رفتن به محتوای اصلی

زالی: اجازه خرید واکسن ندادند چون می‌گفتند گران است، فقط برای ۵ روز واکسن داریم

زالی: اجازه خرید واکسن ندادند چون می‌گفتند گران است، فقط برای ۵ روز واکسن داریم

در حالی که بنا بر آمارهایی که مسئولان ایرانی روز چهارشنبه ۲۰ مرداد اعلام کردند، موارد ابتلا به کرونا در ایران باز هم رکورد زده است، رئیس ستاد مقابله با کرونای تهران در این روز گفت که «هزینه داروهای کرونا چند برابر واردات واکسن شده است اما اجازه خرید واکسن ندادند چون فکر می‌کردند گران است.»

علیرضا زالی توضیح بیشتری در مورد کسانی که اجازه خرید واکسن برای شهروندان ایرانی را نداده‌اند، ارائه نکرد.

 

رئیس ستاد مقابله با کرونای تهران روز چهارشنبه همچنین خبر داد که «ما فقط برای ۵ روز ذخیره واکسن داریم و نمی‌توانیم سرعت را زیاد کنیم، اگر واکسن زیاد بود ما مراکز را دو برابر می‌کردیم.»

وی همچنین گفت که او و دیگر مسئولان آمار حقیقی جان‌باختگان کرونا در کشور در اختیار سازمان جهانی بهداشت قرار نداده و در این زمینه «پنهان‌کاری» کرده‌اند.

علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونای تهران، روز چهارشنبه گفت: «وقتی کارشناسان سازمان جهانی بهداشت به ایران آمدند ما به‌جای مشورت با آن‌ها مدام از آن‌ها می‌خواستیم در رسانه‌ها از نظام سلامت ایران تعریف کنند. ما آمار‌های مرگ و میر را از سازمان جهانی بهداشت پنهان کردیم.»

علیرضا زالی افزود: «در حالی‌که اطلاعات چندانی دربارهٔ ویروس نداشتیم، کمک‌های جهانی و پزشکان بدون مرز را از فرودگاه برگرداندیم و از مشاوره‌های بین‌المللی استفاده نکردیم.»

رئیس ستاد مقابله با کرونای تهران در گفت‌وگو با خبرنگاران در ادامه با انتقاد از چین گفت آن‌ها واکسن کافی به ایران نداده‌اند.

در ادامه اذعان دست‌اندرکاران مهار کرونا در ایران به سوءمدیریت‌ها و پنهان‌کاری‌ها، روز چهارشنبه یک عضو مجمع نمایندگان استان گیلان از رخ دادن «فاجعه» در این استان خبر داده و گفت که بیماران را در خیابان می‌خوابانند و حتی دارو و تجهیزات هم وجود ندارد. همزمان رئیس بخش عفونی بیمارستان امام‌ رضای مشهد گفت که عبور از دوره پیک گونه دلتا «حداقل سه ماه» زمان می‌برد.

همزمان بر اساس اعلام وزارت بهداشت ایران طی یک شبانه‌روز گذشته ۵۳۶ نفر دیگر جان خود را بر اثر کرونا از دست داده‌اند و نزدیک به ۴۲ هزار و ۵۴۱ بیمار جدید در کشور شناسایی شده‌اند.

به این ترتیب آمار کل جان‌باختگان به ۹۵ هزار و ۶۷۴ و شمار کل مبتلایان در ایران به ۴ میلیون و ۲۸۱ هزار و ۲۱۷ نفر رسید.

این آمار در حالی اعلام می‌شود که درستی آن‌ها از سوی منابع مستقل مورد تردید جدی قرار دارد و شمار قربانیان، دو تا سه برابر آمار دولتی تخمین زده می‌شود.

محمدرضا ظفرقندی، رئیس سازمان نظام پزشکی، بر بیشتر بودن آمار واقعی کرونا از موارد اعلامی تأکید کرده و گفته است که در این باره کسانی باید پاسخگو باشند که «برای تحدید ورود واکسن بیانیه دادند».

بر پایه گزارش وزارت بهداشت ایران، تاکنون ۱۳ میلیون و ۸۹۳ هزار و ۳۱۰ نفر دُز اول واکسن و ۳ میلیون و ۴۰۱ هزار و ۴۸۷ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۷ میلیون و ۲۹۴ هزار و ۷۹۷ دُز رسیده است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، وضعیت ۳۳۶ شهر کشور قرمز، ۸۴ شهر نارنجی و ۲۸ شهر زرد اعلام شده است.

ایران درگیر موج پنجم بحران کرونا است و رزیتا خداشاهی، رئیس بخش عفونی بیمارستان امام رضا مشهد گفته است که در پیک فعلی درصد بالایی از بیماران در بیمارستان و مطب‌ها، جوان و در رده سنی ۲۵ تا ۴۰ سال هستند و درگیری ریه‌ای بسیار وسیعی دارند.

از سوی دیگر کاظم دلخوش، عضو مجمع نمایندگان استان گیلان، روز چهارشنبه در جلسه علنی مجلس از رخ دادن «فاجعه» در این استان خبر داده و گفت: «بیمارستان ها جا ندارند و بیماران را در خیابان ها می خوابانند. حتی دارو و تجهیزات هم وجود ندارد به طوری که از بعد از شیوع کرونا تاکنون شب گذشته بیشترین فوتی را در گیلان داشتیم.»

او خواستار تشکیل تیمی برای رسیدگی به وضعیت استان‌های شمالی کشور شده و گفته است که «از سپاه بخواهید که بیمارستان های صحرایی را تجهیز کرده و نباید وضعیت را آسان گرفت.»

در هفته‌های اخیر رکوردهای تازه‌ای از آمار کرونا در ایران ثبت شده و بسیاری از مقامات بهداشتی و درمانی در شهرهای مختلف درباره کمبود دارو و امکانات درمانی و نیروی انسانی هشدار داده بودند.

به دنبال اوج‌گیری دوباره کرونا بسیاری از شهروندان، روند کُند واکسیناسیون در کشور و اقدام دیرهنگام دولت برای خرید واکسن را به عنوان عامل بحران اخیر می‌دانند.

افزایش آمار مرگ و میر و مبتلایان در حالی ادامه دارد که ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت هفته پیش اعلام کرده بود که در صورت عدم رعایت دستورالعمل‌ها، ممکن است آمار مرگ کرونا به ۸۰۰ نفر در روز برسد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

منبع:
رادیو فردا

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید