رفتن به محتوای اصلی

اعتراضات بازنشستگان مقابل مجلس و تجمع در چند شهر ایران

اعتراضات بازنشستگان مقابل مجلس و تجمع در چند شهر ایران

 

در تجمع بازنشستگان تهران مقابل مجلس ایران تعدادی از معلمان بازنشسته حضور داشتند و شعارهایی از جمله"معلم بیدار است، از تبعیض بیزار است" و "قالیباف حیا کن، مجلس را رها کن" سر دادند.

فیلم هایی نیز از تجمع بازنشستگان در دیگر شهرهای ایران از جمله شیراز، اصفهان، قم، همدان، اردبیل، قزوین، شهرکرد و سنندج منتشر شده است.

این بازنشستگان شعارهایی از جمله "سفره ما خالیه، وعده وعید کافیه" ، "بدون حقه بازی، اجرای همسان سازی" و "وعده زیاد شنیدیم، عدالتی ندیدیم" سر می دادند.

 

بازنشستگان ضمن اعتراض به وضعیت معیشتی خود خواستار اجرای طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان هستند.

 

خبرگزاری ایلنا نیز در گزارشی از این تجمعات نوشت که بازنشستگان خواستار تصویب لایحه همسان سازی حقوق در مجلس، قرار گرفتن معلمان بازنشسته در شمول قانون رتبه‌بندی و افزایش مستمری‌ها به اندازه‌ تورم واقعی هستند.

 

بازنشستگان تامین اجتماعی همچنین در نامه ای به ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، یادآوری کردند که سازمان تامین اجتماعی مکلف است در بازه زمانی حداکثر یک‌ساله حقوق و مزایای بازنشستگان و مستمری‌بگیران را با توجه به تورم موجود متناسب‌سازی کند.

 

در این نامه یادآوری شده که سازمان تامین اجتماعی، مکلف به متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران در طول برنامه ششم توسعه است.

 
Image removed.

بر اساس متن ماده ۳۰ قانون برنامه ششم توسعه "دولت مکلف است بررسی‌های لازم جهت برقراری عدالت و نظام پرداخت، رفع تبعیض و متناسب‌سازی دریافت‌ها و برخورداری از امکانات شاغلان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران کشوری و لشکری سنوات مختلف را انجام دهد و در جهت تصویب در مسیر قانونی قرار دهد و اجرا کند."

 

سال گذشته، دولت به مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی وعده داده بود که قانون متناسب‌سازی حقوق با اختصاص بودجه مورد نیاز در سال ۱۴۰۰ اجرا شود.

 

با این حال این بازنشستگان در نامه خود اعلام کردند که حدود یک میلیون نفر از بازنشستگان تامین اجتماعی به دلیل اجرای ناقص متناسب‌سازی حقوق، بین ۵۰۰ هزار تومان تا سه میلیون تومان از بازنشستگان هم‌تراز خود در صندوق بازنشستگی کشوری کمتر حقوق می‌گیرند.

 

در همین حال روح اله عباسپور، نماینده بوئین زهرا، در تذکری در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس خواستار آن شد که مسئولان موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان را در اولویت قرار دهد.

 

ششم مرداد ماه امسال لایحه همسان سازی حقوق بازنشستگان به مجلس ارائه شد است اما این لایحه هنوز در دستور کار مجلس قرار نگرفته است.

 

در روزهای گذشته نیز گروهی از بازنشستگان و مستمری‌بگیران در چند شهر ایران از جمله در تهران و اهواز دامغان و اصفهان تجمع کرده بودند.

 

مشکلات معیشتی، گرانی و تورم ظرف یک سال گذشته باعث بروز اعتراض‌های قشرهای مختلف در ایران شده است.

 

در تازه ترین اعتراض‌ها معلمان پنجشنبه هفته گذشته با تجمع مقابل ادارات آموزش و پرورش در بیش از ۱۰۰ شهر به مصوبه مجلس درباره رتبه بندی اعتراض کردند و این مصوبه را پاسخگوی

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید