رفتن به محتوای اصلی

" آغاز چهارمین سال حیات حزب چپ ایران (فداییان خلق)
31.03.2021 - 02:51

اتحاد، نیاز مبرم چپ ایران!

حزب چپ ایران(فدائیان خلق) دهم فروردین امسال، با پشت سر گذاشتن سومین سالگرد تاسیس‌ خود پا در چهارمین سال موجودیت خویش می‌نهد. در چنین روزی از سال ١٣٩٧ با برگزاری کنگره موسسان، دستاورد روند چندین ساله وحدت خواهی میان سه مولفه از چپ ایران رسمیت یافت و انتشار خبر سربرآوردن حزبی واحد در چپ کشور بازتاب نسبتا گسترده ای در سطح فعالان سیاسی داشت. ما اینک با گرامیداشت دستیابی به این یگانگی و خرسند از سال‌ها تلاش در این راه، کماکان بر تداوم و تحکیم وحدت حزبی پای می‌فشریم.

حزب چپ ایران(فدائیان خلق) طی سه سال گذشته کوشید با نوع نگاه و مواجهه‌‌‌ای که نسبت به روندها و رویدادهای متنوع و مهم در سطح کشور، منطقه و جهان داشت، به معرفی خویش در سپهر سیاسی کشور برآید و تصویر سیاسی روشنی از خود به نمایش نهد. طی این سه سال کوشیده ایم نسبت به رویداهای سیاسی در سطح ایران واکنش نشان دهیم و در کمتر موضوع مهمی است که حزب چپ سیاست خود را اعلام نکرده باشد. ما بمثابه حزبی باورمند به آرمان سوسیالیستی تلاش کرده ایم تا فعالیت در زمینه صلح، همبستگی، آزادی، دموکراسی و عدالت اجتماعی را بر متن تحولات جاری به نمایش گذاشته و با این شناسه‌ها مورد داوری همگانی قرار بگیریم. اما بر این نیز تاکید داریم که هنوز کار ناکرده بسیاری پیش روی ما قرار دارد و برای ارتقاء به سطح حزبی کنشگر بیشتر باید کوشید.

حزب ما از همان آغاز با باور به لزوم تحقق وحدت چپ، هنگام تشکیل حزب و تا هستی امروزین خویش، به پایبندی در وحدت شناخته شده و بر همین پیمان خود استوار ایستاده است. آنچه اما در موضوع همکاری‌ها‌ تا متحد شدن‌ها اهمیت بی چون و چرا دارد، همانا پاسخ گویی به نیاز مبرم چپ ایران در زمینه اتحادها به هر شکل ممکن است. از اشتراک در مبارزات عملی تا اتحادهای پایدار و سرانجام ارتقاء به سطح وحدت در هر آنجایی که ممکن است. ما بارها تاکید کرده‌ایم و می‌کنیم که نیاز به اتحاد در صفوف نیروهای چپ با توجه به شرایط حساسی که کشور در آن به سر می‌برد، بیش از هر وقت دیگری ضروری است.

لزوم همسویی‌، همکاری‌، اتحادها و وحدت در صفوف چپ ایران، تنها محدود به حدت و حساسیت کشاکش‌های رو به تعمیق میان طبقات و اقشار تهیدست و تنگدست با غارتگران غرق در ثروت و قدرت در امروز کشور نیست. فقر افزایی و تشدید شکاف‌های اقتصادی و اجتماعی، پیامدهای خود را اکنون در سطح مبارزه سیاسی رو به گسترش علیه جمهوری اسلامی است که نشان می دهد. حزب ما اندکی بعد از اشتعال آتش خشم مردم در بیش از صد شهر کشور در آبان ماه ١٣٩۶ تاسیس یافت و یک سال و نیم پس از اعلام موجودیت خود شاهد بزرگترین خیزش مردم معترض علیه جمهوری اسلامی در آبان ١٣٩٨ بود. این همزمانی‌ها معنی و پیام خاص خود را دارند. همین خیزش‌های موسوم به "خیابان" در ترکیب با جنبش‌های مدنی دامنگستر و اعتصابات رو به رشد زحمتکشان است که پایگاه مبارزاتی چپ بمنظور گذر از جمهوری اسلامی به یک جمهوری سکولار دموکرات همچون مهدی برای تحقق آزادی‌ها، برابر حقوقی و عدالت اجتماعی فراهم می‌آورند. چپ اهمیت دارد که متحداً با این پایگاه خود درآمیزد.

این برهه از تاریخ کشور ما را این واقعیت توضیح می‌دهد که جمهوری اسلامی کشور را در کلافی از بحران‌ها فروبرده و خود نیز سخت درگیر انواع تنگناها مواجه با ابر بحران‌ها شده است. از اینرو، ایران در سمت تحولات سیاسی کلان و گذر ناگزیر از جمهوری اسلامی قرار دارد و ناشی از همین، تکاپوهای سیاسی برای تاثیر گذاری بر تحولات در میان نیروها و جریانات سیاسی سرعت خاصی به خود گرفته است. وضعیت حاضر را می‌توان آبستن تحولات جدی دانست و با این نتیجه گیری که تا چه اندازه نیاز به برآمد هر چه جدی‌تر و موثرتر چپ در صحنه سیاسی است. در چنین شرایطی چپ باید به این پرسش گرهی و آینده ساز پاسخ دهد که در کجای این مبارزه تعیین کننده ایستاده و چه برنامه‌ای برای حضوری نیرومند در این صحنه دارد؟ پاسخ حزب ما، بسط همکاری‌های هر چه عاجل میان جریانات چپ‌ و ایجاد اتحاد چپ برای عمل مشترک سیاسی آنهاست.

حزب چپ ایران(فدائیان خلق) با فراخوان برای همکاری همه نیروهای چپ و امید به پیشرفت‌ها و موفقیت‌ها در این زمینه است که هم اکنون سومین کنگره خود به شمول کنگره موسس را تدارک می‌بیند. حزب ما در آغاز سالی دیگر از موجودیت و تداوم حیات خود، از دوستدارانش صمیمانه انتظار دارد تا حزب خود را چه از طریق نقد عملکردش و چه همکاری‌ها تا حد پیوستن به صفوف آن تقویت کنند. وحدت هرچه مستحکم‌تر تشکیلاتی و اتحاد گسترده در صفوف چپ، پیام و آرزوی ما در این سومین سالروز تاسیس حزب است. ما برای دستیابی به این هدف دستمان را به سوی نیروهای چپ دموکرات برابری طلب که برای استقرار دموکراسی در کشور، گذار از جمهوری اسلامی را پیگیرانه دنبال می کنند، دراز کرده و دستان هر فعال و جریان چپی را که در این جهت گام بردارد به گرمی خواهیم فشرد.

هیئت سیاسی – اجرائی حزب چپ ایران (فدائیان خلق)

١٠ فروردین ١٤٠٠ برابر با ٣٠ مارس ٢٠٢١

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

راحله طارانی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.