رفتن به محتوای اصلی

توافق آمریکا با «متحدان بین‌المللی» برای تبادل اطلاعات مربوط به تروریسم

توافق آمریکا با «متحدان بین‌المللی» برای تبادل اطلاعات مربوط به تروریسم

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، ۱۵ تیر ماه به خبرنگاران گفته است، شمار زیادی از این ۵۵ شریک طرف توافق، «کشور» هستند.

 کربی این پاسخ را به پرسشی داده بود در این رابطه که آیا طرف‌های توافق با آمریکا، کشور هستند یا سازمان‌های بین‌المللی نیز بخشی از آن را تشکیل می‌دهند.

در حالی که سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده گفته‌است که عمده شریک های بین المللی کشورهای متحد آمریکا هستند، اما وی جزئیاتی در مورد آنها ارائه نکرده‌است.

او در عین حال می‌گوید: شمار کشورهایی که در حاصر حاضر اطلاعات مربوط به «تروریست‌های خارجی» را به پلیس بین‌الملل می‌دهند، ۴۰۰ درصد افزایش پیدا کرده‌است.

کربی افزوده است، ایالات متحده با دولت‌ها در مواردی مانند «افزایش تبادل اطلاعات مربوط به مظنونین به تروریسم و تروریست‌های شناخته‌شده، تصویب قوانین مبارزه با تروریسم، افزایش بازرسی مسافران و امنیت مرز‌ها و در عین حال بنای تحقیقات جامع مالی» همکاری می‌کند.

پیشتر در اردیبهشت ماه گذشته، رئیس‌جمهوری آمریکا، بر لزوم رصد داده‌ها و اطلاعات در نبرد با تروریسم تاکید کرده بود.

باراک اوباما با اشاره به این که «امنیت» و «حریم خصوصی» شهروندان در تقابل با یکدیگر نیستند، گفته بود: «اگر واقعا برای آزادی ارزش قائل هستیم، برای جلوگیری از سفر تروریست‌ها و کشتن مردم بی‌گناه، باید گام‌های لازم را برای تبادل اطلاعات در اروپا، و بین اروپا و آمریکا برداریم».

به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حال حاضر دست‌کم ۳۵ کشور جهان، «تروریست‌ها وپیکارجویان خارجی» را دستگیر کرده‌اند و ۴۵ کشور نیز بر مراقبت‌های خود برای جلوگیری از سفر پیکارجویان خارجی به سوریه و عراق افزود‌ه‌اند.

جان کربی گفته است ایالات متحده، ائتلاف بین‌المللی علیه گروه موسوم به «حکومت اسلامی» را قوی‌تری و مستحکم‌تر کرده تا مناطقی که این گروه تصرف کرده از دستشان خارج شود، رهبرانشان کشته شوند و جلوی همه منابع مالی آن‌ها گرفته شود. به گفته او طی شش ماه گذشته، «پیشرفت‌های چشمگیری» در این راه حاصل شده‌است.

این سخنان پس از حملات اخیر و پشت‌سرهم در ترکیه، عراق، بنگلادش و نیز عربستان بیان شده‌است.

آقای کربی می‌گوید، هنوز اطلاع و مدرکی در دست نیست که نشان دهند حملات ترکیه، بنگلادش و عراق «هماهنگ» بوده است.

حکومت خودخوانده اسلامی مسئولیت حملات گسترده و کم‌سابقه اخیر در بغداد را بر عهده گرفته است، در مورد بنگلادش نیز همین‌طور. اما مقام‌های دولتی بنگلادش می‌گویند مهاجمان به رستورانی در داکا، از شبه‌نظامیان شناخته‌شده محلی بوده‌اند. در مورد ترکیه، نیز نخست‌وزیر آن کشور می‌گوید «حکومت اسلامی» پشت حملات شدید به فرودگاه استانبول است.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه با عادل جبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی دیدار کرده و به گزارش رویترز دو طرف، در مورد «لزوم ادامه نبرد تا نابودی داعش» گفت‌وگو کرده‌اند.

این دیدار نیز پس از حملات انتحاری اخیر در شهرهای عربستان صورت گرفته‌است. حملاتی که با محکومیت کشورهای مختلف، از جمله ایران همراه شده‌است.رادیو فردا

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

منبع:
رادیو فردا

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید