رفتن به محتوای اصلی

ثبت ازدواج بیش از ۳۱ هزار دختر ده تا چهار ساله در ایران

ثبت ازدواج بیش از ۳۱ هزار دختر ده تا چهار ساله در ایران

 

 

افزایش ۱۰/۵ درصدی ازدواج کودکان در ایران:

مرکز آمار ایران از افزایش ۱۰/۵ درصدی «ازدواج» دختران ۱۰ تا ۱۴ ساله طی سال۹۹ نسبت به سال ۹۸ گزارش داد.

 بنابر اعلام مرکز آمار ایران، ۳۱ هزار و ۳۷۹ دختر ۱۰ تا ۱۴ ساله طی سال ۹۹ ازدواج کرده‌اند و این آمار تنها شامل ازدواج‌ کودکانی است که به «ثبت رسمی» رسیده است و این درحالی است که در سال ۹۸ آمار ثبت شده در ایران حاکی از ازدواج  ۲۸ هزار و ۳۷۳ دختر ۱۰ تا ۱۴ ساله بود.

مرکز آمار ایران همچنین افزود که ۲۰ پسر کمتر از ۱۵ سال و یک دختر کمتر از ۱۰ سال طی سال ۹۹ ازدواج کرده‌اند.

گزارش مرکز آمار ایران درباره «طلاق کودکان زیر ۱۵ سال» نیز حاکی از آن است که ۷۲۵ رویداد طلاق برای دختران ۱۰ تا ۱۴ سال طی سال ۹۹ به ثبت رسیده است.

علاوه بر این، بررسی ازدواج‌های ثبت شده سال ۹۹ حاکی از ازدواج ۱۵۴ هزار و ۲۴۲ دختر ۱۵ تا ۱۹ ساله است که با افزایش ۶ درصدی نسبت به سال ۹۸ همراه است و همچنین ۲۱ هزار و ۲۷۸ پسر ۱۵ تا ۱۹ ساله نیز در سال ۹۹ ازدواج کرده‌اند که ۱۲ درصدی نسبت به سال ۹۸ افزایش داشته است.

تعداد ۱۳ هزار و ۹۹۱ رویداد طلاق نیز برای دختران ۱۵ تا ۱۹ سال و ۶۸۶ طلاق برای پسران ۱۵ تا ۱۹ ساله طی سال ۹۹ به ثبت رسیده است.

بنابر گزارش مرکز آمار ایران، نسبت ازدواج‌های ثبت شده «کودکان زیر ۱۵ سال» در سال ۹۹ به تعداد کل ازدواج‌های ثبت شده در این سال که ۵۵۶ هزار و ۷۳۱ ازدواج بوده است،  نشان می‌دهد که بیش از پنج درصد از کل ازدواج‌های ثبت شده طی سال ۹۹ در ایران مربوط به ازدواج کودکان زیر ۱۵ سال است.

علاوه بر سنت‌های محلی و مذهبی، گسترش فقر و افزایش وام ازدواج به گفته برخی از مقام‌های مسئول، سبب افزایش ازدواج کودکان شده است.

از جمله محمدمهدی تندگویان، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، پیشتر از افزایش شمار درخواست‌کنندگان زیر ۱۸ سال برای وام ازدواج خصوصا در میان دختران خبر داده و گفته بود دو سوم دریافت‌کنندگان این وام در سال‌های اخیر دختران زیر ۱۸ سال بوده‌اند.

به گفته تندگویان در برخی مناطق ایران که با فقر فرهنگی و اقتصادی رو به رو است «از وام ازدواج برای معامله کودکان زیر ۱۵ سال» استفاده می‌شود.

تینا قضاتی، دبیر کارگروه حقوق کودک کرسی حقوق بشر، صلح و دموکراسی یونسکو در دانشگاه بهشتی، نیز بهمن ماه ۹۹ گفت اکثر ازدواج‌های کودکان به دلیل «فقر و اعتیاد» است و «خانواده‌ عموما بین کودک کار شدن یا کودک‌همسری، موضوع دوم را ترجیح می‌دهند.»

با وجود تلاش‌های فعالان حقوق کودکان و زنان برای تغییر قوانینی که اجازه کودک همسری را در ایران می‌دهند، شماری از مقامات وجود «کودک همسری» را در ایران انکار می‌کنند.

رییس سازمان تامین اجتماعی و معاون وزیر کشور، بهمن‌ماه گذشته در همین ارتباط گفت: «در کشور ما اساسا این کلیدواژه کودک‌همسری نه‌تنها جایی ندارد،‌ بلکه کاربردی هم ندارد و در حقیقت ما با ازدواج پیش‌رس مواجه هستیم.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید