رفتن به محتوای اصلی

چرا حکومت ايران زلزله زدگان

چرا حکومت ايران زلزله زدگان
ناشناس

چرا حکومت ايران زلزله زدگان آذربايجان را زنده بگور ميکند؟

چرا حکومت ايران زلزله زدگان آذربايجان را زنده بگور ميکند؟





در حاليکه متعاقب زلزله ورزقان آذربايجان صدها و شايد هزاران نفر زير آوار مانده و در صورت امداد رساني به آنها ممکن است زنده بمانند، وزارت کشور جمهوري اسلامي هنوز 24 ساعت از زمان زلزله نگذشته ، دستور ختم عمليات جستجو را صادر کرده و بدينسان اجازه زنده بگوري زير آوار ماندگان را صادر نموده است. اين در حالي است که به گفته شاهدان عيني، در طول 24 ساعت اول نيز، نه تنها امکانات دولتي در خدمت کمک به زلزله زدگان بسيج نشده بود بلکه حتي در امر ياري رساني مردم نيز مانع تراشي ميشده است. اگر اين را با نحوه کمک رساني در ساير نقاط زلزله زده جهان و حتي در همين زلزله چند سال پيش بم مقايسه کنيم که تا يک هفته پس از زلزله، عمليات جستجو و کمک به زير آوار ماندگان ادامه مييافت به عمق اين جنايت سازمان يافته در حق مردم آذربایجان پي ميبريم.

بعلاوه، حکومت ايران از انعکاس اخبار زلزله فاجعه بار ورزقان آذربايجان جلوگيري ميکند. در حاليکه مردم هنوز در زير آوار ميباشند و جان بدر بردگان نيز نياز فوري به کمکهاي بهداشتي دارند، کانال هاي تلويزيون دولتي، به کار انعکاس اخبار سوريه، مراسم روضه خاني در عراق، رجز خاني در مورد موفقيتهاي ورزشکاران ايراني و مسائل ديگر پرداخته و به اين فاجعه انساني بي اعتنا مانده اند.

خبرنگار روزنامه شرق که به مناطق زلزله زده رفته گزارش داده است: "هنوز هیچ امکاناتی به مناطق زلزله زده نرسیده و مردم گرسنه هستند. به گفته خبرنگار شرق، از دیشب تا صبح صدای ناله زنی زیر آوار شنیده می شد که نیروهای امداد هیچ وسیله ای برای نجات او نداشتند و به مردم هم اجازه کمک به او ندادند. از امروز ظهر هم دیگر صدای ناله های زن قطع شده است."

در کنار اينها هلال احمر ايران از پذريرش کمک سازمانها و دولتهاي خارجي به زلزله زدگان آذربايجان نيز امنتاع کرده است.

اينها در شرائطي است که به گزارش بي بي سي فارسي که معمولا در مورد مسائل آذربايجان دست به عصا راه ميرود منطقه ورزقان وحشتناک است. درحالیکه در اهر وانت‌های پر از آب معدنی و تن ماهی دیده می‌شود اما در روستایی با فاصله ۴۰ دقیقه‌ای این شهر، زلزله زدگان گرسنه و تشنه در انتظار کمک هستند.

این خبرنگار افزوده: "با اینکه بیش از ۲۰ ساعت از زلزله گذشته اما هنوز نیروهای کمک و امداد به این منطقه نرسیده و اهالی روستا ما را با پزشکان اشتباه گرفتند. در برخی از مناطق هم تازه هلال احمر مستقر شده و به زلزله زدگان تعدادی چادر داده است اما از آنها خواسته که پتو را از میان آوارهای خانه‌هایشان درآورند. تا پیش از رسیدن هلال احمر به این مناطق مردم هیچ چیزی نداشتند."

به گفته این خبرنگار در حال حاضر آب آشامیدنی و مواد خوراکی به شدت کم است. هلال احمر به زلزله زدگان در ورزقان گفته که" امروز(یک شنبه) به آنها غذا می‌دهد، اما ممکن است فردا غذایی در کار نباشد، ضمن اینکه برخلاف سخنان عنوان شده همچنان آب و برق مناطق قطع است."

براي برخي ممکن است دليل اينکه حکومت ايران اينگونه با فضاحت پرده دري ميکند و پيش چشم جهانيان، مردم سرزمين تحت حاکميت خود را زنده بگور ميسازد اين باشد که رژيم در آستانه بر گزاري کنفرانس غير متعهد ها در تهران است و نميخواهد در شرائطي که در ضعيف ترين موقعيت بين المللي قرار دارد ودر نتيجه عوارض تحريم و تورم، امکان بروز هر نوع نا آرامي و شورش مردم مستاصل ميرود، با پرداختن به مصيبت ديگر مردم ، فضاي عمومي کشور را در وضعيت بحراني تري نشان دهد، بخصوص که به همين خاطر براي حفظ امنيت و آرامش در تهران، پنج روزرا نيز تعطيل عمومي اعلام کرده است.

اما شکي نيست که اين بي اعتنائي به حيات و هستي مردم آذربايجان، ريشه در ماهيت روابط استعماري بين آذربايجان جنوبي و حکومت مرکزي در ايران دارد. عدم کمک رساني به بلا زدگان اهر و اطراف آن، در رديف همان سياست خشکاندن درياچه اورميه است. با اين تفاوت که زمينه سازکار در آن يکي ، برنامه ريزي و عمليات اجرائي عمدي مسئولان بوده و د راين يکي مائده آسماني کارساز ميباشد. واقعيت اينست که اگر اين زلزله در نقطه ديگري خارج از سرزمين آذربايجان اتفاق افتاده بود، رژيم ميتوانست با مظلوم نمائي و با جلب ترحم بين المللي، سد تحريم هاي جهاني را شکسته و با جلب همدردي مردم جهان به وضعيت مصيبت ديدگان زلزله، چهره انساني براي خود در سطح جهان ترسيم کند. اما در مورد آذربايجان وضعيت به کلي متفاوت است، بطوريکه بازکردن پنجره اي که درون اين سرزمين تحت اشغال و شیوه روابط مرکز با آذربایجان را به جهانيان نشان دهد ميتواند براي حکومت ايران بسيار گران تمام شود.

رژيم از انعکاس جهاني فقر و فلاکت مردم آذربايجان به خصوص در شهرها و روستاهاي اطراف نگران است. رژيمي که سران آن ادعاي حکومت و مديريت جهان را دارند، رژيمي که ميلياردها ثروت مملکت را د ر کوره جنگهاي عوامل خارجي خود براي تضمين بقاي سيستم مذهبي-راسيستي خود ميريزد، رژيمي که ادعا ميکند که حکومت عدالت و قسط بر قرار کرده است، رژيمي که ثروت و زندگي لوکس شمال شهر تهران را همه روزه در رسانه هاي خود به رخ جهانيان ميکشد، رژيمي که براي آبرساني به کوير لوت در مرکز ايران ميليارد ها دلار صرف ميکند و رژيمي که ادعا ميکند حکومت مستضعفان است، اين ريسک رانميکند که زندگي واقعي مردم آذربايجان را در خانه هاي کاه گلي و مفلوک اشان در معرض نگاه جهانيان قرار دهد. ترجيح ميدهد به قيمت زنده بگور کردن مردمش، واقعيت جامعه ساخته و پرداخته حکومت عدل و داد خود را لاپوشاني کند و از زير چشم جهانيان مخفي نمايد.

از همه اينها مهمتر رژيم نميتواند به هيچ وجه اين ريسک را بنمايد که نگاه جهانيان به واقعيت هاي ائتنيکي ايران باز شود. اگر حکومت ايران به سازمان هاي امداد رساني خارجي اين اجازه را بدهد که کاروان کمکهاي خود را به مناطق زلزله زده بفرستند، ميداند که اين امر مترادف آشنائي با آذربايجان جنوبي، زبان و تفاوت فرهنگ مردم با آنچه که به عنوان فرهنگ آريائي و به صورت شيران پارسي تبليغ ميشود خواهد بود. حکومت ايران ميتواند ريسک بدنامي در کوتاهي به زلزله زدگان را به جان بخرد اما اين ريسک را که نام آذربايجان جنوبي در مدياي جهاني مطرح شود برايش تحمل ناپذير است.

یکی از خبرنگاران مستقل به بي بي سي فارسي گفته که یکی دیگر از مشکلات مردم مناطق زلزله زده تفاوت زبانی است، به گفته این خبرنگار از آنجائیکه زلزله زدگان به زبان محلی صحبت می‌کنند، خبرنگاران نمی‌توانند به راحتی مشکل آنها را منتقل کنند.

البته اگر اين تعبير بي بي سي فارسي از “زبان محلي” را به زبان ترکي آذربايجاني بر گردانيم و اينکه مردم آذربايجان فرهنگ، ائتنيسيتي و علائق متفاوتي از" شيران پارسي" جمهوري اسلامي دارند، ميتوان نگراني از انعکاس اين که مردم آذربايجان در سرزمين خود مانند بيگانگان به حساب ميايند درک کنيم.

اين است آن دليل اصلي که حکومت ايران را، از مقامات امداد گرش گرفته تا وزارت کشورش و از صدا و سيما وکيهان و رسالتش گرفته تا شبکه هاي تبليغاتي مساجدش به سکونت و خفقان وادار کرده و وزارت کشورش را که تا ساعت ها منتظر دستور مقام رئيس جمهورش براي امداد رساني مانده بود به ختم عمليات جستجو وادار کرده و هلال احمرش را به عدم قبول کمکهاي خارجي مجبور کرده است.







2012-08-12 14:17:34