رفتن به محتوای اصلی

آیا ابراهیم رئیسی محبوب‌تر از حسن روحانی است؟

آیا ابراهیم رئیسی محبوب‌تر از حسن روحانی است؟
 
بحران‌های اقتصادی و مشکلات فزاینده کشور در ماه‌های پایانی دولت حسن روحانی، جایگاه او را در افکار عمومی به شدت تنزل داد و مسئولیت حسن روحانی به عنوان رئیس دولت در شرایطی پایان پذیرفت که محبوبیت او به پایین‌ترین میزان خود در میان سایر رؤسای جمهور در ایران رسیده بود به نحوی که گفته می‌شد محبوبیت او در ماه‌های پایانی مسئولیتش به کمتر از ۱۰ درصد رسیده است.
پس از تغییر دولت و روی کار آمدن ابراهیم رئیسی، نظرسنجی‌های مختلفی در خصوص محبوبیت او صورت پذیرفت که حاکی از محبوبیت ابراهیم رئیسی بود و نشان می‌داد که میزان محبوبیت او به مراتب بیشتر از حسن روحانی است. در نظرسنجی که ایسپا در شهریور ماه انجام داد، ۵۱٪ از مردم محبوبیت آقای رئیسی در جامعه را زیاد دانسته‌اند و ۶۹درصد از مردم گفته‌اند که سیاست‌ها و اقدامات رئیسی را تأیید می‌کنند.
این آمار و ارقام باعث شده است که برخی از تحلیلگران تصور کنند که محبوبیت ابراهیم رئیسی از حسن روحانی بالاتر است و میزان اعتماد به دولت با حضور آقای رئیسی افزایش یافته است. اما آیا واقعا ابراهیم رئیسی از حسن روحانی محبوب‌تر است؟
برای پاسخ علمی و دقیق به این سؤال، باید وضعیت ابراهیم رئیسی را با وضعیت حسن روحانی در سال اولشان قیاس کرد و اساسا قیاس محبوبیت روحانی در سال پایانی دولتش با محبوبیت رئیسی در سال اول دولتش قیاس صحیحی نیست.
میزان محبوبیت رئیسی و روحانی در سال اول دولتشان چه تفاوتی داشت؟
برخلاف تصور اولیه‌ای که در خصوص محبوبیت ابراهیمی رئیسی وجود دارد، نتایج نظرسنجی ایسپا در مقطع شهریور ۱۳۹۲ در خصوص حسن روحانی و در مقطع شهریور ۱۴۰۰ در خصوص ابراهیم رئیسی نشان می‌دهد که واقعیت تا حدی متفاوت از این تصور است. این تفاوت به خوبی در نمودار زیر مشخص است.
مطابق با این نمودار، تصور از محبوبیت روحانی در سال ۹۲ به مراتب بیش از تصور از محبوبیت رئیسی در سال ۱۴۰۰ است. اما تفاوت‌ها فقط محدود به این امر نیست و امید به آینده در ابتدای دولت روحانی به مراتب بیش از امید به آینده در ابتدای دولت رئیسی بوده است.
در ابتدای دولتی روحانی ۸۹.۲ درصد از مردم معتقد بودند که وضعیت در آینده یا بهتر می‌شود یا لااقل بدتر نخواهد شد. اما این عدد در شهریور ۱۴۰۰ و در خصوص دولت رئیسی ۷۴.۲ درصد است. به عبارت بهتر، مطابق با نظرسنجی ایسپا، در ابتدای دولت روحانی ۱۵ درصد از مردم نسبت به آینده خوش‌بین‌تر بودند.
این اعداد و ارقام که برگرفته از نظرسنجی ایسپا در شهریور ۱۳۹۲ و شهریور ۱۴۰۰ است، نشان می‌دهد که جایگاه حسن روحانی در افکار عمومی در ابتدای دولتش به مراتب بهتر از وضعیت ابراهیم رئیسی بوده است و اگر ماه‌های ابتدایی دو رئیس‌جمهور را با یکدیگر مقایسه کنیم، به نظر می‌رسد که حسن روحانی در ماه‌های ابتدایی ریاست جمهوری خود محبوب‌تر از ابراهیم رئیسی در ماه‌های ابتدایی ریاست جمهوری خودش است.
* محمد رهبری، دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی سیاسی
امتداد
Image removed.
 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید