رفتن به محتوای اصلی

وزیر خارجه آمریکا می‌گوید اگر ایران به اجرایش تعهداتش بازگردد راه دیپلماسی باز است

وزیر خارجه آمریکا می‌گوید اگر ایران به اجرایش تعهداتش بازگردد راه دیپلماسی باز است

وزیر خارجه آمریکا در سخنانی در شبکه خبری سی ان ان با تکرار مواضع جو بایدن رئیس جمهور این کشور در برابر ایران گفته که آقای بایدن "به صراحت و شفافیت" اعلام کرده که اگر ایران به تعهدات خود در توافق هسته ای پایبند باشد، ایالات متحده هم همین رویه را در پیش می گیرد.

آقای بلینکن گفته در صورت پایبندی ایران به مفاد توافق، آمریکا هم اقدام متقابل خواهد کرد و سپس با متحدان و شرکای خود تلاش می کند تا یک "توافق بلندمدت تر و قوی‌تر" به دست بیاورد و "موارد دیگر مانند برنامه موشکی و اقدامات بی‌ثبات کننده ایران در منطقه را در آن مورد توجه قرار دهد".

آیت‌الله علی خامنه ای، رهبر ایران، اخیرا گفته که ایالات متحده ابتدا باید همه تحریم های اعمال شده را رفع کند و سپس ایران با بررسی و "راستی آزمایی" آن تصمیم بگیرد که به اجرای کامل تعهدات خود در توافق برجام بازگردد.

آیت الله خامنه‌ای: اول لغو کامل تحریم‌ها بعد بازگشت ایران به تعهدات برجامی

جو بایدن رئیس جمهور رفع تحریم های ایران بدون توقف غنی سازی بیست درصدی را رد کرده و گفته ابتدا ایران باید تعهداتش را اجرا کند و در غیر این صورت ایالات متحده اقدامی انجام نخواهد داد.

در برابر این، محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران مواضع آیت الله خامنه ای را تکرار کرده و گفته ایالات متحده اول خلاف تعهداتش اقدام کرد و اکنون هم باید اول به اجرای تعهداتش بازگردد.

یک روز پس از اظهارات آقای ظریف، همتای آمریکایی او به شبکه تلویزیونی سی ان ان گفت که "اولین چیزی که بسیار حیاتی است این است که ایران به تعهدات خود عمل کند. اگر آنها این کار را انجام دهند، مسیری برای دیپلماسی وجود دارد و ما مایلیم آن را طی کنیم".

در حالی که ایران و آمریکا از یکدیگر می خواهند که ابتدا به اجرای کامل توافق برجام بازگردد، ضرب الاجلی که ایران برای کاهش سطح بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی تعیین کرده نزدیک می شود.

دولت ایران می گوید در اجرای مصوبه مجلس شورای اسلامی اگر تحریم های آمریکا تا سوم اسفند برداشته نشده باشد و ایران نتواند نفت خود را به دست مشتریان قدیمی اش برساند و پول آن را از مسیر رایج بانکی دریافت کند، اجرای پروتکل الحاقی را که به بازرسان آژانس امکان بازرسی دقیق تر از برنامه اتمی را می دهد، متوقف می‌کند.

وزیر خارجه ایران گفته که اجرای این قانون خواسته آیت الله خامنه ای است.

همزمان، محمود علوی وزیر اطلاعات ایران در یک برنامه تلویزیونی گفته است: "صنعت هسته‌ای ما صلح‌آمیز است و فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز سلاح هسته‌ای را حرام اعلام کرده است، اما اگر جمهوری اسلامی ایران را به آن سمت هل بدهند دیگر تقصیر ایران نیست بلکه تقصیر آن‌هایی است که ایران را هل داده اند، گرچه در شرایط عادی جمهوری اسلامی ایران چنین نیت و برنامه‌ای ندارد".

اظهارات آقای علوی اشاره به فتوای آیت الله خامنه ای است که در آن تولید و استفاده از سلاح اتمی را حرام خوانده است.

ایران می گوید تولید سلاح اتمی در برنامه دفاعی آن جایگاهی ندارد اما قدرت های جهانی می گویند اجرای کامل توافق هسته ای برجام از سوی ایران در این زمینه به جامعه جهانی اطمینان می دهد که این کشور هیچگونه انحرافی از مصارف صلح آمیز اتمی نخواهد داشت.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

منبع:
bbc

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید