رفتن به محتوای اصلی

کاخ سفید: هنوز زود است از شناسایی حکومت طالبان بگوییم

کاخ سفید: هنوز زود است از شناسایی حکومت طالبان بگوییم

مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه گفت طالبان به واشینگتن اطلاع داده که یک مسیر عبوری امن برای انتقال غیرنظامیان به فرودگاه بین‌الملل کابل را فراهم خواهند کرد و با تاکید بر این که ایالات متحده تحولات افغانستان را به دقت زیر نظر دارد افزود، هنوز زود است درباره به‌رسمیت شناختن حکومت طالبان حرف بزنیم.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جیک سالیوان درباره روند خروج نظامیان و شهروندان آمریکایی از افغانستان به توجه به تحولات اخیر گفت «ما معتقدیم که این می‌تواند تا سی و یکم (اوت) ادامه یابد. ما در حال صحبت با آنها درباره زمان‌بندی دقیق اجرای آن هستیم و نمی‌خواهم درباره کار بر روی بهترین روش برای خروج بیشترین افراد از مؤثرین راه‌ها در برابر عموم صحبت کنم.»

وی در یک نشست خبری در کاخ سفید در پاسخ به پرسشی درباره به‌رسمیت شناختن طالبان در رأس قدرت در افغانستان از سوی دولت ایالات متحده گفت، هنوز خیلی زود است که بگوییم آیا ایالات متحده طالبان را به عنوان قدرت حاکم بر افغانستان به‌رسمیت خواهد شناخت.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید اضافه کرد، «در نهایت به طالبان بستگی دارد که به بقیه جهان نشان دهد که هستند و چطور پیش خواهند رفت. کارنامه آنها خوب نیست، اما پاسخ دادن به این پرسش در این مقطع خیلی زود است.»

جیک سالیوان با بیان این که اوضاع افغانستان ساعت به ساعت در حال تغییر است و ما به دقت آن را زیر نظر دارد گفت، ایالات متحده طالبان را بابت آنچه به اجرا در خواهد آورد مسئول خواهد دانست.

روند خروج نظامیان آمریکا و ناتو از اول ماه مه آغاز شد و با تشدید حملات طالبان و ورود آنها به پایتخت، به دلیل عدم حضور ماموران امنیتی محلی در فرودگاه بین‌المللی کابل و بروز آشوب در آن، به‌طور موقت متوقف شد.

ایالات متحده برای تامین امنیت خروج نظامیان و کارکنان سفارت‌های آمریکا و دیگر کشورهای غربی و همچنین همکاران عملی دولت‌های خارجی در افغانستان، اقدام به نیروهای نظامی بیشتری به کابل کرده است.

مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا نیز همزمان در روز سه‌شنبه گفت، اولویت اصلی ما اطمینان یافتن از خروج شهروندان اروپایی و افغان‌هایی که در بیست سال گذشته با ما همکاری کردند، در بهترین شرایط امنیتی از افغانستان است.

به گزارش رویترز، جوزپ بورل پس از نشست مجازی وزیران خارجه اتحادیه اروپا در پاسخ به پرسشی درباره بخشی از اظهاراتش در مورد مذاکره با طالبان گفت، من نگفتم طالبان را به رسمیت می‌شناسیم، اما باید با آنها صحبت کنیم.

وی در ادامه تاکید کرد که مردم افغانستان نیازمند کمک‌های بشردوستانه زیادی هستند و ارائه این کمک‌ها باید ادامه پیدا کند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید