رفتن به محتوای اصلی

ابراز نگرانی عفو بین‌الملل از اجرای حکم شلاق نرگس محمدی، خواستار آزادی فوری او شد

ابراز نگرانی عفو بین‌الملل از اجرای حکم شلاق نرگس محمدی، خواستار آزادی فوری او شد

 

 

نرگس محمدی روز ۲۵ آبان در دومین سالگرد اعتراضات آبان ماه، زمانی که در مراسم یادبود ابراهیم کتابدار یکی از جان‌باختگان آبان ۹۸ شرکت کرده بود، توسط نیروهای امنیتی ایران بازداشت شد.

هبه مرایف، رئیس بخش خاورمیانه و آفریقای شمالی سازمان عفو بین‌املل در رابطه با بازداشت خانم محمدی گفت: "مدت طولانی است که مقامات ایرانی نرگس محمدی را به‌ دلیل فعالیت‌های حقوق بشری، تحت بازداشت خودسرانه، پیگرد قضائی ناعادلانه، شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها قرار داده‌اند."

او در این رابطه افزود که سازمان عفو بین‌الملل از جامعه بین‌الملل مانند سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا می‌خواهد که درباره خانم محمدی سکوت نکنند.

خانم مرایف اقدام به بازداشت یک مدافع حقوق بشر را که خواستار "حقیقت و عدالت" است،"بی‌رحمانه" دانست.

او همچنین گفت از مقامات ایرانی خواسته که بلادرنگ و بدون قید و شرط محمدی را آزاد کنند، حکم ناعادلانه او را ملغی کنند و تضمین کنند که او در برابر هرگونه شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها از جمله اجرای حکم شلاق مصون خواهد بود.

پس از بازداشت خانم محمدی، او در تماس تلفنی از زندان اوین با تقی رحمانی همسرش گفته بود که ۳۰ ماه حکم زندان و ۸۰ ضربه شلاق به وی ابلاغ شده است. آقای رحمانی به نقل از همسرش گقته بود اجازه نمی‌دهد که وی را شلاق بزنند و در برابر حکم شلاق مقاومت خواهد کرد. سپس تماس تلفنی قطع شده بود.

خانم محمدی خرداد ماه امسال به اتهام "فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران از طریق انتشار بیانیه (بیانیه مبارزه با اعدام)، تحصن در دفتر زندان، تمرد از ریاست و مقامات زندان (برای پایان دادن به تحصن اعتراضی)، تخریب شیشه‌ها، افترا و ایراد ضرب و جرح" به ۳۰ ماه حبس تعزیری، ۸۰ ضربه شلاق و پرداخت دو فقره جزای نقدی محکوم شده بود.

این فعال مدنی مهرماه پارسال با استفاده از قانون کاهش مجازات حبس از زندان زنجان آزاد شد ولی از حق داشتن گذرنامه و خروج از کشور محروم بوده است و نمی‌تواند با فرزندانش که در خارج از ایران هستند، دیدار کند.

خانم محمدی طی یک دهه گذشته در زمره صریح‌ترین منتقدان جمهوری اسلامی بوده است.

بازداشت اخیر در حالیست که همزمان با سالگرد اعتراضات دو سال پیش در آبان ماه که به سرکوب گسترده و بازداشت معترضان انجامید، اخیرا یک "دادگاه بین‌المللی مردمی" به مدت ٥ روز در لندن برگزار شد که خانواده قربانیان و شاهدان از رنج و آسیب خود گفتند.

مقامات ایرانی درباره شمار کشته‌شدگان آبان ۹۸ آمار ضد و نقیض ارائه داده‌اند و درباره وقایع آن خبررسانی نکرده‌اند و هیچ سازمان و نهادی در ایران مسئولیت این کشتار را به عهده نگرفته است.

آبان ۹۸ با افزایش ناگهانی قیمت بنزین، به مدت چند روز اعتراضات خیابانی در سراسر ایران شروع شد. حکومت ایران به این بهانه که معترضان از سلاح گرم استفاده کردند، دست به سرکوب بی‌سابقه زد اما عفو بین‌الملل در این رابطه گفت که "هیچ سندی وجود ندارد که نشان دهد معترضان سلاح گرم در اختیار داشتند و رفتارشان تهدید جانی قریب‌الوقوعی متوجه نیروهای امنیتی و دیگر افراد کرده باشد."

عفو بین‌الملل در این رابطه تاکنون کشته شدن ۳۲۴ نفر به دست نیروهای امنیتی در اعتراض‌های آبان ۹۸ را تایید و مستند کرده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید