رفتن به محتوای اصلی

گزارشی از گسترش اعتراضات کارگران نفت و پتروشیمی

گزارشی از گسترش اعتراضات کارگران نفت و پتروشیمی

ارگران این صنایع حساس نیز در مواجه با بی‌پولی و ناراضی از عملی نشدن قول‌های دروغین مدیران، یکی بعد از دیگری به اعتصاب و اعتراض بلند می‌شوند. مسیری که بازگشت‌ناپذیر می‌نماید.

طی هفته گذشته ما شاهد اعتراض و  اعتصاب کارگران نفت و پتروشیمی در تهران، ماهشهر، عسلویه و ایلام بودیم.

در ادامه اعتراضات کارگران روز چهارشنبه ۶ بهمن‌ماه‌ ۱۴۰۰،  هزار و هشتصد نفر از کارگران نفت پالایشگاه تندگویان تهران به منظور دستیابی به حقوق خود دست به اعتصاب زدند. کارگران پیمانی خواستار اجرا شدن طرح طبقه‌بندی مشاغل و رسیدگی به وضعیت معیشتی خود شدند.

داشتن امنیت شغلی با قراردادهای مستقیم و دائمی، برچیده شدن شرکت‌های واسطه‌ای و پیمانکارانی که کاری جز سوءاستفاده از کارگران و غارت دستمزدشان ندارند. افزایش دستمزدها و پرداخت همه آیتم‌های مزدی و عقب‌افتاده و به رسمیت شناخته شدن حق تشکل کارگران از خواسته‌هایی است که در همه واحدها و بخش‌های نفت و پتروشیمی و پالایشگاهی بر آن تاکید و پافشاری شده است.

روز سه‌شنبه ۵ بهمن‌ماه، کارگران پتروشیمی رازی وارد دومین روز اعتراض و اعتصاب خود شدند.

کارگران در این پتروشیمی در بدترین شرایط معیشتی و خطرناک بهداشتی و ایمنی کار می‌کنند. آنها در معرض آلودگی شیمیایی ناشی از دپوی گوگرد قرار دارند.

این کارگران در اعتراض به جلوگیری مدیران شرکت از ورود ۸ نفر از کارگران به‌نام‌های: هادی سرحانی، سیدهاشم شبیبی، محمدرضا صالحی، علی البوغبیش، مهدی طبیعی، احمد عساکره، توفیق احمدی و علی ساجدی دست از کار کشیده و اعتصاب کردند. آنها خواهان بازگشت به کار کارگران اخراج شده بودند.

روز سه‌شنبه ۵ بهمن‌ماه، کارگران پتروشیمی مروارید عسلویه در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق دست به اعتصاب زدند. این کارگران به‌صورت یک‌پارچه در محوط کارخانه تجمع کردند.

همچنین روز سه‌شنبه ۵ بهمن‌ماه، کارگران گروه جوشکاری پتروشیمی ایلام، در اعتراض به قرارداد جدیدشان در مقابل این شرکت دست به تجمع اعتراضی زدند.

در پتروشیمی ایلام بیش از بیست نفر از کارگران در لیست اخراج کارفرما قرار گرفته‌اند.

همچنین این کارگران جوشکار براساس قراردادهای ظالمانه جدید فقط ۱۵ روز در ماه کار خواهند کرد و بنابراین فقط نیمی از ماه حقوق خواهند گرفت.

شدت گرفتن اعتراضات کارگران و سایر اقشار کم‌درآمد جامعه از جمله بازنشستگان، فرهنگیان، پرستاران و …وضعیت بحرانی شرایط کنونی جامعه را نشان می‌دهد. شرایطی که تورم و گرانی و از همه مهمتر بی‌توجهی و بی‌اعتنایی حاکمیت بر آن دامن خواهد زد.

جهان صنعت هشدار می‌دهد: «بی‌توجهی به خواسته‌های مردم بسیار خطرآفرین است.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
سایت ایران کارگر

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید