رفتن به محتوای اصلی

واکنش آمریکا به حمله‌ شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران کوبنده‌تر شده است

واکنش آمریکا به حمله‌ شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران کوبنده‌تر شده است

واکنش آمریکا به حمله‌ شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران کوبنده‌تر شده است

واشینگتن پست به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داد جو بایدن در فرمان حمله به مواضع شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در عراق و سوریه آستانه تحمل آمریکا را پایین‌تر آورده، به طوری‌که حتی اگر حمله‌های شبه‌نظامیان به مواضع آمریکا کشته و زخمی هم نداشته باشد، پاسخ آمریکا «کوبنده» خواهد بود.

به گفته یک مقام بلندپایه دولت آمریکا که خواست نامش فاش نشود، ایالات متحده می‌خواهد نشان دهد هر حمله به آمریکایی‌ها، فارغ از اینکه تلفات جانی دارد یا نه، باید برای حمله‌کنندگان هزینه داشته باشد و واشینگتن این پیام را از طریق «کانال‌های دیپلماتیک» به جمهوری اسلامی منتقل کرده است.

به گفته یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا، ایالات متحده از طریق «چندین کانال» خطر حمایت جمهوری اسلامی از شبه‌نظامیان عراق را به ایران گوشزد کرده است.

این مقام وزارت خارجه آمریکا گفت که حمله‌های اخیر ایالات متحده به مواضع شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در عراق و سوریه با هدف جلوگیری از حمله‌های آینده صورت گرفته، نه با هدف افزایش تنش‌ها.

از سوی دیگر، روز پنج‌شنبه ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفت که صبر ایالات متحده در ارتباط با ادامه حمله‌های شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران به استان مارب یمن، خیلی وقت است تمام شده است. او خاطرنشان کرد افزایش این حمله‌ها وضعیت انسانی در یمن را وخیم‌تر کرده است.

بر اساس این گزارش، در زمان دولت دونالد ترامپ، خط قرمز آمریکا، کشته شدن نیروهای آمریکایی بود، اما مقام‌های دولت بایدن معتقدند این روش در جلوگیری از حمله‌های شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران، که پس از خروج واشینگتن از برجام شدت گرفته، غیر موثر بوده است.

طبق گزارش واشینگتن پست، از ماه آوریل، گروه‌های شبه نظامی پنج حمله پهپادی را علیه مواضع آمریکا انجام داده‌اند، که طبق نظر کاخ سفید، پیشرفت فناوری‌های به کار گرفته شده در این حمله‌ها نگران کننده است و جو بایدن در هفته‌های اخیر درباره این حمله‌ها با مسئولان اطلاعاتی آمریکا چندین نشست داشته است.

به گفته مقام‌های غربی و مشاوران کنگره، برخلاف حمله‌های پهپادی قبلی، پهپادهایی که در حمله‌های اخیر استفاده می‌شوند با جی‌پی‌اس برنامه‌ریزی می‌شوند و این امکان را دارند که از آسمان به سمت اهدافی که تحت مراقبت شدید قرار دارند، اصابت کنند. 

 

هشدار دولت بايدن به ایران نسبت به هرگونه حمله از سوى گروه‌های نیابتی

 

مقامات آمریکایی گفته‌اند حملات هوایی یکشنبه گذشته ایالات متحده به مواضع شبه‌نظامیان وابسته به ایران در عراق و سوریه، نشانه پایین آمدن آستانه تحمل دولت جو بایدن مقابل حملات این گروه‌ها است.

این مقامات که نامشان فاش نشده است، پنج‌شنبه 10 تیر، به روزنامه «واشینگتن پست»، گفته‌اند، تصمیم جو بایدن برای حملات هوایی به مواضع شبه‌نظامیان وابسته به ایران در عراق و سوریه نشان داد که ایالات متحده، صرف نظر از کشته یا زخمی شدن نیروهای آمریکائی تصمیم دارد حمله به کارکنان و تاسیسات خود را پاسخ دهد.

به نوشته این روزنامه، خط قرمز دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده، در مواجهه با حملات شبه‌نظامیان وابسته به ایران، کشته و زخمی شدن نظامیان و کارکنان آمریکایی بود. اما رویکرد دولت جو بایدن متفاوت است و آستانه تحمل پایین‌تری را نسبت به دولت قبلی برای پاسخگویی به این حملات دارد.

این مقام ارشد دولت آمریکا به «واشینگتن پست» گفته است، ما وظیفه داریم که نشان دهیم حمله به آمریکایی‌ها عواقبی دارد، حتی اگر این حملات تلفاتی نداشته باشد.

بر این اساس، پیامی که دولت آمریکا از طریق کانال‌های دیپلماتیک به ایران منتقل کرده است این است: «اگر به ما حمله کنید، پاسخ خواهیم داد.»

دونالد ترامپ، دی ماه سال گذشته هشدار داده بود، هرگونه حمله در عراق که به کشته شدن حتی یک شهروند آمریکایی منجر شود، ایران را مسئول خواهد دانست.

به نوشته این روزنامه، شبه‌نظامیان وابسته به ایران، از ماه آوریل، دست‌کم 5 حمله پهپادی به مواضع آمریکا انجام داده‌اند که بنا به نظر کاخ سفید، پیشرفت فناوری‌های به کار گرفته شده در این حملات، نگران‌کننده است و جو بایدن در هفته‌های اخیر، درباره این حملات چندین نشست با مسئولان اطلاعاتی داشته است.

خطر افزایش درگیری

این روزنامه تاکید کرده است، هر چند رویکرد دولت بایدن، خطر افزایش درگیری تهران و واشینگتن را به‌دنبال دارد، اما مقامات آمریکایی می‌گویند با انتخاب اهداف خاص برای واکنش و همچنین ارسال پیام به ایران از کانال‌های دیپلماتیک، می‌کوشند این خطر را کاهش دهند.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم گفته است که از طریق راه‌های مختلف به ایران، درباره خطر حمایت آنها از شبه‌نظامیان در عراق، اطلاع داده شده است.

او افزود ما این را روشن مطرح کردیم که این عملیات با هدف بازدارندگی انجام شد و هدف آن افرایش تنش نبود.

به نوشته «واشینگتن پست»، در حالی که حملات یکشنبه گذشته علیه مواضع شبه‌نظامیان گروه‌های «کتائب حزب‌الله» و «کتائب سیدالشهدا»، با نارضایتی حکومت عراق همراه شده، انتقادهایی هم در این رابطه از سوی نمایندگان دموکرات‌ کنگره به دنبال داشته است.

وزارت دفاع آمریکا «پنتاگون»، دوشنبه گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای ارتش ایالات متحده در چندین حمله هوایی، پایگاه‌های لجستیک و انبار اسلحه و مهمات شبه‌نظامیان وابسته به ایران در دو طرف مرز عراق و سوریه را هدف قرار داده است.

بر اساس بیانیه پنتاگون، این حملات اقدامی «دفاعی» و در واکنش به حملات پهپادی اخیر شبه‌نظامیان وابسته به ایران به اماکن و پایگاه‌های ایالات متحده و کارکنان آن در عراق بوده است.

بنا به گزارش خبرگزاری «رویترز»، این حملات به‌وسیله جنگنده‌های اف-15 و اف-16 صورت گرفت.

جو بایدن، دوشنبه با رد انتقادات مطرح‌شده در کنگره در رابطه با این حملات گفت: «حتی کسانی‌ که در کنگره مایل نیستند این مساله را بپذیرند، قبول کرده‌اند که این حرف صحیح است.»

این دومین اقدام نظامی ارتش آمریکا از زمان روی کار آمدن بایدن و به‌ دستور او علیه مواضع شبه‌نظامیان انجام شده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید