رفتن به محتوای اصلی

اگر از روند تحقیقات پرواز اوکراین راضی نباشیم ایران را به دادگاه می‌بریم

اگر از روند تحقیقات پرواز اوکراین راضی نباشیم ایران را به دادگاه می‌بریم

وزیر خارجه کانادا در مصاحبه‌ای اختصاصی با بی‌بی‌سی فارسی گفته اگر این کشور از روند تحقیقات و مجازات عاملان سرنگونی هواپیمای اوکراین راضی نباشد، ایران را به دیوان بین المللی دادگستری خواهد کشاند. سال گذشته هواپیمای مسافربری اوکراین، دقایقی پس از پرواز از فرودگاه تهران، هدف دو موشک پدافند هوایی سپاه پاسداران قرار گرفت و تمام ۱۷۶ سرنشین آن کشته شدند. ده ها نفر از مسافران این پرواز، ایرانی-کانادایی بودند. خبرنگار ما ژیار گل در مصاحبه‌ای با فرانسوا فیلیپه شامپین، وزیر خارجه کانادا، درباره روند تحقیقات در این پرونده گفتگو کرده است.

در زیر گزارش ژیار گل از این مصاحبه را می خوانید:

Image removed.

در آستانه سالگرد سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی توسط دو موشک پدافند هوایی سپاه پاسداران ایران در تهران، فرانسوا-فیلیپه شامپین وزیر خارجه کانادا در مصاحبه ای اختصاصی با بی بی سی در باره روند تحقیقات پرونده با ما صحبت کرد.

مصاحبه ما ساعاتی پس از انتشار گزارش ۷۴ صفحه ای رالف گودل، مشاور ویژه نخست وزیر کانادا، در باره سرنگونی هواپیمای اوکراینی بود. آقای گودل در این گزارش به حکومت ایران تاخته و گفته هیچ ارزشی برای جان انسان‌های بی گناه قائل نیست و نباید ایران مسئول تحقیقات در باره این پرونده شود.

وزیر خارجه کانادا گفت در همان ساعات اولیه پس از سقوط هواپیما، اطلاعاتی به دستشان رسیده بود که حکایت از شلیک دو موشک به هواپیما داشت. او در دیداری با جواد ظریف در عمان به او می گوید ایران باید با قبول مسئولیت با شفافیت، مسئولیت پذیری و جبران خسارت برای خانواده قربانیان عمل کند.

او به بی بی سی گفت ۱۳۸ نفر از ۱۷۶ نفری که در سرنگونی هواپیما کشته شدند تابعیت یا اقامت کانادا را داشتند یا به نحو دیگری با کانادا مرتبط بودند.

Image removed.
توضیح تصویر،

یادبود قربانیان - ۱۷۶ سرنشن پرواز ۷۵۲ کشته شدند

او گفت: «قطعا ما احساس می کنیم حق داریم این موضوع را تا آخر دنبال کنیم تا حسابرسی شود و عدالت اجرا. قطعا روندی برای تحقق این موضوع وجود دارد. حالا مذاکرات در باره جبران خسارت بین دو کشور در جریان است.»

او تهدید کرد اگر خانواده ها از روند پیگیری پرونده و محاکمه عاملان آن و جبران خسارت راضی نباشند، این کشور قطعا پرونده را به سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی ارجاع خواهد داد و اضافه کرد اگر آنجا نتیجه حاصل نشود کانادا آماده است از ایران به دیوان بین المللی دادگستری شکایت کند.

انتقادهای زیادی به حکومت ایران در زمینه تحقیقات در باره آن حادثه و برخورد با خانواده قربانیان شده. از بین بردن مدارک در صحنه سرنگونی هواپیما با بولدوزر، تاخیر بیش از شش ماه برای فرستادن جعبه سیاه هواپیما برای بازخوانی به خارج از کشور و عدم شفافیت در روند تحقیقات از جمله آنهاست.

در ۱۳ دی ماه قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه در حمله آمریکا در بغداد کشته شد. پنج روز بعد ایران چندین موشک را به پایگاه های محل استقرار نیروهای آمریکایی در عراق شلیک کرد. حکومت ایران انتظار عکس العمل آمریکا را داشت و پدافند ضد هوایی ایران در حال آماده باش بود.

آقای شامپین از بسته نشدن حریم هوایی تهران در آن شرایط به شدت انتقاد کرد و این که چرا فرودگاه بسته نشد.

او پرسید: «چطور ممکن است چنین اتفاقی در سال ۲۰۲۰ رخ دهد؟ باید این سئوالات مشکل را از خودمان بپرسیم که در آن شرایط چگونه یک هواپیمای غیرنظامی با موشک های شلیک شده ساقط می شود؟ سئوالات بزرگی مطرح است. باید همه چیز را مرور کنیم تا بفهمیم نقص کجا بوده، چه باید کرد تا چنین حوادثی تکرار نشود و سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی چه اقدامی کند تا این گونه حوادث هیچ وقت دوباره اتفاق نیفتد."

مقامات حکومت ایران کانادا را متهم به سیاسی کردن ساقط شدن هواپیما می کنند. دولت کانادا می گوید یک نهاد نظامی که با موشک یک هواپیمای مسافربری را سرنگون کرده نباید مسئول تحقیقات پرونده باشد.

طبق قوانین سازمان بین المللی هوانوردی غیرنظامی (ICAO) تحقیقات در باره سانحه هوایی توسط کشوری انجام خواهد شد که سانحه در آن رخ داده است. کانادا می گوید باید در قوانین ICAO تجدید نظر شود تا از تکرار چنین حوادثی جلوگیری شود.

 

 
  1. Image removed.
     
     

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید