رفتن به محتوای اصلی

بریتانیا و متحدان غربی 'آینده افغانستان را فروختند'

بریتانیا و متحدان غربی 'آینده افغانستان را فروختند'

 

ژنرال سر ریچارد بارونز، رئیس پیشین ستاد ارتش بریتانیا به بی‌بی‌سی گفت که بریتانیا و متحدان غربی آن "آینده افغانستان را فروختند".

این سخنان درحالی عنوان شده است که حملات طالبان به شهرها در افغانستان ادامه دارد و این گروه توانسته بر بیش از نیمی از ولسوالی‌های کشور تسلط پیدا کنند.

از روز جمعه تاکنون چهار شهر عمده در شمال و غرب افغانستان به دست طالبان افتاده است. درگیری‌های شدید میان نیروهای دولتی و طالبان نیز بر سر شهر لشکرگاه در جنوب و مزارشریف در شمال جریان دارد.

بیشتر اعضای ناتو و غیرناتو، پس از ۲۰ سال از افغانستان خارج شده‌اند و روند خروج نیروهای آمریکایی نیز تا پایان ماه اوت تکمیل می‌شود.

ژنرال بارونز به برنامه "جهان در آخر هفته" رادیو چهار بی‌بی‌سی گفت: "خروج در حال حاضر یک اشتباه استراتژیک است. معتقدم که این به منافع خود ما نیست."

او گفت که متحدان غربی با این تصمیم "آینده افغانستان را فروختند"، که "پیامی واقعا تأسف‌بار" به متحدان در آسیا، آفریقا و خاورمیانه می‌فرستد.

او گفت: "ما با خطر بازگشت گروه‌های تروریستی در افغانستان روبرو خواهیم شد تا به اروپا و جاهای دیگر آسیب برساند."

بنا به توافقنامه صلحی که میان طالبان و آمریکا به امضا رسید، طالبان متعهد به قطع ارتباط با شبکه القاعده و سایرگروه‌های تروریستی شده بود اما گزارش‌های نهادهای بین المللی حاکی است که طالبان ارتباطاتش با شبکه‌های جهادی را "حفظ" کرده است.

اگرچه طالبان این ادعا را رد کرده است.

از طرف دیگر، بن والاس وزیر دفاع گفته است که متحدان غربی پس از خروج آمریکا درخواست بریتانیا برای ماندن در افغانستان را قبول نکردند.

روزنامه "دیلی میل" در مطلبی از قول آقای والاس می‌گوید که بریتانیا پس از اعلام خروج آمریکا از افغانستان به‌شدت تلاش کرد تا یک ائتلاف نظامی از کشورهای همسو برای حمایت از نیروهای افغان تشکیل دهد، اما متحدان ناتو از شرکت در آن خودداری کردند.

پس از آن، به گفته وی این تصمیم گرفته شده است که بریتانیا به تنهایی نمی‌تواند در افغانستان بماند.

آقای والاس امضای توافقنامه صلح آمریکا با طالبان را که سال گذشته امضا شد را "توافق فاسد" نامیده که سبب پیشروی‌های اخیر طالبان شده و این گروه را به این باور رسانده که پیروز می‌شود.

آقای والاس در پاسخ به سوالی که آیا بریتانیا می‌تواند به نیروهای افغان در محاصره کمکی کند گفته که "سعی کردم با کشورهای ناتو صحبت کنم، اما آنها علاقه‌ای نداشتند، تقریبا همه آنها."

آخرین خبرهای جنگ:

Image removed.

 

آکادمی نظامی مارشال فهیم در قرغه کابل، بریتانیا هزاران افسر ارتش افغانستان را آموزش داده است.

تام الوود، رئیس کمیته دفاعی مجلس عوام بریتانیا در نوشتاری در هفته نامه "میل آن ساندی" گفته بود که بریتانیا و متحدانش باید یک نیروی کمکی ۵ هزار نفری برای حمایت از ارتش افغانستان در برابر طالبان بفرستند.

خروج کشورهای غربی به عقیده آقای الوود "فضای اساسی استراتژیک به چین توسعه‌طلب" داده است.

اما، ژنرال بارونز پیشنهاد می‌کند که چین با نفوذی که بر پاکستان دارد از کشورهای کلیدی برای دستیابی به یک توافق سیاسی است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

منبع:
بي بي سي

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید