رفتن به محتوای اصلی

دولت رییسی: بنزین گران و ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف نمی شود

دولت رییسی: بنزین گران و ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف نمی شود

 

علی بهادری جهرمی روز سه شنبه در نشست خبری اعلام کرد که نامه منتشر شده در اینباره مربوط به طرح آزمایشی پرداخت یارانه بنزین در دو جزیره کیش و قشم بوده است نه افزایش قیمت بنزین.

دولت با مصوبه نشست اقتصادی سران سه قوه و از دی ماه اجرای طرحی با عنوان "بنزین برای همه" را در جزایر کیش و قشم آغاز کرده است. بر اساس این طرح به هر نفر ۲۰ لیتر بنزین سهمیه‌ای اختصاص پیدا می‌کند و افرادی که خودرو ندارند می‌توانند آن را در یک اپلیکیشین بفروشند.

در همین حال روزنامه همشهری در شماره روز سه شنبه خود بر اساس سخنان مقامات دولت نوشت که در این طرح به افراد فاقد خودرو در ازای هر لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومان پرداخت می‌شود. به نوشته این روزنامه پول به‌ حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد که رقم آن معادل نصف مبلغ یارانه نقدی است.

در نامه محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس جمهور، اعلام شده که قرار است پس از اجرای آزمایشی این طرح هیات دولت درباره اجرای آن در کل کشور تصمیم گیری کند.

Image removed.

 

در روزهای گذشته نیز مقامات دولت افزایش قیمت بنزین در سال جاری را تکذیب کرده بودند اما رسانه ها اعلام کرده بودند که وضعیت افزایش قیمت بنزین در سال آینده مشخص نیست.

با این حال فریدون حسنوند، رئیس کمیسیون انرژی مجلس، روز سه شنبه گفت که دولت و مجلس در بودجه سال ۱۴۰۱ هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارند.

به گفته آقای حسنوند، قرار است وزیر نفت هفته آینده در جلسه کمیسیون انرژی مجلس درباره اجرای طرح آزمایشی دولت در جزایر کیش و قشم توضیح دهد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس اعلام کرد که طرح آزمایشی جدید بنزین دولت "در حد یک ایده ناقص است."

علی بهادری جهرمی در بخش دیگری از سخنان خود گفت که دولت ابراهیم رئیسی "اهل خبرهای تلخ صبح جمعه‌ای نیست چون دولت مردمی است؛ نه امنیتی."

این سخنان کنایه به حسن روحانی، رئیس جمهور سابق اسلامی ایران است که پس از اعتراضات آبان ۹۸ به افزایش قیمت بنزین گفته بود که از زمان اجرای طرح سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین اطلاع نداشته و او هم مانند سایر شهروندان ایران متوجه شروع اجرای این طرح از صبح جمعه بیست و چهارم آبان شده است.

دولت برنامه ای برای حذف ارز دارو و گندم ندارد

سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنان خود گفت که دولت هیچ برنامه کوتاه‌مدتی در زمینه حذف ارز ترجیحی گندم و دارو ندارد. روز پنجم دی نیز محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای دارو را تکذیب کرده بود.

این سخنان در حالی بیان شده که روز چهارم محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، گفته بود در بودجه سال آینده ارز ۴۲۰۰ تومانی برای هیچ کالایی اختصاص نخواهد یافت اما دولت ۱۳۶ هزار میلیارد تومان برای جبران افزایش قیمت دارو، نان و نهاده‌های دامی اختصاص داده و به دهک‌های پایین ۹۰ هزار تومان یارانه جدید داده خواهد شد.

در همین حال علیرضا سلیمی، عضو هیات رییسه مجلس، روز سه شنبه در تذکری در صحن علنی درباره افزایش شدید قیمت‌ها پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هشدار داد.

کیوان مرادیان، نماینده قائمشهر در مجلس، نیز در تذکری گفت که دولت باید به صورت تدریجی به فکر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باشد.

در روزهای گذشته نیز تعدادی از نمایندگان مجلس تذکرات مشابهی را مطرح کرده‌اند.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید