رفتن به محتوای اصلی

شکایت کارمندان بی‌بی‌سی فارسی به گزارشگران ویژه سازمان ملل/ تهدید به قتل شده‌ایم

شکایت کارمندان بی‌بی‌سی فارسی به گزارشگران ویژه سازمان ملل/ تهدید به قتل شده‌ایم

در درخواست آن‌ها جزئیاتی از تهدیدهای جدی به قتل برای خبرنگاران و کارمندان بی‌بی‌سی فارسی در ماه‌های گذشته و همچنین آزار و اذیت‌های مختلف برای آن‌ها و خانواده‌هایشان که شامل مسدود شدن دارایی‌های آن‌ها در ایران و حملات آنلاین می‌شود، به صورت مستند ذکر شده است.

 

خبرنگاران بی‌بی‌سی فارسی همچنین با ارائه اسناد و مدارک گفته‌اند که حکومت ایران اقداماتی را خارج از مرزهای ایران، از جمله در اروپا علیه خبرنگاران مستقل و منتقد حکومت ایران انجام داده است.

در این گزارش آورده شده است که مقامات حکومت ایران از زمان راه‌اندازی تلویزیون ماهواره‌ای بی‌بی‌سی فارسی در سال ۲۰۰۹، خبرنگاران شاغل در این تلویزیون را در کشور انگلستان به طور «سیستماتیک» مورد هدف قرار داده‌اند و این حملات و آزار و اذیت از سال ۲۰۱۷ افزایش یافته است؛ یعنی درست از زمانی که مقامات قوه قضاییه ایران به طور رسمی علیه روزنامه‌نگاران شاغل در بی‌بی‌سی فارسی به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» حکم صادر کردند.

مقامات قضایی و امنیتی در ایران دستور مسدود کردن دارایی ۱۵۲ خبرنگار و فعال سیاسی نامدار در ایران را که عمدتا جزء کارمندان فعلی و سابق بی‌بی‌سی فارسی بوده‌اند، صادر کردند و آن‌ها را ممنوع‌المعامله اعلام کردند؛ یعنی از خرید و فروش اموال یا ارث بردن آن‌ها از اموال خانواده‌هایشان در ایران هم جلوگیری می‌کنند.

خبرنگاران تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی می‌گویند طی یک سال گذشته و به دنبال گزارش‌های مختلف این تلویزیون در مورد «ناآرامی‌ها و اعتراضات مردمی»، «سرکوب اعتراضات توسط حکومت» و گزارش‌های اختصاصی درباره «مدیریت ضعیف بیماری کووید-۱۹ در ایران»، آزار و اذیت‌های حکومت ایران برای آن‌ها هم بیشتر شده‌اند.

اشاره این رسانه خبری به پوشش اعتراضات آبان ۱۳۹۸ است که با افزایش ناگهانی قیمت بنزین در شهرهای مختلف ایران شکل گرفت و با سرکوب و کشتار گسترده معترضان توسط نیروهای حکومتی پایان یافت. این اولین بار نیست که کارمندان بی‌بی‌سی فارسی از فشار و تهدیدهای نیروهای امنیتی به مراجع بین‌المللی شکایت می‌کنند.

در ماه مارس ۲۰۲۰، «رعنا رحیم‌پور»، مجری تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی، در شورای حقوق بشر سازمان ملل سخنرانی کرد و تهدیدهای مرگ و سایر تهدیدهایی را که علیه او و خانواده‌اش جاری شده بودند، تشریح کرد. سپس چهار گزارشگر ویژه سازمان ملل، ۱۱مارس۲۰۲۰ بیانیه‌ای را صادر کردند و تاکید کردند که «روزنامه‌نگاران شاغل در سرویس بی‌بی‌سی فارسی و سایر خبرگزاری‌های فارسی‌زبان خارج از ایران با تهدید، تحقیقات امنیتی، تجسس غیرقانونی، مسدود کردن دارایی، افترا، آزار و اذیت توسط مقامات ایرانی مواجه شده‌اند و چندین روزنامه‌نگار نیز با تهدید مرگ مواجه شده‌اند.»

این کارشناسان همچنین افزودند که چنین تهدیداتی بسیار نگران‌کننده است و نشان‌گر آمادگی مقامات ایرانی برای استفاده از کارهایی بر خلاف قوانین بین‌المللی و خارج از مرزهای ایران است.

با این حال، درخواست و شکایت فوری که روز گذشته توسط خبرنگاران بی‌بی‌سی فارسی ارائه شده است، نشان می‌دهد که آزار و اذیت روزنامه‌نگاران این رسانه همچنان ادامه دارد و «تهدیدهای شفاف» در ماه‌های اخیر، «جان» خبرنگاران را هدف قرار داده‌اند.

همچنین دو وکیل حقوقی بریتانیایی که در رابطه با پرونده تهدید و آزار کارکنان بی‌بی‌سی فارسی فعالیت می‌کنند، می‌گویند: «این مسئله بسیار نگران‌کننده است که روزنامه‌نگاران بی‌بی‌سی فارسی به دلیل انجام وظایف خود تهدید به مرگ می‌شوند. این تهدیدات فرامرزی و فراقانونی برای زندگی و امنیت روزنامه‌نگاران مخصوصا پس از اعدام «روح‌الله زم»، روزنامه‌نگار ایرانی، بسیار دلهره‌آور خواهد بود. ما از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم تا این تهدیدها و اقدامات تروریستی را با شدیدترین حالت محکوم کنند و اقداماتی محکم و واقعی را انجام دهند تا روزنامه‌نگاران تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی بتوانند بدون ترس به کار حرفه‌ای خود مشغول باشند.»

این دو وکیل خاطرنشان کردند که از طرف تلویزیون بی‌بی‌سی جهانی، به تعامل با جامعه بین‌المللی برای روشن‌تر شدن ابعاد ماجرا ادامه دهند و از مقامات ایرانی خواستند تا همه اقدامات علیه کارمندان بی‌بی‌سی فارسی و خانواده‌های آن‌ها را متوقف کنند.

در بخشی از شکواییه کارمندان بی‌بی‌سی فارسی برای گزارشگران ویژه سازمان ملل، «جیمی آنگوس»، مدیر گروه خدمات جهانی بی‌بی‌سی، گفته است: «ما از حمایت مداوم سازمان ملل متحد از کارمندان بی‌بی‌سی فارسی و خانواده‌های آن‌ها استقبال می‌کنیم. ما تا پایان این تهدیدها و آزارها، پرونده را پی‌گیری خواهیم کرد و اسناد و دفاعیات خود را به جامعه جهانی ارائه خواهیم داد.»

«میشل استانیستریت»، دبیرکل اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران، نیز در قسمتی از شکواییه مذکور گفته است: «ماجرای آزار و اذیت روزنامه‌نگاران توسط حکومت ایران باید متوقف شود. همکاران ما در سرویس بی‌بی‌سی فارسی همچنان مورد تهدید وحشتناک قرار دارند و این در حالی است که هفته گذشته "کیوان صمیمی"، سردبیر کهنسال مجله "ایران فردا" هم برای تحمل سه سال حبس راهی زندان شده است. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران و انجمن روزنامه‌نگاران ایران، چنین حبس‌های غیرقانونی و ظالمانه را شدیدا محکوم می‌کنند. روزنامه‌نگاری جرم نیست و حکومت ایران باید هر چه زودتر این کارها را متوقف کند، چون آن‌ها هرگز نمی‌توانند با چنین اقداماتی، انعکاس حقیقت را متوقف کنند.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

منبع:
ایران وایر

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید