رفتن به محتوای اصلی

نامه یک زندانی تبعه ترکمنستان

نامه یک زندانی تبعه ترکمنستان
ناشناس

نامه یک زندانی تبعه ترکمنستان به رئیس جمهور کشورش
باتیر شاه محمداف تبعه ترکمنستان زندانی محبوس در زندان اوین که به اتهام جاسوسی به ۲۰ سال حبس محکوم شده است در نامه به رئیس جمهور ترکمنستان از مظالمی که بروی گذشته است می‌گوید.

این زندانی تبعه ترکمنستان که خود را بیگناه می‌داند نماینده یک شرکت روسی است که قصد تاسیس نمایندگی شرکتش را در ایران داشته است تا در چهارچوب قوانین ایران بتواند فلزات مورد احتیاج دولت ایران را تهیه و به ایران صادر نماید.


متن نامه این زندانی امنیتی که در اختیار خبرگزاری هرانا قرار گرفته است به شرح زیر است:


نزدیک به سه سال است دوراز کشور و خانواده خود در زندان اوین هستم. بدون آنکه از دادرسی عادلانه‌ای برخوردار شده و یا با خانواده خود ملاقات کرده باشم.


در حالیکه ریه‌هایم عفونت کرده و به درد کلیه و دندان دچار شده‌ام و مسئولین از انتقال من به خارج از زندان برای مداوا جلوگیری می‌کنند. این بیماری‌ها روز به روز مرا ضعیف‌تر می‌کند. محدودیت‌ها صرفا به این موارد ختم نمی‌شود.


لباس‌ها و پولهایی که برایم فرستاده شده یا به من داده نمی‌شود یا پس از چندین ماه تحویل داده می‌شود.


وزارت اطلاعات مانع هرگونه تماس و دسترسی من به مقامات کشورم می‌شود. هنگام بازرسی از محل اقامتم چندهزار یورو پول باضافه دومیلیون تومان پول ایرانی از جیبم برداشته‌اند و تحویل نمی‌دهند و این کار مرا در زندان با مشکلات مالی مواجه کرده است.


هنگام بازجویی‌ها فشارهای روحی و روانی به من وارد کردند و اکنون با همه مشکلات و بیماری‌هایی که دارم محرومیت از دیدار خانواده تحمل آن را برایم دشوار‌تر کرده است. پس از نزدیک ۱۴ ماه به من اجازه داده شد به مدت چند دقیقه با خانواده‌ام حرف بزنم و متوجه شدم پدر همسرم فوت کرده است.


متاسفانه در اینجا از کمترین حقوق یک زندانی هم برخوردار نیستم. درخواست‌های مکرر من برای رسیدگی به وضعیت‌ام با پاسخ‌های منفی مقامات ایرانی مواجه شده‌ام. من در شرایطی به ۲۰ سال حبس محکوم شده‌ام که اجازه داشتن وکیل را در دادگاه نداشتم و بدون اطلاع از قوانین ایران محاکمه شده‌ام. بر اساس اعترافات چند نفر در شرایط نامناسب روحی و جسمی در زندان انفرادی مرا به جاسوسی برای ترکمنستان محکوم کرده‌اند، در حالی که من تاجری بیش نیستم که بار‌ها برای تجارت به کشورهای مختلف و از جمله ایران سفر کرده‌ام. در شرایطی بسر می‌برم که مسئولین ایرانی همه راه‌ها را به روی من بسته‌اند و مرا تحت فشار گذاشته‌اند که اعتراف کنم جاسوسی کرده‌ام. سه سال تحت فشار قرار گرفته‌ام تا به کاری که نکرده‌ام اعتراف کنم و در این مدت در برابر این خواست نامشروع و غیر قانونی مقاومت کرده‌ام.


جناب آقای رئیس جمهور ترکمنستان، از حضرتعالی بعنوان بالا‌ترین مقام کشورم درخواست دارم به وضعیت اینجانب زسیدگی کرده، عدالت را اجرا کنید. هر روز که می‌گذرد شرایط برای من دشوار‌تر شده و تحمل آن از توان من خارج می‌شود. درخواست‌های متعدد من تاکنون به نتیجه نرسیده است.


امیدوارم صدای من به گوش شما برسد.


باتیر شاه محمداف