رفتن به محتوای اصلی

پرستو فاطمی از اهمیت تصویب کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل درباره ایران می‌گوید
24.11.2022 - 19:18

شورای حقوق بشر تصویب کرد که درباره کشتار و سرکوب معترضان ایران، تحقیقات مستقل انجام شود

نماینده ایران به تندی به کشورهای اروپایی و آمریکا حمله کرد و گفت معترضان در این کشورها سرکوب می‌شوند

 

نماینده ایران به تندی به کشورهای اروپایی و آمریکا حمله کرد و گفت معترضان در این کشورها سرکوب می‌شوند

شورای حقوق بشر سازمان ملل با تصویب قطعنامه‌ای، سازوکاری ویژه برای راستی‌آزمایی و حقیقت‌یابی درباره کشتار و سرکوب معترضانی که بعد از کشته شدن مهسا امینی در ایران به خیابان آمدند، تعیین کرد.

بر اساس این مصوبه، رئیس شورای حقوق بشر موظف شد که به شکل مستقل، کار تحقیق و ثبت موارد نقض حقوق بشر در ایران را از روز ۲۵ شهریور (۱۶ سپتامبر) را برعهده بگیرد.

ریاست دوره‌ای شورای حقوق بشر بر عهده کشور آرژانتین قرار دارد و نماینده این کشور در شورا موظف شد که اطلاعات لازم را در ارتباط با تمامی کسانی که درگیر اعتراض‌های ایران را جمع‌‌‌آوری کند.

این نخستین بار در تاریخ شورای حقوق بشر سازمان ملل بود که این نهاد، نشستی ویژه درباره وضعیت حقوق بشر در ایران برگزار کرد. این شورا پیش از ۳۴ نشست ویژه برگزار کرده بود.

در قطعنامه تصویب شده در روز پنج‌شنبه، از ایران درخواست شده که با ناظران و کارشناسان مستقل سازمان ملل همکاری کند و زمینه دسترسی آنها را به گزارش‌ها، اشخاص واماکن مورد نیاز فراهم کند.

گزارشی که توسط ریاست شورای حقوق بشر سازمان ملل تهیه خواهد شد، باید به اطلاع اعضای این شورا برسد.

بر اساس قطعنامه، تشکیلات کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل موظف شد تا حمایت تکنیکی، لجستیکی و نهادی از این تحقیقات را انجام بدهد.

رد شدن از پست Twitter

توضیح ویدیو،توضیح: بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست.

پایان پست Twitter

صبح روز پنج‌شنبه، فولکر تورک که به تازگی جای میشل باشله را به عنوان کمیسیر عالی حقوق بشر گرفته، فاش کرد که اخیرا از جمهوری اسلامی درخواست کرده که برای سفری به تهران برود.

به گفته سازمان ملل، جمهوری اسلامی به درخواست بازدید آقای تورک هیچ پاسخی نداده است.

در جلسه روز پنج‌شنبه، نمایندگان برخی کشورهای جهان به همراه نمایندگانی تعدادی از سوی سازمان‌های غیردولتی درباره وضعیت حقوق بشر در ایران، نشست ویژه و قطعنامه، سخنانی بیان کردند.

نمایندگان چین، روسیه، ونزوئلا کوبا و سوریه از جمله کسانی بودند که به شدت با تصویب قطعنامه و بررسی کشتار معترضان در ایران مخالفت کردند.

قطعنامه حقوق بشر سازمان ملل

در سخنرانی‌های تمامی کسانی که در نقد این قطعنامه صحبت کردند، این اقدام را «سیاسی» توصیف کردند.

کشور چین به طور مشخص دقایقی قبل از رای‌گیری درباره قطعنامه، به شکل شفاهی درخواست کرد که بند مرتبط با هرگونه اقدام اجرایی در ارتباط با نقض حقوق بشر و تشکیل یک سازوکار ویژه برای بررسی کشتار ایران، از قطعنامه حذف شود.

به دلیل این پیشنهاد ناگهانی چین، پیش از رای‌گیری درباره اصل قطعنامه، درباره این درخواست چین رای‌گیری شد که از سوی اعضای شورای حقوق بشر رد شد.

در مقابل کشورهای حامی جمهوری اسلامی، کشورهای آمریکا، بریتانیا، آلمان و تعدادی دیگر از کشورهای اروپایی، در حمایت از قعطنامه صحبت کردند و تاکید کردند که سازمان‌های بین‌المللی موظف هستند از ارزش‌های «جهانشمول» حقوق بشر حمایت کنند.

سازمان‌های مدافع حقوق بشر می‌گویند که جمهوری اسلامی به شکل گسترده در ۱۰ هفته گذشته به کشتار معترضان غیرمسلح دست زده است و دهها هزار نفر را دستگیر کرده است.

اما نمایندگان جمهوری اسلامی در شورای حقوق بشر سازمان ملل، این گزارش‌ها را رد کرد و در عوض گفت که کشورهایی مانند آمریکا، فرانسه، بریتانیا و آلمان، «صلاحیت اخلاقی» حسابرسی از کشورهای دیگر را در ارتباط با نقض حقوق بشر ندارند.

نمایندگان جمهوری اسلامی گفتند که وضعیت حقوق زنان در این کشورها بسیار ناگوار است و معترضان در این کشورها با سرکوب روبه‌رو هستند.

در این جلسه همچنین علاوه بر برخی فعالان حقوق بشر مانند نمایندگان سازمان حقوق بشر ایران (مستقر در نروژ)، فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران و مرکز اسناد حقوق بشر ایران در حمایت از قطعنامه صحبت کردند.

در مقابل برخی نیز به عنوان کسانی که «نماینده جامعه مدنی ایران» معرفی شدند، سخنانی در نقد قطعنامه بیان کردند.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.