رفتن به محتوای اصلی

پاسخ به پیامها: 1- ممنون از

پاسخ به پیامها: 1- ممنون از
آ. ائلیار

پاسخ به پیامها: 1- ممنون از نویسندگان گرامی که زحمت کشیده نظریات خود را بیان کرده اند.2- هدف از نوشتن مقاله گشودن باب بحث و گفت و گوست.3- در مورد هدف و وسیله در متن مقاله توضیح داده شده است. 4- در متن نوشته «مبارزه برای کسب حقوق نقض شده » جدا از ناسیونالیسم درنظر گرفته شده است. کسب حقوق نیازی به ناسیونالیسم ندارد. بدون آن هم میتوان از حقوق خود دفاع نمود.5- لنین هرچه گفته برای خودش و زمان و مکان خودش گفته. منهم آنجا نبودم که تست کنم ببینم آیا درست گفته یا نادرست. ولی ناسیونالیسم موجود با توجه به خاصه هایی که در مقاله اشاره شده فاقد خصلت ترقی خواهانه است. لنین در سال 1920 حکومت ناسیونالیستی رسولزاده را در باکو سرنگون کرد. 6- ترکیسم و پان ترکیسم اگر به حکومت هم برسند توانایی تأمین حقوق زحمتکشان یدی وفکری را ندارند. تنها تشکلهای خود زحمتکشان میتوانند از حقوق خود دفاع کنند و لاغیر.

7- نظریات من در مورد ناسیونالیسم آریایی در همه نوشته هایم به روشنی بیان شده است. هیچ پانی درست نیست و قدرت حل مسایل جامعه را ندارد. حل مسایل جامعه تنها میتواند از طریق گروههای اجتماعی و تشکلهایشان پی گیری شده و به نتیجه برسد. 8- انترناسیونالیسم به معنای همبستگی کارگران و زحمتکشان جهان است و ربطی به حکومت جهانی ندارد که یک تئوری دیگری ست. و ارتباطی با چپ کلاسیک و چپ دموکراتیک ندارد. 10- هیچ اندیسه ای را نباید نابود کرد. بل میتوان هر چیزی را نقد و بررسی نمود. انتخاب- حق دیگران است.11- همه ادیان و ایده لوژیها خواسته اند برای بشر بهشت بسازند ولی عملا جهنم ساخته اند 12- راه درست - تشکلهای مختلف خود مردم است که میتوانند راحل نیازهایشان را به صورت جمعی یافته و عملی کنند.13- هیچکس صاحب حقیقت نیست . فقط میتوان با مشورت و هم اندیشی و تست و اصلاح و تغییر امور و مناسبات- گام به گام پیش رفت.14- انقلاب 57 توسط اسلام سیاسی مهار -سرکوب- و به شکست کشانده شد. 15- هر مبارزه ای مترقی نیست. مبارزه مترقی لازم است مشخصات خود را داشته باشد. اسلام سیاسی توسط خمینی با شاه و آمریکا مبارزه کرده و میکند نتیجه این مبارزه همین جهنمی ست که اکنون در ایران درست شده است. در 57 و پیش از آن شخصیتهای اندکی به خصلتهای ارتجاعی اسلام سیاسی توجه کرده و هشدار دادند. ولی خیلیها توجه نکردند. 16- در مورد کلیت ناسیونالیسم و انواع آن در متن توضیح داده شده است.17- تفاوت و حتی تضاد هست بین چپ کلاسیک و چپ دموکراتیک. نمیتوان این تفاوت را ندیده گرفت.18- همه انسان و بشر هستند و دارای حقوق. بشر بودن ربطی به این یا آن ارزش ندارد. ارزشها عوض میشوند. تکمیل میشوند ولی بشر بین تولد و مرگ همچنان بشر میماند. و حقوق و حرمتش باید حفظ شود. کار و زندگی فرد است که کارنامه اورا پدید میاورد. حالا این زندگی در خدمت مردم باشد مثبت و در غیر این صورت عمدتا منفی یا منفی- مثبت ارزیابی میشود.19- هرکس آزادی انتخاب دارد .بعضیها فقط در مورد کودک خود احساس مسئولیت میکنند اما برخیها در مورد همه کودکان جهان احساس مسئولیت میکنند. مسئله خانه و انسان و وطن هم همینطور است. بعضیها آزادی را برای خود- گروه خود- جنس خود-وطن خود میخواهند ولی بعضیها آزادی را برای همه دوست دارند چرا که آزادی خود را در میان آزادی همگان میبینند.20- در مورد چپ -تا آنجایی که اطلاع دارم - میتوانم اندیشه خود را مطرح کنم . درست اینست که چپ دموکراتیک آذزبایجان آزادی خود را جدا از آزادی دیگران - غیر آذربایجانیها نداد. چرا ؟ چون امکان کسب آزادی به تنهایی ممکن نیست. یا همه آزاد خواهیم شد یا هیچکس. 21- چپ همیشه با حکومتها مشکل داشته و خواهد داشت. تاریخ سیاسی ایران و حتی آذربایجان عمدتا تاریخ چپ است. 22- در سیاست همه اشتباه میکنند- و بعضی ها هم به کجراهه میروند. فقط مرده ها هستند که اشتباه نمیکنند.