رفتن به محتوای اصلی

سخنگوی دولت ایران می‌گوید شورای عالی امنیت ملی، تفاهم اولیهٔ رفع تحریم‌ها را رد کرد

سخنگوی دولت ایران می‌گوید شورای عالی امنیت ملی، تفاهم اولیهٔ رفع تحریم‌ها را رد کرد

Image removed.

او که صبح روز سه‌شنبه، ۲۹ تیرماه در یک نشست خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ می‌داد، به اعضای این کمیته اشاره نکرده ولی گفته است که این کمیته «مسئولیت تطبیق متن تفاهم شده با قانون مجلس شورای اسلامی مصوب در آذر ۱۳۹۹» را بر عهده داشت و تفاهم صورت گرفته در وین «را ناسازگار» با مصوبه مجلس تشخیص داده است.

به گفته آقای ربیعی، بر همین اساس «با نظر نهایی نهادهای عالی» ادامه مذاکرات « به بعد از انتقال کامل دولت موکول شد» و «بر تداوم مذاکرات تا دستیابی به همه خواسته‌های مطروحه» در قانون مجلس تاکید شد. شورای عالی امنیت ملی ایران، عالی‌ترین نهاد تصمیم‌گیرنده درباره برنامه و مذاکرات هسته‌ای ایران است و مصوبات آن برای اجرایی شدن به تایید رهبر جمهوری اسلامی می‌رسد.

بر اساس مصوبه مجلس، دولت روحانی ملزم شده بود که اگر تا سوم اسفند سال گذشته، تحریم‌های مالی، بانکی و نفت علیه جمهوری اسلامی حذف نشود، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف شود.

بر اساس این قانون، دولت ایران موظف به ذخیره کردن سالانه ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد است. نصب و راه‌اندازی یک‌هزار دستگاه سانتریفوژ آی‌آر۶ در طول یک‌سال آینده،‌ تولید ماهانه ۵۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده، و راه‌اندازی کارخانه تولید اورانیوم فلزی اصفهان تا اردیبهشت سال آینده از دیگر بندهای این قانون است.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، اخیرا با انتقاد از مصوبه هسته‌ای مجلس ایران، گفت در طول ماه‌های گذشته «فرصت توافق» از دولت او گرفته شده است.

پیش از این وزارت خارجه ایران در گزارشی اعلام کرده بود که در صورت توافق برای احیای برجام، علاوه بر رفع بخش مهمی از تحریم‌های نفتی و بانکی، «بیش از هزار شخص حقیقی و حقوقی و همچنین نهادهای زیر نظر دفتر رهبر جمهوری اسلامی از فهرست تحریم‌های آمریکا خارج می‌شوند و سپاه پاسداران نیز از فهرست گروه‌های تروریستی حذف شود.

وزارت خارجه ایران همچنین می‌گوید در صورت توافق، سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران نیز به «حداکثر ۳/۶۷ درصد» کاهش خواهد یافت و ایران صرفا مجاز به «استفاده از حداکثر ۶۱۰۴ دستگاه سانتریفیوژ آی‌آر۱» خواهد بود و استفاده سانتریفیوژهای پیشرفته را باید به انبار برگرداند.

ایران و کشورهای عضو برجام شامل بریتانیا، آلمان، فرانسه، روسیه و چین در شش دور مذاکرات احیای برجام که با حضور و مذاکره غیرمستقیم نمایندگان آمریکا در وین برگزار شد، تلاش‌های دیپلماتیکی برای اجرایی شدن کامل برجام انجام دادند که تاکنون به نتیجه نرسیده است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، روز هشتم تیرماه گفته بود که شخص علی خامنه‌ای باید درباره حل اختلاف‌های باقی مانده در مذاکرات وین تصمیم بگیرد.

در گزارش تازه وزارت خارجه ایران به مجلس نیز تاکید شده است که مذاکرات وین «دقیقا منطبق با سیاست قطعی» بوده است که توسط رهبر جمهوری اسلامی اعلام شده است.

حکومت ایران می‌گوید در صورتی که آمریکا اقدام به لغو تحریم‌ها کند، به اجرای کامل تعهدات هسته‌ای خود مطابق برجام باز می‌گردد ولی مقام‌های دولت آمریکا از ایران خواسته‌اند که پیش از لغو تحریم‌ها اقدام به رعایت کامل مفاد برجام کند.

تضمین آمریکا به عدم خروج از برجام از دیگر درخواست‌های ایران است که موجب پیچیده شدن مذاکرات احیای شده است.

آخرین دور مذاکرات هسته‌ای برای احیای برجام ۳۰ خرداد انجام شد و هنوز معلوم نیست طرفین کی به میز مذاکره بازخواهند گشت.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
رادیو فر دا

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید