رفتن به محتوای اصلی

ابراز امیدواری رئیس سازمان بهداشت جهانی به مهار کرونا در کمتر از دو سال آینده

ابراز امیدواری رئیس سازمان بهداشت جهانی به مهار کرونا در کمتر از دو سال آینده

دکتر گبریسوس روز جمعه (۲۱ اوت)‌ در ژنو سوییس به خبرنگاران گفت که مهار بیماری آنفلوآنزای اسپانیایی سال ۱۹۱۸ میلادی دو سال طول کشید. او افزود که در حال حاضر پیشرفت‌های دنیا در عرصه بهداشتی و فن آوری بشر «را قادر می کند که ویروس کرونا را در دوره زمانی کوتاه تری متوقف کند.»

آنفلوآنزای اسپانیایی که به «مادر همه‌گیری‌ها» شهرت دارد طی سال‌های ۱۹۱۸ - ۱۹۲۰ میلادی رخ داد. برآورد می شود که آن همه گیری به مرگ حداکثر ۵۰ میلیون نفر منجر شده باشد.

رئیس سازمان بهداشت جهانی گفته است در دنیای به هم پیوسته کنونی «مسلما ویروس کرونا از شانس بیشتری برای پخش شدن برخوردار است.» اما به گفته وی، «ما در عین حال فن آوری برای متوقف کردن آن را داریم.» دکتر گبریسوس همچنین بر اهمیت «اتحاد ملی» و «همبستگی جهانی» برای مبارزه با این همه گیری تاکید کرد.

ماه گذشته آمریکا اعلام کرد که از سازمان جهانی بهداشت خارج می‌شود. آمریکا بزرگترین حامی مالی این نهاد زیر مجموعه سازمان ملل متحد بود اما از زمان آغاز همه‌گیری کرونا، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، بارها با انتقاد شدید این نهاد را تحت استیلای چین خوانده بود. چین و سازمان بهداشت جهانی اتهامات آمریکا از جمله قصور در اطلاع رسانی در خصوص کرونا را بی اساس می دانند.

ویروس کرونا تا به حال به مرگ حداقل ۸۰۰ هزار نفر در سراسر جهان منجر شده است. آمار جهانی مبتلایان به کرونا نیز بیش از ۲۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر اعلام شده است. برخی ناظران معتقدند که تعداد واقعی مبتلایان و قربانیان بسیار بیشتر از آمارهایی است که دولت‌ها اعلام کرده اند.

تدروس گبریسوس روز جمعه هرگونه فساد مالی در خصوص تجهزات پزشکی حفاظتی در برابر ویروس کرونا را جنایتکارانه خواند و آن را با «قتل» مقایسه کرد.

روز جمعه در نایروبی پایتخت کنیا گروهی از مردم در اعتراض به ادعای فسادهای مالی مرتبط با مبارزه با ویروس کرونا دست به اعتراض زدند. همچنین در سایر شهرهای کنیا شماری از پزشکان در اعتراض به فقدان تجهیزات حفاظتی و حقوق‌های معوقه خود دست به اعتصاب زدند.

سایر تحولات

روز جمعه، تعدادی از کشورها بیشترین تعداد موارد جدید مبتلایان به کرونا در ظرف ماه جاری را اعلام کردند.

کره جنوبی ۳۲۴ مورد جدید را ثبت کرد که بالاترین رقم تعداد روزانه از ماه مارس بود. عفونت‌های جدید از جمله به تجمع مردم در اماکن مذهبی مرتبط بوده است. در واکنش به افزایش موارد ابتلا،‌ مقامات دو روز پیش موزه ها و کلوپ‌های شبانه را در سئول، پایتخت و اطراف آن بستند.

شمار مبتلایان در برخی کشورهای اروپایی نیز رو به افزایش گذاشته است. لهستان و اسلوونی هر یک ۹۰۳ و ۱۰۳ مورد جدید را اعلام کردند. پیشتر فرانسه و اسپانیا از افزایش شمار مبتلایان خبر داده بودند.

همچنین در لبنان از زمان انفجار مرگبار اخیر در بیروت، مقامات می گویند که آمار روزانه مبتلایان به بالاترین میزان رسیده و شمار موارد جدید در شبانه روز ۱۱ هزار نفر گزارش شده است. دولت لبنان در واکنش، به مدت دو هفته محدودیت‌های قرنطینه به اجرا گذاشته است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید