رفتن به محتوای اصلی

آمریکا، به برداشتن گام‌های کوتاه دوجانبه برای احیای برجام فکر می‌کند

آمریکا، به برداشتن گام‌های کوتاه دوجانبه برای احیای برجام فکر می‌کند

این خبرگزاری می‌نویسد که چنین رویکردی می‌تواند مانع خراب‌تر شدن روابط تهران و واشینگتن بشود از آنجا که دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا، سال ۲۰۱۸ واشینگتن را از توافق هسته‌ای خارج ساخت و ایران نیز متعاقب آن به طور تدریجی تعهدات خود را نقض کرد.

این گزینه مستلزم آن است که واشینگتن به تهران اجازه دهد تا از منافع توافق هسته‌ای وین بهره ببرد، اگرچه میزان بهره‌مندی آن کمتر از زمانی خواهد بود که این توافق امضا شد، اما با این حال در ازای آن باید تعهدات خود را بیشتر از این نقض نکند یا به طور کامل به برجام بازگردد.

به گفته منابع مطلع، جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، هنوز درباره سیاست دولت خود تصمیم‌گیری نکرده است. با این حال او به تازگی در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت که تحریم‌ها تا زمانی که ایران تعهدات خود را به طور کامل اجرا نکند، برقرار خواهد بود.

یکی از این منابع به رویترز گفت که دولت جو بایدن روی این مسئله به شکل جدی فکر می‌کند و در حال ارزیابی گزینه‌هاست، از جمله بازگشت به توافق هسته‌ای و در این حین نیز دو طرف گام‌های کوچکی بردارند.

یک منبع دیگر اظهار داشت که دولت بایدن نتیجه گرفته که بازگشت کامل به توافق هسته‌ای مستلزم مذاکرات طولانی است و از این رو روش‌های میانه‌ را می‌توانند بیازمایند.

وی عنوان کرد که احتمال دارد آنها دست‌کم تحریم‌ها را کاهش دهند و با ایران به توافق دست یابند که نقض تعهدات هسته‌ای خود را متوقف کند یا حتی دوباره به برخی از مفاد توافق بازگردد.

روز یکشنبه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، درباره احیای کامل برجام گفت شرط ایران این است که آمریکا در وهله نخست تحریم‌ها را به طور کامل در عمل لغو کند و این موضوع «راستی‌آزمایی» شود.

قبل از آن آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، با تأکید بر این‌که «فشار حداکثری» دولت ترامپ برای مهار ایران موفق نبوده است، هشدار داده بود چنان‌چه ایران به نقض تعهدات هسته‌ای خود ادامه دهد، تنها «چند هفته» تا تولید مواد شکافت‌پذیر هسته‌ای (موسوم به شکافا) برای ساخت سلاح هسته‌ای فاصله دارد.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رویترز و رادیو فردا؛ س.ن

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید