رفتن به محتوای اصلی

دوربین مخفی جنجالی آزار جنسی خیابانی در مشهد

دوربین مخفی جنجالی آزار جنسی خیابانی در مشهد

 

بی بی سی - بعد از انتشار فیلم مستندی از آزار خیابانی یک زن در مشهد یکی از مقام‌های قضایی استان خراسان رضوی گفته که تهیه‌کنندگان فیلم برای "بررسی ابعاد موضوع" امروز صبح در دادستانی حاضر شدند.

مهدی حقدادی، جانشین معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی به خبرگزاری ایسنا تاکید کرده که آنها "احضار نشده‌اند" بلکه صرفا برای بررسی ابعاد موضوع "دعوت" و "هدایت" شده‌اند.

فیلمی از یک زن در مشهد تهیه شده که در خیابان راه می‌رود و فرد همراه او متلک و مزاحمت‌های خیابانی را با دوربین مخفی ضبط می‌کند. این فیلم در شبکه‌های اجتماعی بارها بازپخش شد و مورد توجه بسیاری قرار گرفت.

زنان زیادی با بازنشر این ویدئو گفتند که تجربه آنان در خیابان‌های ایران به همین شکل است و بارها مورد آزار خیابانی قرار گرفته‌اند.

 

 

در فیلم چه می‌بینیم؟

این ویدئو در سه پرده فیلمبرداری شده است. ابتدا زنی تاکید می‌کند که با لباس و شلوار "گشاد" در خیابان راه می‌رود. مردان مختلف به او نزدیک می‌شوند و حتی یکی از مزاحمان جلوی او را می‌گیرد که به اصرار با او رابطه برقرار کند. در قسمت اول این زن از مردان می‌خواهد که مزاحم نشوند.

در قسمت دوم او سکوت می‌کند اما باز مردانی به او نزدیک می‌شوند و اصرار بر صحبت دارند. هنگام عبور از خیابان هم متلک‌های مختلف را می‌شنویم که زیرنویس شده است.

در قسمت سوم زن تاکید می‌کند که بدون آرایش است اما باز مزاحمت‌ها ادامه پیدا می‌کند.

در پشت صحنه این مستند کوتاه زن که در طول راه سکوت کرده و آزارها را شنیده، خطاب به فیلمبردار می‌گوید که دلش می‌خواهد به مزاحم "یک مشت بزند."

هفت سال پیش در پروژه‌ای مشابه یک زن در نیویورک ۱۰ ساعت در خیابان راه رفت تا آزارهایی را که با گوش شنیده و با چشم دیده با دوربین ضبط کند.

شوشانا رابرتز، هنرپیشه‌ای که آن زمان ۲۴ ساله بود، با هدف آگاهی عمومی درباره مزاحمت خیابانی، در مجموع ۱۰ ساعت، بیش از ۱۰۰ بار هدف متلک و آزارهای کلامی بود.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید