نسبت به رژیمی مثل عربستان، از هر تنش زدایی در منطقه بین ایران و کشور‌های دیگر استقبال و حمایت می‌کنیم، چون آنرا به سود منافع و مصالح ملی‌ کشور و مردم میدانیم. بنا بر این واضح است که از برقراری دوباره رابطه با عربستان، بحرین، مصر، و بقیه حمایت می‌کنیم. 

موضوع حمایت از  برقراری دوباره رابطه با عربستان نیست. موضوع این است که پس از تحمیل آنهمه هزینه بر مردم و کشور به همانجایی بازگشته ایم که نیروهای ملی‌ و واقع بین بارها درباره آن صحبت کرده و آنرا به سود کشور میدانستند.

امیدوار باشیم که این تنش زدایی ادامه یابد، و اثرات مثبت آن به داخل کشور هم بیاید.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

دیدگاه‌ها

پگاه

عنوان مقاله
سیاست خارجی عزتمند چه شد؟

ظاهرا جناب نویسنده هنوز بظرایف اسلام ناب محمدی واقف نشده اند که چنین پرسشی را طرح میکنند.
جناب نویسنده ج.ا. دقیقا آن میکند که اسلام رهنمود شده. حالا آیه و سوره اش را یاد ندارم ولی در قران دیده ام که بمسلمانان همواره توصیه شده که حداکثر سعی را بکنید اگر دیدید نمیتوانید جا خالی بدهید..
این کل فلسفه ی اجرایی اسلام است.وقتی با شاه قدرتمندی طرف هستید اطاعتش کنید و وقتی ظعیف بود براو بتازید.
البته این قلسفه اجرایی افراد سایکوپت هم هست.که میبینیم تا جایی که میتوانند مردم آزاری میکنند مگر اینکه سمبه پرزور دربرابرشان پدیدار گردد.
پس این خلق عالم اگر میخواهید در آرامش زندگی کنید,هرگز فرصت قدرت به مسلمانان ندهید.اگر دادید همان برشما خواهد رفت که بر امت ایران.

ی., 18.06.2023 - 11:33 پیوند ثابت

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.