رفتن به محتوای اصلی

عراق : وقت آن است که ایران و آمریکا مستقیم مذاکره کنند

عراق : وقت آن است که ایران و آمریکا مستقیم مذاکره کنند

 

Image removed.

 

فواد حسین، وزیر خارجه عراق و حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران در تهران

فواد حسین، وزیر خارجه عراق که به تهران سفر کرده است در یک کنفرانس خبری با حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی خود گفت که به نفع عراق است اگر بتواند دو طرف ایران و آمریکا را سر میز مذاکره بیاورد و افزود که عراق خواهان انجام مذاکرات مستقیم ایران و آمریکاست.

وزیر خارجه عراق روز پنجشنبه دوم دی ماه وارد تهران شد و پس از دیدار با همتای ایرانی خود با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران هم دیدار کرد.

او در پاسخ به سوال خبرنگاری گفت که روابط ایران و آمریکا برای عراق یک مساله خارجی محسوب نمی‌شود بلکه یک موضوع داخلی است.

وزیر خارجه عراق افزود: "تنش میان ایران و آمریکا، "دو دشمن دیرینه" مستقیما بر وضعیت سیاسی و امنیتی عراق تاثیر دارد و آشتی این دو کشور هم می‌تواند اثر مثبت داشته باشد."

او از تلاش کشورش برای میانجیگیری میان ایران و آمریکا خبر داد و گفت که به آمریکایی‌ها و مقامات ایران که آنها را "برادرانش" خواند، بارها گفته است که "بهتر است گفتگوی مستقیمی بین ایران و آمریکا انجام شود."

وزیر خارجه عراق حتی گفت که این موضوع را در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به همتای ایرانی خود گفته بود.

وزیر خارجه عراق از اینکه در مذاکرات وین گفتگوهای میان ایران و آمریکا به طور غیرمستقیم و از طریق نماینده اتحادیه اروپا انجام می‌شود، انتقاد کرد و گفت: "ما فکر می‌کنیم که وقت آن رسیده که گفت‌وگوهای مستقیمی بین تهران و واشنگتن انجام شود تا دو کشور به تفاهمات مشترکی برسند."

Image removed.

 

فواد حسین همچنین با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران دیدار کرد

مذاکرات وین که هفته گذشته متوقف شده بود، قرار است از دوشنبه هفته آینده ۶ دی ماه (۲۷ دسامبر) از سرگرفته می‌شود.

انریکه مورا، هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین در توییتی با اعلام این خبر نوشته بود: "مهم این است که سرعت بررسی مسائل کلیدی باقیمانده را افزایش دهیم و با همکاری نزدیک با آمریکا پیش برویم."

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران هم درباره مذاکرات وین گفت که "با حسن نیت و جدیت و با نگاه به رسیدن به یک توافق خوب مذاکرات جدی خودمان را در وین دنبال خواهیم کرد و امیدوار هستیم طرف‌های مقابل هم با همین رویکرد وارد شوند."

وزیر خارجه ایران درباره نحوه مذاکره غیر مستقیم با آمریکا در وین گفت: "طرف آمریکایی به صورت نانوشته برخی پیام‌ها را به داخل جلسه می فرستد و پاسخ‌های لازم را هم در این رابطه دریافت می‌کند."

قدردانی ایران از "نقش سازنده عراق" در مذاکرات تهران و ریاض

حسین امیرعبداللهیان از آنچه که "مساعی دولت عراق برای کمک به رفع سوتفاهم میان ایران و عربستان سعودی و بازگشت روابط تهران و ریاض به حالت طبیعی" خواند، از فواد حسین و مصطفی کاظمی وزیر خارجه و نخست وزیر عراق تشکر کرد.

او گفت که در دور آینده مذاکره تهران و ریاض در بغداد شرکت خواهد کرد.

او همچنین از موافقت عربستان سعودی با صدور ویزا برای سه نفر از دیپلمات‌های ایران که قرار است "به عنوان دیپلمات‌های مستقر نزد سازمان کنفرانس اسلامی در جده مشغول کار شوند" خبر داد.

امسال همزمان با تلاش سازمان ملل برای پایان دادن به بحران جنگ در یمن و تلاش‌های جهانی برای بازگرداندن ایران به تعهداتش در برجام، مقامات عربستان سعودی و ایران هم مذاکراتی را با هدف بهبود روابط آغاز کردند.

این مذاکرات که از بهار امسال به میزبانی دولت عراق در بغداد شروع شد، پس از پنج سال قطع رابطه میان عربستان و ایران است.

قدردانی فواد حسین از عربستان و آمریکا در رابطه با انتقال سفیر ایران در یمن

فواد حسین همچنین از مرگ حسن ایرلو، سفیر ایران در یمن "ابراز تاسف کرد" و گفت که دولت عراق "تلاش زیادی" برای انتقال او به تهران انجام داده است.

او گفت که مصطفی کاظمی، نخست وزیر عراق در این رابطه با عربستان سعودی رایزنی کرده است.

وزیر خارجه عراق از عربستان سعودی و همچنین همکاری آمریکا با عربستان سعودی برای فراهم کردن زمینه انتقال سفیر ایران به تهران قدردانی کرد.

ائتلاف به رهبری عربستان در جنگ یمن در بیانیه‌ای دیروز، چهارشنبه اول دی ماه گفته بود که بازگشت حسن ایرلو، سفیر ایران در یمن را تسهیل کرده و ترتیبی داده است که یک هواپیمای پزشکی عراقی او را از صنعا به بصره در عراق انتقال دهد.

این ائتلاف در بیانیه‌اش تاکید کرده است که تسهیل انتقال ایرلو از صنعا به دلایل بشردوستانه را با میانجیگری عمان و عراق ظرف ۴۸ ساعت پس از اطلاع از وضعیت سلامتی وی آغاز کرده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید