رفتن به محتوای اصلی

نفوذ گسترده موساد موجب آغاز همکاری اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات شد!
25.07.2022 - 19:33

رسانه‌های داخلی در ایران گزارشی مشابه و کم‌سابقه از همکاری و عملیات مشترک وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه در یک ماه گذشته خبر داده‌اند.

در گزارشی که عینا در همشهری و ایسنا انتشار یافته، آمده: «دوره جدیدی از همکاری دو دستگاه اطلاعاتی - امنیتی آغاز شده است.»

به نظر می‌رسد تاکید گزارش اخیر بر همکاری و کاهش اختلاف میان دو نهاد امنیتی ایران است که سعید خطیب وزیر اطلاعات از آن به عنوان «هم‌افزایی» دو نهاد یاد کرده است.

اکنون در گزارش رسانه‌های ایرانی در حالی بر همکاری سازمان اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات تاکید می‌شود که در سال‌های گذشته، این دو نهاد امنیتی بارها بر سر برخی پرونده‌ها از جمله در حوزه جاسوسی مواضعی مقابل هم اتخاذ کردند.

با برکناری حسین طائب، رئیس سازمان اطلاعات سپاه، اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات با انتشار پیامی خطاب به محمد کاظمی جانشین او گفت «استمرار همکاری و هم‌افزایی سربازان گمنام امام زمان در وزارت اطلاعات و شورای هماهنگی اطلاعات را فعال‌تر از همیشه اعلام می‌دارم».

نزدیک به یک هفته بعد نیز جلسه‌ای مشترک میان وزیر اطلاعات و رئیس سازمان اطلاعات سپاه برگزار شد. در آن جلسه محمد کاظمی نیز بر لزوم «هم‌افزایی» و «همکاری» دستگاه‌های اطلاعاتی تاکید کرد.

شورای هماهنگی اطلاعات؛ پایان اختلاف؟

گفته می‌شود در ایران اکنون حدود ۱۶ نهاد اطلاعاتی فعالیت دارند، که قرار است در زیر چتر نهادی به نام شورای هماهنگی اطلاعات با یکدیگر هماهنگ باشند.

این شورا با ابتکار دولت محمود احمدی‌نژاد در دهه هشتاد تشکیل شد و ریاست آن بر عهده وزارت اطلاعات بود. مبنای تشکیل این شورا قانون تاسیس وزارت اطلاعات در سال ۱۳۶۲ است.

این چتر اطلاعاتی که قرار بود نهادهای امنیتی- حفاظتی ایران را گردهم آورد در دوره محمود احمدی‌نژاد موفق نبود.

سال ۱۳۹۶ نیز حسن روحانی، ضمن انتقاد از موازی‌کاری‌ها، اعلام کرد تنها توقعش از وزیر اطلاعات آن است که "محکم پشت فرمان شورای هماهنگی اطلاعاتی" بنشیند.

اختلاف نهادهای امنیتی ایران به حدی رسید که وزارت اطلاعات ایران سال ۱۳۹۹ فیلمی به نام «مدال گمنامی» ساخت و در آن ضمن برشمردن موفقیت‌های این وزارتخانه، موازی‌کاری دستگاه‌های اطلاعاتی را نکوهش کرد.

اکنون وزیر اطلاعات دولت ابراهیم رئیسی در سخنانش گفت «فرصت مناسبی برای همفکری، همدلی و همراهی سران همه قوا و دستگاه‌های مختلف در سایه نظام مقدس جمهوری اسلامی فراهم شده است».

  •  

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.