رفتن به محتوای اصلی

سخنگوی دولت: بنزین گران نشده، طرح بازتوزیع یارانه بنزین در قشم و کیش آزمایشی است

سخنگوی دولت: بنزین گران نشده، طرح بازتوزیع یارانه بنزین در قشم و کیش آزمایشی است

سخنگوی دولت با تایید صحت نامه محرمانه منتشر شده محسن رضایی درباره «طرح بازتوزیع یارانه بنزین»، گفت: خبر گرانی بنزین صحیح نیست و سوء برداشت از نامه معاون اقتصادی دولت است و «طرح ارائه سهمیه بنزین به افراد به‌جای خودروها» با قیمت‌های فعلی به صورت آزمایشی در قشم و کیش اجرا می‌شود.

واکنش سخنگوی دولت پس از آن ابراز شد که رسانه‌های ایران روز دوشنبه تصویر نامه‌ محرمانه محسن رضایی، معاون اقتصادی ابراهیم رئیسی، درباره اجرای آزمایشی «طرح ارائه سهمیه بنزین به افراد به جای خودروها» و آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای اجرای سراسری این طرح را منتشر کردند.

در نامه رضایی آمده است: «مقرر شد طرح بازتوزیع یارانه بنزین از طریق ارائه سهمیه بنزین به افراد به جای خودروها به شرح پیوست به صورت آزمایشی در جزیره قشم و کیش اجرا شود و هیات وزیران براساس نتایج حاصل از اجرای آزمایشی طرح در خصوص تعمیم آن به کل کشور تصمیم‌گیری کنند.»

معاون اقتصادی رئیسی در ادامه نامه خود تاکید کرده است: «لازم است دستگاه‌های ذیربط، زیرساخت‌های لازم سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای تعمیم طرح به کل کشور را در مدت اجرای آزمایشی آن ایجاد کنند.

محسن رضایی به عنوان معاون اقتصادی رییس جمهوری اسلامی در این نامه خاطرنشان کرده است که طرح ارائه بنزین به افراد به جای خودروها بخشی از تصمیمات جلسه ۲۴ آبان ۱۴۰۰ ستاد هماهنگی اقتصادی دولت است که به تایید ابراهیم رئیسی نیز رسیده است.

نامه رضایی به عنوان معاون اقتصادی رئیسی قید «خیلی محرمانه» بر خود دارد و خطاب آن به جواد اوجی وزیر نفت، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و سعید محمد دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه است.

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت رئیسی، دوشنبه شب چند ساعت پس از انتشار تصویر این نامه، صحت آن را تایید کرد اما گفت که آنچه که در رسانه‌ها با عنوان گرانی بنزین منتشر شده صحیح نیست و سوء برداشت از نامه معاون اقتصادی دولت است.

بهادری جهرمی افزود: «قرار نیست بنزین گران شود و دولت به دنبال تصمیمات یک شبه نیست. حتما اگر قرار باشد تصمیمی گرفته شود که در زندگی مردم اثر بگذارد جوانب مختلف آن سنجیده می‌شود.»

سخنگوی دولت در ادامه گفت که در طرح آزمایشی بازتوزیع یارانه بنزین مقرر شده به صورت آزمایشی در دو جزیره قشم و کیش سهمیه بنزین به‌جای خودروها به افراد اختصاص پیدا کند و قیمت عرضه همان نرخ عادی یک هزار۵۰۰ تومان برای بنزین سهمیه‌‌ای و ۳ هزار تومان برای بنزین آزاد است که هیچ تفاوتی با نرخ موجود نخواهد داشت.

این در حالی است که فریدون عباسی، رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، «در مورد افزایش قیمت بنزین در قشم و کیش» به خبرگزاری ایلنا گفت: «قیمت بستگی به وزارت نفت دارد، چرا که این نهاد می‌داند قیمت تمام شده، هزینه حمل و نقل، درصد سهم جایگاه‌های توزیع و غیره چه میزان است و برای این کار باید میزان قیمت تمام شده، قیمت جهانی، فوب خلیج فارس بررسی شود و سپس با درنظر گرفتن سود قیمت مشخص شود.»

رییس کمیسیون انرژی مجلس درباره اجرای آزمایشی این طرح در کیش و قشم، افزود که هر کاری قرار باشد از نظر عملی انجام شود باید در جای کوچکی اجرا شود، از آنجا که کیش و قشم منطقه آزاد هستند، می‌تواند به عنوان یک پایلوت اجرا مدنظر قرار بگیرد.

عباسی همزمان خاطرنشان کرد که «ندانم‌کاری و سوءمدیریت آبان ۹۸» تکرار نخواهد شد و اضافه کرد: پدیده آبان ۹۸ را به عنوان یک مدل نمی‌توانیم در نظر بگیریم، آن یک ندانم‌کاری و یک کار غلط بود. یعنی طرحی که می‌توانست درست و با آرامش در جامعه انجام شود، به غلط انجام شد، به نوعی سوءمدیریت بود بنابراین نمونه خوبی برای ارزیابی نیست.»

در چند هفته گذشته مقام‌های دولت رئیسی و تعدادی نمایندگان مجلس به طور مداوم ارقام چند ده میلیارد دلاری را به عنوان «یارانه پنهان انرژی و بنزین» در ایران اعلام کرده‌ و بر لزوم حذف آن تاکید کرده‌اند.

دور قبلی افزایش قیمت بنزین که آبان سال ۹۸ و در دولت حسن روحانی اجرا شد با اعتراضات سراسری مردم ایران مواجه شد و نیروهای انتظامی و امنیتی جمهوری اسلامی در جریان سرکوب این اعتراضات، یکی از خونین‌ترین سرکوب‌های تاریخ ایران را رقم زدند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید