رفتن به محتوای اصلی

توافق بر سر کاهش‌ تنش‌ها مابین گروه‌های شیعی با رئیس‌جمهوری و نخست وزیر

توافق بر سر کاهش‌ تنش‌ها مابین گروه‌های شیعی با رئیس‌جمهوری و نخست وزیر

هیأت نمایندگان گروه‌های شیعه عراق با رئیس‌جمهوری، نخست‌وزیر و رئیس شورای عالی قضایی این کشور دیدار کردند. این دیدار اندکی پس از سفر اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران به عراق منتشر می‌شود.

نفيسه كوهنورد خبرنگار ارشد خاورميانه بی بی سی می‌گوید در این جلسه توافقنامه‌ای برای کاهش تنش‌ها نیز به امضای طرفین رسیده است.

"هدف قرار دادن معترضان مسالمت‌جو"، "هدف قرار گرفتن سکونت‌گاه مصطفی کاظمی" و "اعتراض به نتایج انتخابات پارلمانی" محور اصلی گفت‌وگوهای مقامات عراقی و گروه‌های شیعی بوده است. این توافقنامه پس از آن به امضا می‌رسد که ظرف‌ روزها گذشته تنش‌ها در عراق به شدت افزایش یافته بود.

نخست‌وزیر عراق دو روز پیش، از حمله یک پهپاد پر از مواد منفجره به سکونتگاهش در بغداد جان سالم به در برد. هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حمله را به عهده نگرفت.

سوءقصد به جان نخست وزیر یک روز پس از آن رخ ‌می‌داد که هواداران گروه‌های شیعی متحد ایران با پلیس و نیروهای امنیتی عراق درگیر شده بودند. تظاهرکنندگان به نتایج انتخابات پارلمانی ۱۰ اکتبر اعتراض دارند. گروه‌های سیاسی و شبه‌نظامی حامی ایران از جمله "ائتلاف فتح" به رهبری هادی عامری در این انتخابات که می‌گویند در آن "تقلب‌شده"، شمار زیادی از کرسی‌های خود را از دست داده‌اند.

اکنون رسانه‌های نزدیک به گروه‌های شیعی عراقی همسو با ایران می‌گویند در جلسه با رئیس جمهوری، نخست وزیر و رئیس عالی شورای قضایی بر لزوم "تکمیل تحقیقات" درباره کشته‌ و زخمی شدن معترضان به نتایج انتخابات تاکید کرده‌اند و همزمان خواستار تحقیق درباره حمله به اقامتگاه نخست وزیر شدند.

بنابر این گزارش‌ها، "کاهش تنش‌ها، توقف فشارهای رسانه‌ای از سوی همه طرف‌ها و همچنین دعوت به تشکیل یک نشست ملی" از جمله توافقات صورت گرفته در جلسه مقامات عراقی و نمایندگان گروه‌های شیعی بوده است.

با این حال نفیسه کوهنورد می‌گوید "تظاهرکنندگانی که ورودی‌های منطقه سبز بغداد را بستند و بیشتر از اعضا یا حامیان حشد شعبی هستند، دیشب با چیدن کیسه شنی در مقابل محل تظاهراتشان به نظر می‌رسد قصد دارند پیام دهند که به آسانی حاضر به ترک صحنه نیستند".

منابع عراقی به نفیسه کوهنورد گفته اند که قاآنی به گروه‌های شیعه تاکید کرده است که پیش از تشکیل ائتلاف برای دولت، ابتدا باید مشکل را بین خود حل کنند.

نفیسه کوهنورد می‌گوید در حال حاضر به نظر می‌رسد برهم صالح، رئیس جمهور عراق به عنوانی میانجی‌گر گروه‌های مختلف نقش پررنگ‌تری دارد و با آقای قاآنی نیز دیداری طولانی داشته است.

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید