رفتن به محتوای اصلی

ایران می‌گوید 'تا به نقطه توافق برسیم راه قابل توجهی باقی مانده است'

ایران می‌گوید 'تا به نقطه توافق برسیم راه قابل توجهی باقی مانده است'

آقای خطیب زاده در یک کنفرانس خبری در تهران گفته است "گفت‌وگوها پیشرفت‌های بسیار قابل توجهی داشته است. دامنه و تعداد موضوعات کاهش یافته ولی موضوعات باقیمانده سخت‌ترین و کلیدی‌ترین و جدی‌ترین موضوعاتی است که باید حل شود". 

هیات های شرکت کننده در مذاکرات وین به طور رسمی به مسائل باقی مانده اشاره نکرده اند اما نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ایران اخیرا گفته اند که توافق باید دارای تضمین پایداری از سوی آمریکا باشد و ایران نباید بدون گرفتن تضمین در این زمینه تن به توافق بدهد.

"راستی آزمایی" رفع تحریم ها در کنار ممنوعیت تماس مستقیم با نمایندگان دولت آمریکا از دستورات آیت الله علی خامنه ای به هیات مذاکره کننده اتمی ایران بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته است "اگر در مورد دو سه موضوع باقیمانده تعهد طرف مقابل را ببینیم وارد فاز نهایی شدن خواهیم شد. هنوز منتظر تصمیمات اروپا و آمریکا هستیم و هنوز آن اراده را در آنها ندیدیم".

وی گفته "یکی از مهمترین تضامینی که در مذاکرات اعلام کردیم و به صورت جدی پیگیری کردیم، تضامینی است که به صورت ذاتی برای ایران قائل هستیم و آن برگشت پذیری برنامه‌های ایران است در صورت هرگونه توافقی در وین و این یکی از اصولی است که به طرف مقابل گفتیم".

 
Image removed.

منبع تصویر، GETTY IMAGES

توضیح تصویر، 

چین، روسیه، فرانسه، بریتانیا و آلمان به همراه ایالات متحده که به طور غیرمستقیم با ایران مذاکره می کند در گفت‌وگوهای وین حاضرند

مقام های اروپایی و آمریکا و حتی روسی حاضر در مذاکرات پیش از این از ضرورت نهایی شدن هرچه زودتر مذاکرات از جمله تا پایان ماه جاری میلادی گفته بودند که یک هفته از آن باقی مانده است.

چین، روسیه، فرانسه، بریتانیا و آلمان به همراه ایالات متحده که به طور غیرمستقیم با ایران مذاکره می کند در گفت‌وگوهای وین حاضرند.

این مذاکرات از بهار امسال آغاز شد و شش دور از آن در زمان ریاست جمهوری حسن روحانی شکل گرفت اما آیت الله خامنه ای در آخرین دیدار با مقام های دولت آقای روحانی به شدت از پیش نویس توافق صورت گرفته انتقاد و آن را غیرقابل اجرا خواند.

هدف از احیای توافق هسته ای برجام، رفع تحریم های آمریکا در ازای ایجاد محدودیت مجدد در برنامه اتمی ایران است.

مقام های اسرائیلی گفته اند که پیش نویس توافق شکل گرفته در وین از توافق برجام که شش سال پیش به اجرا آمد "ضعیف تر" و دوره اجرای آن هم "کوتاه تر" است اما میخائیل اولیانف سفیر روسیه در وین و نماینده این کشور در مذاکرات این ارزیابی را رد کرده و گفته توافق احیای برجام به دقت همه ملاحظات را در نظر گرفته است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید