رفتن به محتوای اصلی

اشرف غنی: اگر می‌ماندم عده زیادی کشته و کابل ویران می‌شد

اشرف غنی: اگر می‌ماندم عده زیادی کشته و کابل ویران می‌شد
طالبان: پیروزی به این سرعت را تصور نمی‌کردیم

ساعاتی پس از آنکه طالبان وارد قصر ریاست جمهوری در کابل شدند، اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان در نخستین اظهاراتش بعد از ترک افغانستان، در یک پست فیسبوکی تاکید کرد که برای جلوگیری از خونریزی کشورش را ترک کرده است این درحالی است که رییس دفتر سیاسی طالبان گفت «تصور نمی‌کردیم پیروزی به این زودی به دست آید.»

اشرف غنی اشاره نکرد که اکنون در کجا به‌سر می‌برد. او عصر یک‌شنبه، بیست و چهارم مرداد، به وقت محلی کابل را ترک کرد و گزارش‌ها حاکی است اشرف غنی به تاجیکستان رفته تا از آنجا به کشور ثالث برود.

همزمان عبدالله عبدالله، رییس شورای ملی مصالحه، در پیامی ویدیویی از اشرف غنی به عنوان «رییس جمهور پیشین» نام برد و با اشاره به این که غنی افغانستان را ترک کرده، گفت: «خدا با او محاسبه کند.»

بسم‌‌الله خان محمدی، وزیر دفاع افغانستان، نیز در توییتی نوشت: «دست ما را از پشت بستند و وطن را فروختند، لعنت به غنی و دار دسته‌اش.»

ملا برادر، رییس دفتر سیاسی طالبان، نیز در پیامی ویدیویی «پیروزی» طالبان در افغانستان را تبریک گفت و افزود که «تصور نمی‌کردیم پیروزی به این زودی به دست آید.» او از طالبان خواست خود را برای خدمت به مردم آماده کنند. ملا برادر گفت به مردم اطمینان می‌دهد طالبان زندگی امن برایشان فراهم می‌کنند.

محمد اشرف غنی ولی در پست فیس‌بوکی خود نوشت:‌ «امروز با یک انتخاب سخت مواجه شدم، اینکه در مقابل طالبان که می‌خواستد وارد ارگ شوند ایستادگی کنم و یا کشورم که ۲۰ سال گذشته را برای حفاظت آن وقف کردم، ترک کنم.» او گفت: «اگر می‌ماندم هم به شهادت شهروندان زیادی می‌انجامید و هم به ویرانی کابل.»

غنی افزود که طالبان تصمیم گرفته بودند که برای کنار زدن من به کابل و مردم کابل حمله کنند. برای جلوگیری از سیلاب خون رفتن را ترجیح دادم. او تاکید کرد که «طالبان برنده قضاوت شمشیر و تفنگ شدند» و حالا مسئول حفظ ناموس، جان و مال مردم‌ افغانستان هستند.

در بخشی دیگر از این پیام فیسبوکی، اشرف غنی گفت: حالا آنها ]طالبان[ با یک امتحان تاریخی مواجه‌اند؛ یا از نام و عزت افغانستان حفاظت می‌کنند و یا برای جاهای‌ دیگر و شبکه‌های دیگر اولویت قائل می‌شوند

او تاکید کرد که طالبان مشروعیت‌ قلب‌ها را به‌دست نیاورده‌اند. هیچ گاه در تاریخ از طریق زور محض مشروعیت به دست نیامده است و نخواهد آمد.

غنی همچنین گفت که مردم در حالت ترس‌اند و نسبت به آینده بی‌باورند و لازم است طالبان به تمام مردم، اقوام، اقشار مختلف و زنان اطمینان دهند که برای کسب مشروعیت و رضایت آنها یک طرحی واضح دارند و آن را با مردم شریک سازند.

از سوی دیگر امرالله صالح، معاون پیشین ریاست جمهور افغانستان گفت که «من هرگز، هرگز و تحت هیچ شرایطی در برابر تروریست‌های طالب تعظیم نخواهم کرد و هرگز به جان و میراث قهرمانم احمدشاه مسعود، فرمانده افسانه‌ای و راهنمایم خیانت نمی‌کنم.»

در پی خروج اشرف غنی و شماری از مسئولان دولتی از کشور، «شورای هماهنگی» متشکل از شماری از رهبران سیاسی ایجاد شد. حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان گفت این شورا برای جلوگیری از هرج و مرج و جهت اداره بهتر امور مربوط به صلح و انتقال مسالمت‌آمیز قدرت، تشکیل شده است.

بسیاری از مقامات دولتی و همچنین بسیاری از شهروندان کابل که اقامت دیگر کشورها را دارند برای خروج از کشور به فرودگاه کابل مراجعه کرده‌اند که از شب گذشته وضعیت بحرانی به خود گرفته است.

گزارش‌ها از فردوگاه کابل حاکی از آن است که پرواز‌های عادی از این فروگاه متوقف شده و فقط پرواز هواپیماهای نظامی در آن انجام می‌شود.

همزمان آمریکا، بریتانیا و فرانسه از اقدامات خود برای شتاب بخشیدن به تخلیه شهروندان و همچنین کارکنان بومی خود خبر دادند.

سفارت آمریکا در کابل از تغییر سریع اوضاع امنیتی در فرودگاه کابل خبر داد و گفت در جریان انتقال کارمندان سفارت آمریکا که زیر نظر نیروهای آمریکایی مستقر در فرودگاه کابل انجام می‌شود، صدای شلیک گلوله شنیده شده است.

دولت بریتانیا نیز اعلام کرد که برای تسهیل عملیات خروج شهروندانش از افغانستان، یک واحد از نیروهای تهاجمی خود را وارد فرودگاه کابل کرده است.

ساعاتی پیش، بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، با اشاره به « بحران رو به افزایش در افغانستان»، گفته بود که در حال فراهم کردن زمینه خروج بریتانیایی‌ها و افغان‌های واجد شرایط هستند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

منبع:
ایران اینترناسیونال

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید