رفتن به محتوای اصلی

ایران اسرائیل را در تنش سیاسی در اردن متهم کرد

ایران اسرائیل را در تنش سیاسی در اردن متهم کرد

دولت‌‌های منطقه و متحدان اردن در حاشیه خلیج فارس عمدتا حمایت کامل خود را از ملک عبدالله، پادشاه اردن در جریان تحولات شبانه‌روز گذشته اعلام کرده‌اند اما هیچ‌یک اسرائیل را مسئول این تنش‌ها ندانسته‌اند.

اردن از جمله متحدان نزدیک آمریکا در منطقه محسوب می‌شود و دومین کشور عربی بود که در دهه ۱۹۹۰ با اسرائیل پیمان صلح امضا کرد.

چه اتفاقی در اردن افتاده؟

روز شنبه سوم آوریل حدود ۲۰ مقام‌ و سیاستمدار اردنی از جمله یک وزیر سابق و یک عضو خاندان سلطنتی به ظن تلاش برای کودتا در اردن بازداشت شدند و ولیعهد سابق هم در حبس خانگی قرار گرفت.

حمزه بن حسین، برادر ناتنی پادشاه و و ولیعهد سابق اردن، با فرستادن پیامی ویدیویی برای بی‌بی‌سی با تایید حبس خانگی خود و خانواده‌اش، رهبران اردن را به فساد، بی‌لیاقتی و آزار و اذیت متهم کرد.

مقام‌های امنیتی به شاهزاده حمزه گفته‌اند که باید از اقداماتی که می‌تواند امنیت و ثبات اردن را به خطر بیندازد، پرهیز کند. اما او هرگونه خطا یا تخلف را رد کرده و گفته است که از هیچ توطئه‌ای حمایت نمی‌کند.

گفته می‌شود حبس خانگی شاهزاده حمزه با دیدار او با رهبران بعضی قبایل و تلاش برای کسب حمایت آنها مرتبط بوده است.

ملکه نور، همسر چهارم ملک حسین، پادشاه سابق اردن و مادر شاهزاده حمزه، اتهامات علیه فرزندش را رد کرد و در توییتر نوشت: "دعا می‌کنم که حقیقت و عدالت برای تمام قربانیان بی‌گناه این تهمت شرورانه پیروز شود."

Image removed.

منبع تصویر،REUTERS

توضیح تصویر،

ملکه نور، همسر چهارم ملک حسین، پادشاه سابق اردن و مادر شاهزاده حمزه، اتهامات علیه فرزندش را رد کرد - عکس از ۲۰۱۰

فرانک گاردنر، گزارشگر امور امنیتی در بی‌بی‌سی، تحولات اردن را بحرانی سلطنتی توصیف کرده که از کنترل خارج شده است. او می‌گوید این تنش‌ها در حالی پیش آمده که وضعیت اقتصادی اردن نابسامان و نارضایتی عمومی در حال افزایش است.

واکنش‌ها چه بود؟

آمریکا گفته است که به دقت گزارش‌های مربوط به اردن را دنبال می‌کند و با مقام‌های این کشور در تماس است. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، ملک عبدالله را "متحد کلیدی" ایالات متحده توصیف کرد و گفت که کشورش به طور کامل از او حمایت می‌کند.

بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل، در بیانیه‌ای تحولات اردن را "مسئله‌ای داخلی" توصیف کرد و گفت"اردن کشوری است که ما با آن در صلح هستیم، متحد استراتژیک ماست و ما هر کاری برای حفظ این اتحاد انجام می‌دهیم."

کشورهای بزرگ عربی مانند عربستان و مصر از ملک عبدالله، پادشاه اردن حمایت کرده‌اند. هر دو کشور اعلام کردند که از تلاش‌های پادشاه اردن، برای برقراری امنیت و ثبات حمایت می‌کند.

عمان گفت که در کنار اردن با رهبری ملک عبدالله می‌ایستد و امارات متحده عربی، بحرین و کویت و قطر هم حمایت کامل خود را از تصمیم‌ها اقدامات پادشاه اردن اعلام کرد.

Image removed.

منبع تصویر،IRNA

توضیح تصویر،

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته جمهوری اسلامی "اعتقاد دارد کلیه امور داخلی کشورها باید در چارچوب قانون پیگیری شود."

وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد که تحولات اردن را به دقت دنبال می‌کند و ثبات و آرامش در اردن را از ترکیه جدا نمی‌بیند. آنکارا "حمایت شدید" خود را از ملک عبدالله و دولت اردن اعلام کرد.

عراق هم واکنشی مشابه داشته و از پادشاهی خانواده هاشمی در اردن حمایت کرده است.

بر خلاف بسیاری از کشورهای منطقه، دولت ایران به صورت آشکار از پادشاه یا دولت اردن حمایت نکرده و در پیام خود خواهان برقراری "صلح و ثبات" در این کشور شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته جمهوری اسلامی "اعتقاد دارد کلیه امور داخلی کشورها باید در چارچوب قانون پیگیری شود."

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید