رفتن به محتوای اصلی

اقلیم کردستان خواستار تضمین امنیتی پیش از خروج نیروهای امریکاست

اقلیم کردستان خواستار تضمین امنیتی پیش از خروج نیروهای امریکاست

 

به گفته این منابع نظامی، بارزترین تضمین‌های امنیتی که اقلیم کردستان به دنبال آن است، تامین مرزهای اقلیم کردستان با دور کردن گروه‌های مسلح وابسته به الحشد الشعبی و حضور صرف ارتش عراق و تقویت توانایی‌های نیروهای پیشمرگه است.

این خواسته در حالی مطرح می شود که یک هیئت نظامی امریکایی برای بررسی سازوکار اجرای توافقات صورت گرفته در چهارمین دور از گفت وگوی راهبردی بین عراق و امریکا به عراق می آید.

یک افسر عراقی در ستاد عملیات مشترک که نخواست نامش فاش شود، به العربی الجدید گفت: کردها خواستار تضمین‌های امنیتی پیش از اجرای توافق خروج کامل نیروهای رزمی امریکایی از عراق هستند.

وی در ادامه توضیح داد که مقامات کردستان برای تسریع در تعیین تکلیف پرونده دور کردن گروه‌های مسلح عراق از مرزهای اقلیم و حضور صرف نیروهای ارتش در آن مناطق و مشخصا در مخمور، زمار، سنجار، کرکوک و خانقین فشار می آورند.

Image removed.

این ژنرال عراقی اشاره کرد که اربیل سعی دارد برای تقویت امنیت استان‌های اقلیم کردستان و مناطق مرزی موازی با کرکوک، نینوا و دیالی، پشتیبانی نظامی بیشتری از سوی ائتلاف بین المللی شامل سلاح و تجهیزات دفاعی کسب کند.

وی همچنین بیان کرد که چند روزیست که مطالبات مقامات پیشمرگه و برخی از شخصیت‌های دولتی در اقلیم کردستان بر توانمندسازی پیشمرگه و حل مشکلات مربوط به مناطق مورد مناقشه بین بغداد و اربیل، متمرکز شده است.

از طرفی دیگر یک نماینده پارلمان عراق که نخواست نامش فاش شود در گفت وگویی تلفنی با العربی الجدید گفت: طرف‌های کرد از طریق نمایندگانی در نشست بررسی سازوکار خروج نیروهای رزمی امریکایی از عراق حضور خواهند داشت.

وی افزود: مقامات کرد از الکاظمی خواستند توافقات گذشته مربوط به مرزهای اقلیم کردستان را تا پیش از پایان سال جاری اجرا کند.

ناظران و متخصصان امور کردها، معتقدند که پایگاه حریر در اربیل که محل حضور نیروهای امریکای است، اهمیت نظامی خود را به علت ارتباط مستقیم با نیروهای امریکایی در شرق سوریه حفظ می کند.

در همین راستا «احمد النعیمی»، کارشناس امور امنیتی عراق گفت که سران کرد در تلاشند دستاوردهای سیاسی و امنیتی از این توافق از جمله تقویت زرادخانه پیشمرگه و دور کردن گروه‌های مسلح عراق از اطراف مرزهای اقلیم تا فاصله دست کم 20 کیلومتری کسب کنند.

وی صحبت از محافظه کاری یا نگرانی کردها از خروج کامل نیروهای رزمی امریکایی از عراق را، بخشی از رویکرد سیاسی کلی اقلیم کردستان برای تضمین تداوم حمایت غرب از آن توصیف کرد.

از طرفی دیگر «دیار برواری»، نماینده حزب دموکرات کردستان در پارلمان عراق، گفت که پرونده حضور امریکا در عراق به علت فشارهای وارده به دولت، پرونده ای سیاسی شده است و به امنیت کشور آسیب می زند.

وی اشاره کرد که نیروهای پیشمرگه در سطحی از آمادگی نیستند که به تنهایی بتوانند با همه تهدیدها مقابله کنند از این رو به هماهنگی با نیروهای ائتلاف بین المللی و ارتش عراق نیاز دارند و اقلیم کردستان به همین دلیل از تصمیم اخراج نیروهای رزمی نگران است.

«عبدالباری الزیباری»، از سران حزب اتحادیه میهنی کردستان در سلیمانیه نیز نبود نیروهای ائتلاف بین المللی در سراسر عراق و به خصوص اقلیم، آن هم در وقت کنونی را بد دانست و خروج نیروهای رزمی امریکایی از کشور را موجب ایجاد بحران‌های جدید امنیتی از جمله در اقلیم کردستان خواند.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
ایران امروز

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید