رفتن به محتوای اصلی

اعدام، ابزاری برای سرکوب جامعه در دیکتاتوری خامنه‌ای

اعدام، ابزاری برای سرکوب جامعه در دیکتاتوری خامنه‌ای

مقدمه:

استفاده از مجازات اعدام، ابزاری برای سرکوب جامعه و نقض حقوق بنیادین بشر بوده و باید برای لغو آن در کشورمان ایران، همت و تلاش کنیم.

مطابق ماده شش میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی، «حق زندگی از حقوق ذاتی شخص انسان است. این حق باید به موجب قانون حمایت شود. هیچ فردی را نمی‌توان خودسرانه از زندگی محروم کرد».

۱۰ اکتبر روز جهانی مبارزه با مجازات اعدام است. در سال ۲۰۰۲ چندین سازمان‌ جهانی مدافع حقوق‌بشر از جمله «عفو بین‌الملل» و «همبستگی جهانی علیه مجازات اعدام» روز ۱۰اکتبر برابر با ۱۸مهر را «روز جهانی مبارزه با اعدام» اعلام کردند تا حقوق اولیه شهروندان توسط دولت‌ها برسمیت شناخته شود. با پیشرفت تمدن بشری، آگاهی عمومی و مبارزات مداوم علیه این شیوه بدوی مجازات، سازمان ملل در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸، دو قطعنامه را به ‌عنوان مقدمه‌ای برای لغو اعدام در مجمع عمومی به‌تصویب رساند. سازمان ملل متحد از کشورها خواسته است تا مجازات اعدام را لغو کنند. بسیاری از کشورها این مجازات را لغو نموده و شمار دیگری از کشورها آن را متوقف کرده‌اند. اما در ایران تحت حاکمیت پس مانده ولایت فقیه، از اعدام برای ایجاد ترس در جامعه بصورت سیستماتیک استفاده می‌شود.

جمهوری اعدام، ۳۰ اعدام در ۲۰ روز!

سی اعدام در ۲۰روز، گوشه‌ای از جنایت حکومت ولایت فقیه است که چون زالو، از خون مردم حیات می‌گیرد.

روزنامه الوطن در بحرین، در مقاله‌ای با عنوان «جمهوری اعدامها» نوشت: « از آغاز سال جاری و در یک سریال مستمر برای خاموش کردن صدای مخالفان در “جمهوری اعدامها”، روند اعدام در ایران متوقف نشده است. رژیم تهران در وحشت از اوجگیری اعتراضات مردمی به‌خاطر اختناق و فقر و کرونا، سرکوب و شکنجه را به‌عنوان یک خط مشی برای ایجاد ترس و وحشت بکار می‌گیرد که ۳۰ اعدام در ۲۰روز از این جمله است:

طی هفته چهارم آذر: ۱۲ اعدام

۶دی- ۴ اعدام (۳ اعدام در زندان زاهدان-یک اعدام در زندان مرکزی قم)

۷دی- ۲ اعدام (یک اعدام در زندان سنندج-یک اعدام در زندان مرکزی اردبیل)

۱۰دی- یک اعدام در زندان سنندج

۱۱دی- ۴ اعدام (یک اعدام در زندان رشت-۳ اعدام در زندان وکیل‌آباد مشهد)

۱۳دی- ۴ اعدام (جمعی) در زندان سپیدار اهواز

۱۴دی- ۳ اعدام در زندان زاهدان

(روزنامه الوطن ـ بحرین،۳۱ژانویه ۲۰۲۱)

اتحادیه اروپا – الویت با حقوق بشر حتی در «پاندومی کرونا»

در شرایطی که ویروس کرونا سراسر جهان را مورد حمله قرار داده و جانهای بیشماری را می‌گرفت، اتحادیه اروپا الویت خود را در تاریخ ۲۲ فوریه ۲۰۲۱ حفاظت و احترام به حقوق بشر، دموکراسی و حاکمیت قانون و اتحاد در حمایت از سیستم حقوق‌بشر سازمان ملل به‌عنوان سنگ‌بنای اقدامات خارجی خود تعریف کرد.

عفو بین الملل‌- ایران رتبه دوم در اعدام‌ها

عفو بین‌الملل در گزارش سالانه خود از اجرای اعدام در جهان در سال ۲۰۲۰ میلادی اعلام کرد که ایران، با اجرای ۲۴۶ حکم اعدام، [تا آوریل ۲۰۲۱] نیمی از کل موارد اعدام‌های ثبت‌شده طی سال میلادی گذشته را به خود اختصاص داده و در رتبه دوم جهان قرار گرفته است. این سازمان با اشاره به این‌که ۱۶ زن در میان کل اعدام‌شدگان بوده‌اند، افزود که ایران با ۹ مورد، بیشترین موارد اعدام زنان را داشته است. (سایت عفو بین‌الملل ـ ۲۱آوریل ۲۰۲۱).

Image removed.
عفو بین الملل:‌ ایران با ۹ مورد بیشترین موارد اعدام زنان را داشته است

ایران، سرکوب بی وفقه مخالفان

دیدبان حقوق‌بشر در سی و یکمین ویرایش گزارش جهان خود، گزارش سالانه ۲۰۲۱، که در ۷۶۱ صفحه منتشر شده است، عملکرد حقوق بشری در بیش از ۱۰۰کشور را مورد بررسی قرار داد.

دید‌بان حقوق بشر در گزارش جهان [سالانه] ۲۰۲۱ در قسمت ایران، “سرکوب بی‌وقفه مخالفان” اعلام کرد: «مقامات ایران در طول سال۲۰۲۰ کنترل شدیدی روی فعالیت مسالمت‌آمیز اعمال کردند، و ده‌ها مدافع حقوق‌بشر، وکیل، فعال، و اعضای اقلیت‌های قومی و مذهبی، پس از محاکمه‌هایی غیرمنصفانه در حال گذراندن احکام زندان به‌خاطر مخالفت مسالمت‌آمیز هستند».

«همزمان با دست به گریبان شدن کشور با کنترل شیوع کووید۱۹، مقامات قضایی و امنیتی دهها مدافع حقوق‌بشر و زندانی سیاسی را از سیاست مرخصی از زندان با هدف کاهش جمعیت در زندانها مستثنی کرده‌اند».

«مایکل پیج»، معاون مدیر بخش خاورمیانه دید‌بان حقوق‌بشر گفت: «با وجود بحرانهای متعدد ژئوپلتیکی، سلامتی، و اقتصادی که کشور با آنها روبه‌رو است، مقامات ایران با جامعه مدنی محلی، به‌عنوان تهدید شماره یک خود برخورد می‌کنند و مسئولیت آزارها را نمی‌پذیرند». او اضافه کرد «مقامات با سرکوب مدافعان حقوق‌بشر و دیگر فعالان صرفاً به مخالفت و ناامیدی دامن می‌زنند» (سایت دیدبان حقوق بشرـ ۱۳ ژانویه ۲۰۲۱).

اعدام در ایران، کلیات

براساس گزارشها و اخبار بدست آمده از منابع معتبر از اکتبر سال ۲۰۲۰ تا اکتبر ۲۰۲۱ دستکم ۳۱۴ اعدام در زندانهای مختلف ایران اجرا شده است.

البته روشن است که بدلیل اجرای مخفیانه اعدام و منتشر نکردن خبرهای آن در رسانه‌ها، آمار اعدامهای صورت گرفته در زندانهای جمهوری اسلامی تحت حاکمیت دیکتاتوری خامنه‌ای، باید بیش از این باشد.

از ۳۱۴ زندانی اعدام شده، ۱۳ زندانی سیاسی به چوبه‌های دار سپرده شدند.

شایان ذکر است که تعداد اعدام‌ها در فاصله زمانی اکتبر۲۰۱۹ تا اکتبر۲۰۲۰ میلادی ۳۰۸ نفر بوده است.

Image removed.

آمار اعدام‌های اجرا شده

آمار ۳۱۴ اعدام اجرا شده به تفکیک زن و مرد و زندانیان سیاسی و کودک مجرم، به این ترتیب است:

تعداد مردان اعدام شده به اتهام جرائم اجتماعی مانند قتل، مواد مخدر و … : ۲۸۳نفر

تعداد زنان اعدام شده به اتهام جرائم اجتماعی: ۱۲نفر

کودک _مجرم : ۵ مرد و ۱ زن

زندانی سیاسی :  ۱۳نفر

محل اعدام‌ها

اعدامها در زندانهای مختلف در ۲۵ استان از جمله اصفهان، آذربایجان غربی، کرمان، کرمانشاه، خوزستان، سیستان و بلوچستان، البرز، یزد و خراسان رضوی به اجرا درآمده است.

Image removed.محل اعدام ها

زندانیان سیاسی اعدام شده

زندانیانی که به اتهامات سیاسی همچون محاربه دستگیر شده و سپس حکم اعدام آنها صادر گردید و به اجرا درآمد از این قرار هستند:

روح الله زم: به اتهام مفسد فی الارض در ۲۲آذر۹۹ برابر با ۱۲دسامبر۲۰۲۰ در تهران در مکانی نامعلوم اعدام شد.

حمید میربلوچ زهی: به اتهام محاربه در زندان مرکزی زاهدان در تاریخ ۶دی۹۹ برابر با ۲۶دسامبر۲۰۲۰ اعدام شد.

حمید راست بالا: در زندان وکیل آباد مشهد به اتهام محاربه در تاریخ ۱۱دی۹۹ برابر با ۳۱دسامبر۲۰۲۰ اعدام شد.

کجیر سعادت: در زندان وکیل آباد مشهد به اتهام محاربه در تاریخ ۱۱دی۹۹ برابر با ۳۱دسامبر۲۰۲۰ اعدام شد.

محمدعلی آرایش: در زندان وکیل آباد مشهد به اتهام محاربه در تاریخ ۱۱دی۹۹ برابر با ۳۱دسامبر۲۰۲۰ اعدام شد.

حسن دهواری: به اتهام محاربه در زندان مرکزی زاهدان در تاریخ ۱۴دی۹۹ برابر با ۳ژانویه۲۰۲۱ اعدام شد.

الیاس قلندرزی: به اتهام محاربه در زندان مرکزی زاهدان در تاریخ ۱۴دی۹۹ برابر با ۳ژانویه۲۰۲۱ اعدام شد.

علی مطیری: به اتهام محاربه در زندان شیبان در تاریخ ۹بهمن۹۹ برابر با ۲۸ژانویه۲۰۲۱ اعدام شد. وی بوکسور بود و به همراه زندانیان سیاسی جاسم حیدری، علی خسرجی، حسین سیلاوی و علی مجدم از روز ۴بهمن۹۹ با دوختن لبهایشان در اعتراض به ممنوعیت ملاقات، بدرفتاری مأموران و عوامل زندان با زندانیان و همچنین اعتراض به حکم اعدام، اعتصاب غذا کرده بودند.

جاوید دهقان خلد: در زندان مرکزی زاهدان به اتهام محاربه در تاریخ ۱۱بهمن۹۹ برابر با ۳۰ژانویه۲۰۲۱ اعدام شد.

جاسم حیدری: به اتهام محاربه در زندان شیبان در تاریخ ۱۰اسفند۹۹ برابر با ۲۸فوریه۲۰۲۱ اعدام شد.

حسین سیلاوی: به اتهام محاربه در زندان شیبان در تاریخ ۱۰اسفند۹۹ برابر با ۲۸فوریه۲۰۲۱ اعدام شد.

علی خسرجی: به اتهام محاربه در زندان شیبان در تاریخ ۱۰اسفند۹۹ برابر با ۲۸فوریه۲۰۲۱ اعدام شد.

ناصر خفاجیان: به اتهام محاربه در زندان شیبان در تاریخ ۱۰اسفند۹۹ برابر با ۲۸فوریه۲۰۲۱ اعدام شد.

Image removed. 

اعدام کودک-مجرم

در بازه زمانی یک ساله از اکتبر ۲۰۲۰ تا اکتبر ۲۰۲۱ جمعا ۶ کودک مجرم اعدام شده‌اند که اسامی و مشخصات آنها از این قرار است:

عبدالله محمدی: در زندان مرکزی یزد در تاریخ ۱۲آذر۹۹ برابر با ۲دسامبر۲۰۲۰ اعدام شد.

محمدحسن رضایی: در زندان مرکزی رشت در تاریخ ۱۱دی۹۹ برابر با ۳۱دسامبر۲۰۲۰ اعدام شد.

۱زن: در زندان مرکزی سنندج در تاریخ ۸بهمن۹۹ برابر با ۲۷ژانویه۲۰۲۱ اعدام شد. احتمالا وی کودک-مجرم بوده است.

بهاءالدین قاسم زاده: در زندان مرکزی ارومیه به همراه برادرش که قطع نخاع بود در تاریخ ۱۳تیر۱۴۰۰ برابر با ۴ژوئیه۲۰۲۱ اعدام شد.

ابراهیم شه بخش: در زندان مرکزی اصفهان پس از ۶سال به اتهام مواد مخدر در تاریخ ۳مرداد۱۴۰۰ برابر با ۲۵ژوئیه۲۰۲۱ اعدام شد.

سجاد سنجری: در زندان مرکزی کرمانشاه بصورت مخفیانه و بدون اطلاع خانواده‌اش در تاریخ ۱۱مرداد۱۴۰۰ برابر با ۲اوت۲۰۲۱ اعدام شد.

اعدام زنان

سرکوب نهادینه شدن زنان و تحقیر و توهین آنان در کوچه و خیابان توسط مأموران و بسیجی‌های نظام، بیش از ۴۰ سال است که قلب و روح زن ایرانی را جریحه دار کرده است. البته زنان نیز تمام قد در برابر این سرکوب تحت نام دین در برابر خمینی و خامنه‌ای مقاومت کرده‌اند.

راضیه: در زندان مرکزی مشهد در تاریخ ۲۰مهر۹۹ برابر با ۱۱اکتبر۲۰۲۰ اعدام شد. وی به اتهام قتل ۲فرزندش اعدام شد. راضیه در محاصره انبوه فشارها و فقر و نداری ۲فرزندش را کشت و رگ دستش را هم زد ولی زنده ماند.

۱زن: در زندان سپیدار اهواز در تاریخ ۲۴آذر۹۹ برابر با ۱۴دسامبر۲۰۲۰ اعدام شد. وی از طریق پرستاری بیمار امرار معاش می‌کرد. وی پرستار یک بیمار بود که به علت نامشخص فوت کرد. اما پس از مرگ بیمار، او را بازداشت نموده و به اتهام قتل به اعدام محکوم شد.

زینب خدامرادی: در زندان مرکزی سنندج در تاریخ ۷دی۹۹ برابر با ۲۷دسامبر۲۰۲۰ اعدام شد. وی بیماری روانی داشت.

۱زن: به اتهام قتل در زندان مرکزی اردبیل در تاریخ ۲۰بهمن۹۹ برابر با ۸فوریه۲۰۲۱ اعدام شد.

زهرا اسماعیلی: به اتهام قتل در زندان رجایی‌شهر در تاریخ ۲۹بهمن۹۹ برابر با ۱۷فوریه۲۰۲۱ اعدام شد. وی به اتهام قتل همسرش که از مأموران آگاهی بود، به اعدام محکوم شده بود. همسر وی توسط دخترش به قتل رسیده بود،‌ ولی زهرا اسماعیلی برای رهایی دخترش از اعدام، قتل را بعهده گرفت. زهرا اسماعیلی در محل اعدام در واکنش به اعدام بقیه زندانیان که همراه وی بودند،‌ سکته کرده و جانسپرده بود، اما مأموران زندان،‌ جسد بی‌جان وی را به دار کشیدند.

مریم (معصومه) کریمی: به اتهام قتل در زندان مرکزی رشت در تاریخ ۲۳اسفند۹۹ برابر با ۱۳مارس۲۰۲۱ اعدام شد.

نفیسه پاک مهر: به اتهام قتل در زندان تایباد در تاریخ ۲۴اسفند۹۹ برابر با ۱۴مارس۲۰۲۱ اعدام شد.

کبری فاطمی: ۴۱ساله در زندان مرکزی یزد به اتهام قتل و به اصرار عموی همسرش که عضو سپاه بود در تاریخ ۲خرداد۱۴۰۰ برابر با ۲۳می۲۰۲۱ اعدام شد.

۱زن: در زندان مرکزی قزوین به اتهام مواد مخدر همراه با همسرش پس از ۸سال حبس در تاریخ ۹خرداد۱۴۰۰ برابر با ۳۰می۲۰۲۱ اعدام شد.

۳زن: در زندان رجایی شهر به اتهام قتل در تاریخ ۱۷شهریور۱۴۰۰ برابر با ۸سپتامبر۲۰۲۱ اعدام شدند.

Image removed.زندان اعدام شده

عفوبین الملل، اعدام زنان در ایران نفرت انگیز و ظالمانه

عفو بین الملل در آستانهٴ «روز جهانی مبارزه با مجازات اعدام» آنرا بار اضافی بر دوش زنان دانست و طی بیانیه‌یی مجازات اعدام را «نفرت‌انگیز و ظالمانه» خواند. 

عفو بین‌الملل در گزارش خود با اشاره به اعدام زینب سکانوند در ایران نوشت در ۱۷ سالگی «به اتهام قتل شوهرش» بازداشت و با وجود این‌که در نوجوانی مرتکب جرم شده بود، در مهرماه سال۹۷ اعدام شد. 

عفو بین الملل افزود: «رژیم ایران در شمار اندک کشورهایی است که در آن حکم اعدام برای نوجوانان، هم‌چنان صادر می‌شود» ، «رژیم ایران نیز در سال گذشته میلادی با ۲۴۶ حکم اعدام نیمی از اعدام‌های ثبت شده در جهان را به خود اختصاص داده است» (سایت عفو بین‌الملل ـ ۸ اکتبر۲۰۲۱).

عفو بین الملل:‌ بیش از نیمی از اعدام های جهان در ایران صورت گرفته است

ایران- فریادی علیه اعدام

ندای قدرتمندی از خواسته مردم ایران علیه اعدام طی سالهای اخیر شکل گرفته است. وجدانهای بیدار و فریادگران علیه اعدام در ایران به خوبی دریافته‌اند که علت بسیاری از جرائم اجتماعی در ایران که به اعدام منتهی می‌شود، ناشی از حاکمیتی فاسد و تبهکاری است که با مأموران و مزدوران رنگارنگ خود مانند سپاه، لباس شخصی، بسیج و … ثروت ملت ایران را غارت می‌کند و برای ادامه این چپاولگری خون مردم را می ریزد تا صدایی به اعتراض بلند نشود.

مردم ایران در قامت اعتراضات سراسری خود در سالهای ۹۶ و ۹۸، با شعارهای «مرگ بر اصل ولایت فقیه»‌، «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر دیکتاتور» پاسخ روشنی به نظام واپسگرا داده‌اند.

کانون حقوق بشری نه به زندان- نه به اعدام خواستار تشکیل یک هیأت بین المللی درباره اعدامها در ایران است. اعدامهایی که بالاترین مقامات این دیکتاتوری در آن دست داشته‌اند و باید به محاکمه کشیده شده و به دست عدالت سپرده شوند.

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
نه به زندان - نه به اعدام
منبع:
سایت جوانه ها

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید