رفتن به محتوای اصلی

شورای همکاری خلیج :از سرگیری روابط با ایران منوط به توقف اقدامات مداخله جویانه این کشور است

شورای همکاری خلیج :از سرگیری روابط با ایران منوط به توقف اقدامات مداخله جویانه این کشور است

العربیه:

ملک سلمان  ریاست این اجلاس را که در کاخ الدرعیه در ریاض برگزار می شود به عهده دارد. در این اجلاس سران کشورهای شورای همکاری خلیج و باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا حضور دارند.

این اجلاس دومین گردهمایی سران کشورهای شورای همکاری خلیج و آمریکا بعد از اجلاس کمپ دیوید در سال گذشته است. اوباما، در آخرین سال ریاست جمهوریش، با سران شورای همکاری در باره ثبات منطقه، جنگ با تروریسم و تهدیدهای ناشی از مداخله ایران در امور کشورهای همجوار به مذاکره می نشیند.

ناظران معتقدند که در زمینه همکاریهای امنیتی پیشرفتهای حقیقی حاصل شده است. دو طرف بر سر تشکیل کمیته های مشترک برای برقراری امنیت دریایی و الکترونیکی، و تقویت دفاع موشکی کشورهای منطقه به توافق رسیدند.

موضوع یمن و برقراری آتش بس در این کشور، و وضعیت عراق و بازپس گیری ۴۰ درصد اراضی تصرف شده توسط داعش از سوی نیروهای مسلح این کشور از دیگر مباحث مطرح شده در این اجلاس خواهد بود.

در این اجلاس ۲ روزه، سه محور اصلی گفتگو در نظر گرفته شده است:

محور اول توافق بر سر امنیت منطقه در تحت شرایط حاضر است.

محور دوم جنگ با داعش و مبارزه با تروریسم و به ویژه سازمانهای داعش و القاعده است.

و محور سوم پرداختن به تهدیدهایی است که از اقدامها و عملیات ایران در منطقه به وجود آمده است.

قرار است باراک اوباما در مراسم اختتامیه این اجلاس سخنرانی کند و بر ضرورت تشکیل سالانه این اجلاس بین ایالات متحده آمریکا و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج تاکید نماید.العربیه

——————-

گزارش فارس:شورای همکاری خلیج :از سرگیری روابط با ایران منوط به توقف اقدامات مداخله جویانه این کشور است

سازمان شورای همکاری خلیج بار دیگر ضمن تروریستی خواندن حزب الله ایران را به بر هم زدن امنیت خاورمیانه و حمایت از این گروه متهم کرد و افزود: واشنگتن پیشنهاد داده اقداماتی برای مقابله با خطر موشکی ایران در خاورمیانه اتخاذ شود.

اعضای این سازمان در بیانیه پایانی خود بر لزوم تشکیل نیروی دفاعی مشترک در برابر آنچه «خطر مشترک» نامیده‌اند تأکید کردند و افزودند باید قدرت کشورهای عضو شورای همکاری خلیج برای مقابله با خطرهای داخلی و خارجی افزایش پیدا کند.

شبکه خبری «العربیه»، گزارش داد این سازمان ضمن تأکید بر مبارزه با تروریسم اعلام کرده از گفت‌وگوهای صلح یمن که در کویت برگزار خواهد شد استقبال و حمایت می‌کند.

کشورهای عضو شورای همکاری خلیج  در پایان نشست خود با رئیس جمهور آمریکا در بیانیه‌ای جداگانه از تحولات سیاسی صورت گرفته در لیبی استقبال کردند و اعلام کردند از شورای ریاستی و دولت آشتی ملی لیبی حمایت می‌کنند.

بر اساس این بیانیه کشورهای عربی حاشیه خلیج  تأکید کردند از مردم سوریه و اجرایی شدن تصمیمات سازمان ملل درباره بحران این کشور از جمله پیشنهاد آمریکا برای برگزاری نشستی درباره آوارگان سوری در سپتامبر پیش رو حمایت می‌کنند.

کشورهای عربی حاشیه خلیج تأکید کردند تبادل اطلاعات را به منظور مقابله با آنچه «خطرهای ایران» نامیده‌اند افزایش خواهند داد و افزودند: از سر گیری روابط ایران و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس منوط به توقف اقدامات و دخالت‌های این کشور در منطقه است.در پایان این سازمان از تلاش عراق برای کم کردن تنش طائفه‌ای و ایجاد آشتی در کشور استقبال کرد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

منبع:
العربیه

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید