رفتن به محتوای اصلی

وزیر خارجه اسرائیل می‌گوید کشورش از یک توافق خوب با ایران حمایت می‌کند

وزیر خارجه اسرائیل می‌گوید کشورش از یک توافق خوب با ایران حمایت می‌کند

یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، گفته است که اگر آمریکا بتواند به یک توافق هسته‌ای قوی با ایران دست‌یابد که توانایی جمهوری اسلامی را جهت ساخت سلاح اتمی برای همیشه محدود کند، کشورش با چنین توافقی مشکلی نخواهد داشت.

نیویورک تایمز می‌گوید یائیر لاپید این اظهارات را روز چهارشنبه ساعاتی پس از دیدار با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا در یک ویدئو کنفرانس از دفترش مطرح کرد.

جیک سالیوان روز گذشته در اورشلیم هدف از سفرش را تلاش برای دستیابی به یک استراتژی مشترک بین آمریکا و اسرائیل اعلام کرد.

یائیر لاپید در این مصاحبه گفته است، ما هیچ مشکلی با یک توافق نداریم. یک توافق خوب٬ چیز خوبی است.

وزیر امور خارجه اسرائیل اضافه کرد، بهترین راه دوم، عدم توافق است، اما می‌بایست تحریم‌ها تشدید شوند و اطمینان حاصل کرد که ایران نمی‌تواند به جلو حرکت کند. و سومین و بدترین راه٬ یک معامله بد است.

جیک سالیوان روز گذشته گفته بود، دیپلماسی هسته‌ای در قبال ایران ممکن است ظرف چند هفته به پایان برسد و آمریکا و شرکایش در حال بحث در مورد جدول زمانی برای تداوم دیپلماسی هسته‌ای با ایران هستند.

هر چند قرار است مذاکرات ایران و پنج قدرت جهانی برای احیای توافق هسته‌ای، موسوم به برجام، هفته آینده در وین، پایتخت اتریش از سر گرفته شود٬ اما مقام‌های آمریکایی و اروپایی نارضایتی خود را از رویکرد ایران در این مذاکرات بیان کرده‌اند.

مقامات آمریکایی می‌گویند، زمان باقی‌مانده برای احیای توافق هسته‌ای با ایران با توجه به سرعت پیشرفت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی رو به اتمام است و خطر بروز یک «بحران شدید» وجود دارد.

ایران با عدول از برجام همزمان با غنی سازی با غلظت بالا و گسترده٬ اجرای پروتکل الحاقی برای بازدید سرزده بازرسان آژانس از تاسیسات هسته‌ای خود را از اسفند ۹۹ متوقف کرده است. نیویورک تایمز می‌گوید٬ تعدادی از مقامات نظامی و اطلاعاتی سابق اسرائیل گفته‌اند که اکنون فکر می‌کنند زمانی که برجام به طور کامل اجرا می‌شد وضعیت بهتری وجود داشت.

نیویورک تایمز در ادامه نوشته است، به نظر می‌رسد که یائیر لاپید سعی دارد فاصله دیدگاه کشورش با آمریکا را بر سر برنامه هسته‌ای ایران کاهش دهد.

یائیر لاپید در ادامه این مصاحبه گفته است٬ اکثریت اسرائیلی‌ها، از جمله اپوزیسیون، احساس می‌کردند که توافق برجام به اندازه کافی خوب نبود.

وزیر امور خارجه اسرائیل اضافه کرد٬ این به دلیل بند غروب در برجام بود که در سال ۲۰۳۰ به ایران اجازه می‌داد مواد لازم برای ساخت بمب اتمی را تولید کند.

مطابق «بند غروب» در برجام پس از ۱۰ سال ایران می‌تواند سانتریفیوژهای غنی‌سازی را افزایش دهد و پس از ۱۵ سال نیز اجازه دارد حجم اورانیوم کمتر غنی‌شده خود را زیادتر کند.

یائیر لاپید در این مصاحبه از ابراز نظر در خصوص تلاش‌های اسرائیل برای خرابکاری در برنامه هسته‌ای ایران خودداری کرد، اما گفت٬ هر اتفاقی که برای تاسیسات هسته‌ای ایران می‌افتد ربطی به مذاکرات هسته‌ای با ایران ندارد.

او اضافه کرد، تنها چیزی که می‌توانم به شما بگویم این است که اسرائیل بارها گفته است: ما حق داریم از خود در برابر بزرگترین تهدیدات وجودی محافظت کنیم.

توافق هسته‌ای «برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام که در سال ۱۳۹۴ بین ایران و شش قدرت جهانی حاصل شد، قرار بود در ازای کاهش تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، محدودیت‌هایی را برای برنامه هسته‌ای تهران اعمال کند.

جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۹۸، یک‌سال پس از خروج آمریکا از برجام به تدریج از تعهداتش عدول کرده و تولید اورانیوم غنی‌ شده را در سطح گسترده‌ای افزایش داده است.

دولت جو بایدن که از ۱۱ ماه پیش٬ در آمریکا بر سر کار آمده است، بارها اعلام کرده که در صورت بازگشت ایران به تعهداتش در چارچوب برجام، آماده است که به این توافق بازگردد.

مذاکرات احیای توافق برجام از فروردین ماه سال جاری با حضور کشورهای حاضر در این توافق در وین پایتخت اتریش آغاز شد. ایران در این مذاکرات حاضر نشده است با آمریکا به طور مستقیم گفت وگو کند و ایالات متحده در این مذاکرات به صورت غیر مستقیم حضور دارد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید