رفتن به محتوای اصلی

مراسم حکومتی خانه کارگر در سالگرد تصویب قانون کار رژیم

مراسم حکومتی خانه کارگر در سالگرد تصویب قانون کار رژیم

مراسم  حکومتی سالروز تصویب قانون کار با قرائت قطعنامه پایان یافت؛کارگران خواهان اجرای قانون کار و حفظ استقلال تامین اجتماعی شدند

به گزارش ایلنا، تجمعی صنفی که صبح امروز (جمعه ۲۹ آبان) با حضور بیش از ۵ هزار کارگر تهرانی به مناسبت سالروز تصویب قانون کار برگزار شده بود با قرائت قطعنامه‌ای به کار خود پایان داد.

متن کامل این قطعنامه که در آن بر لزوم اجرای کامل قانون کار و صیانت از منابع مالی سازمان تامین اجتماعی تاکید شده به شرح ذیل است:

بیمه شدگان عزیز تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی امروز در حالی سالروز تصویب قانون کار را برگزار می کنیم که نزدیک به ۲۵ سال از تصویب این قانون می‌گذرد قانونی که به زعم اغلب صاحب نظران و کارشناسان حقوق کار داخلی و بین المللی یکی از مترقی ترین قوانین کار موجود در جهان است.

از آنجا که نیروی کار در همه جای دنیا در برابر قدرت و ثروت کارفرما ناتوان است ضروری است که حاکمیت اقداماتی انجام دهد تا توازن در این نابرابری برقرار شود و این ممکن نیست جز با احکام و الزامات آمرانه ای که ضعف و ناتوانی کارگران را در برابر قدرت و ثروت کارفرما پوشش دهد و جبران کند.

اگرچه قانون مصوب سال ۶۹ از این امکانات برخوردار است ولی متأسفانه ماده ۷ و تبصره های آن که از اول هم محل چالش مجلس و شورای نگهبان بود و پس از آن هم در مجمع تشخیص مصلحت از مباحث اصلی قلمداد می‌شد هیچگاه نتوانست در عمل تأمین کننده امنیت شغلی کارگران را فراهم کند.

شاید به این دلیل که مصوبه با اصل پیش نویس اولیه تفاوت فاحشی داشت و همین ضعف باعث شد که بعدها کارفرمایان از این ظرفیت استفاده کنند و با تفسیر دیوان عدالت اداری و اینکه می‌توان در همه مشاغل از قراردادهای موقت با طول مدت مدیریت شده استفاده کرد عملاً همه قانون را از حیز انتفاع ساقط کنند.

امروز در بازار کار ایران همه مواد و تبصره های این قانون تحت تأثیر ماده ۷ قرار گرفته و از قانون فقط نام و نشانی بیش باقی نمانده است چرا که چانه زنی که یک فرض و یک اصل در روابط کار تلقی می‌شود کاملاً از بین رفته و کارفرما هر چه را بخواهد قانون می‌کند و به امضاء کارگر می‌رساند و بعضاً نانوشته کارگر را مکلف به تأیید آن می‌نماید.

امروز حرف اول و آخر ما در خصوص قانون کار اینست که ای دولت و ای مجلس محترم، کارگران را دریابید، امنیت شغلی از دست رفته را با اصلاحات قانونی احیاء کنید،‌ زیبنده جمهوری اسلامی و نظام عدل الهی نیست که این چنین حقوق و امنیت شغلی کارگران پایمال شود و ما عکس العملی از مسئولین آنهم طی ۲۵ سال شاهد نباشیم. زندگی کارگران و خانواده آنان در گرو اشتغال و امنیت و معیشت آنان است انصاف و عدالت نیست که این حداقل ها از جامعه کارگری مضایقه شود در پیوند با کار موضوع تأمین اجتماعی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است امروز کارگران با دست خویش و بخشی از دستمزد خود سازمان تأمین اجتماعی را ایجاد کرده اند که نیاز آینده و حال آنان را پاسخگو باشد.

در حوزه درمان و بازنشستگی یعنی دورانی که بیماری و کهولت و ناتوانی بر نیروی کار چیره می‌شود این سازمان باید توانایی تأمین نیاز و برطرف کردن آثار بیماری را داشته باشد در این خصوص علیرغم تأکید قانون متاسفانه دولت هیچ کمکی به این سازمان نکرده و انباشت بدهی امروز از مرز ۱۰۰ هزار میلیارد تومان گذشته است هیچکس نمی‌تواند فراموش کند که طی سالیان قبل دولتها چطور از منابع سازمان تأمین اجتماعی برای رفع مشکلات خود بهره بردند و از این بابت دولتها به سازمان هم بدهی مادی و هم بدهی معنوی دارند ولی بجای آنکه دولت تلاش کند بار بدهی خود را به جامعه بیمه شده سبک کند متأسفانه شاهدیم که وزارت بهداشت و درمان در قالب یک ادعای واهی خود را مالک منابع درمان دانسته و ادعای تجمیع منابع سازمان را مطرح می‌کند.

بجای آنکه طلب ما را از محل سرانه ملی و قانون هدفمندی و ۱% ارزش افزوده پرداخت کند آقای وزیر بهداشت می خواهد کسری منابع سیاستهای غلط و اشتباه دستگاه خود را از جیب کارگران و بیمه شدگان تأمین کند ما بارها قبلاً هم گفتیم که تغییر نرخ و تعرفه ها آنهم بشکل تهاجمی و نامتناسب تعادل منابع و مصارف را بر هم می‌زند و از این منظر هم بیمه شده و هم سازمانهای بیمه گر ضررهای هنگفتی را متحمل خواهند شد و اگر قادر به تأمین آن نباشند ورشکست می‌شوند.

هنوز یکسال از طرح تحول سلامت سپری نشده که کسری منابع اجرای این طرح، سازمانهای بیمه گر را متوجه استفاده از منابع بانکی آنهم با سودهای سنگین کرده است بی ثباتی سازمانهای بیمه گر خطرات آتی برای جامعه کارگر بهمراه خواهد داشت و این را دولت محترم باید بخوبی درک کند در پی مجموعه تحولات صورت گرفته طی سال گذشته توصیه ما به وزیر محترم بهداشت اینست که از راه رفته برگردد و اشتباه خود را بپذیرد لذا ما جامعه کارگری و بیمه شدگان ضمن گرامی‌داشت سالروز تصویب قانون کار اعلام می‌کنیم:

  1. قانون کار ایران یادگار امام راحل و یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی برای کارگران است و جامعه کارگری به هیچ وجه اجازه تغییراتی که به کاهش حقوق وی منجر شود را نخواهد داد.
  2. بازبینی و بازگشت به نسخه اصلی ماده ۷ قانون کار خواسته اصلی کارگران است که سبب می‌شود امنیت شغلی از دست رفته خود را باز پس بگیرند.
  3. تأمین معیشت کارگران که وابسته به اجرای ماده ۴۱ قانون کار است یک خواسته بحق و غیر قابل مذاکره است که امیدواریم امسال توسط شرکای اجتماعی به رسمیت شمرده شده و در مصوبه مزد ۹۵ بخوبی به آن توجه شود.
  4.  با توجه به بسته اقتصادی خروج از رکود که عموماً متوجه اقشار خاص شده، جامعه کارگری امیدوار است با تمهیداتی دولت محترم گروههایی از جامعه را که مجبورند زندگی خود را با دستمزدهایی کمتر از یک میلیون تومان اداره کنند مورد توجه و عنایت خود قرار دهد در این رابطه دولت محترم نباید فراموش کند که تقاضای مؤثر جامعه اساساً در قشر عظیم کارگر و کارمند متمرکز شده و یک تقاضا جز با افزایش قدرت واقعی خرید این گروه امکان پذیر نمی باشد.
  5.  سازمان تأمین اجتماعی با همه اجزاء آن تجزیه ناپذیر بوده و منابع درمان در درون سازمان تأمین اجتماعی خواهد ماند، ما به کسانی که تصور میکنند تحت عناوینی قادر خواهند بود مهمانان ناخوانده برای تأمین اجتماعی ایجاد کنند هشدار می‌دهیم که با مقابله شدید جامعه کارگری و بیمه شدگان مواجه خواهید شد.
  6.  سازمان تأمین اجتماعی بر اساس قانون یک سازمان عمومی غیر دولتی است که به هیچ وجه مشمول بند «ب» ماده ۳۸ نمیشود چرا که این سازمان زیر مجموعه ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشور نیست لذا از شمول ماده ۳۸ قانون برنامه پنجم خارج است با این حال تبصره های ۲ و ۴ بند «ب» ماده ۳۸ هم به صراحت سازمان را مستثنی کرده و لذا ما انتظار داریم مجلس و دولت محترم با توجه به قوانین موجود، سازمان را از حیث منابع درمان مستقل تلقی کرده و بیش از این احساسات بیمه شدگان و کارگران را تحریک نکنند.

 

————————–

ایلنا: کارگران شرکت کننده در مراسم بیست و پنجمین سالروز تصویب قانون کار با تشکیل یک زنجیره انسانی به دور سازمان تامین اجتماعی مخالفت خود را با اعمال فشارهای وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برای تجمیع بیمه‌های درمانی اعلام کردند. در حالی که تعداد کارگران شرکت کننده در بیست و پنجمین مراسم سالروز تصویب قانون کار به حدود ۵ هزار نفر رسیده است، تجمع کنندگان از دقایقی پیش با تشکیل یک حلقه انسانی به دور ساختمان سازمان تامین اجتماعی از دولت خواستند تا براساس قانون استقلال مالی و اداری تمامی بخشهای این سازمان را تضمین کند.

بر اساس مشاهدات خبرنگار ایلنا از زمان شروع اجتماعی صنفی امروز، لحظه به لحظه بر شمار کارگرانی که از نقاط مختلف استان تهران خود را به این مراسم رسانده و در محدوده ساختمان تامین اجتماعی واقغ در خیابان آزادی حاضر شده‌ه‌اند اضافه می‌شود.در این مراسم  حسن صادقی از قمه کشان شوراهای اسلامی سخنرانی می کند.————————سخنرانی حسن صادقی از قمه کشان شوراهای اسلامی در مراسم حکومتی سارگرد تصویب قانون ضد کارگر رژیم«حسن صادقی» به عنوان نخستین سخنران مراسم سالروز بیست و پنج ساله شدن تصویب قانون کار، گفت: جامعه کارگری بیدار است و تفاوت نمی‌کند از کدام دسته وگروه باشند چون همه باید منافع جامعه کارگری را پاسداری کنند. این منافع مربوط به هیچ دسته و گروهی نیست.او به تصویب قانون کار و تلاش صاحبان زر و زور برای جلوگیری از آن اشاره کرد و ادامه داد: گرچه قانون فعلی حاصل تعدیل فراوان در رفت و برگشت بین شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی بود اما بعضی از مفاد قانون بین المللی کار در آن وجود داشت.

 

صادقی با اظهار تاسف از گنجانده شدن ماده ۷ و ۲ تبصره آن در قانون کار اظهار کرد: این ماده امروز بنیان کارگری و زندگی خانواده‌های وابسته به کارگران را با خطر مواجه کرده است و موجب شده با قانونی بی‌یال و کوپال مواجه باشیم.

او ادامه داد: چنین قانونی نیاز به چوب زدن ندارد بلکه باید حقوق اولیه انسانی رعایت شود اما متاسفانه به این هم قناعت نشده و بعضی مسئولان پا را فرا‌تر گذاشتند.

سخنگوی… عنوان کرد: می‌خواهند حقوقی که پدران ما با عرق جبین و سال‌ها زحمت به عنوان تامین اجتماعی روی هم گذاشته‌اند از ما بگیرند. اگر آن زمان که چنین لایحه‌ای اضافه می‌شد با قدرت ایستادگی می‌کردیم امروز وزیر بهداشت نمی‌گفت باید منابع سازمان تامین اجتماعی و دیگر صندوق‌ها برای ادامه طرح نظام سلامت با یکدیگر ادغام شود.

او با طرح این سوال که آیا حق است که کارگران در برابر دست اندازی به حقوقمان دست روی دست بگذارند و سکوت کنند؛ ادامه داد: جامعه کارگری ذلت ادغام سازمان تامین اجتماعی با سایر صندوقهای بیمه‌ای که ورشکسته هستند را بر نمی‌تابد. وزیر به هوش باشد.

صادقی با اشاره به تجمع صورت گرفته تصریح کرد: این تنها گوشه‌ای از همت نیروی کار ایران است. ادعای تجمیع منابع سازمان حرف بیهوده‌ای است و مسئولان وزارت بهداشت توان اداره این سازمان و مدیریت منابع را ندارند و بجای استفاده از یک درصد منابع حاصل از ارزش افزوده،به حقوق ما دست اندازی می‌کنند.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با تاکید براینکه چنین پیشنهادی بر پایه کدام قانون صورت گرفته است خاطر نشان کرد: ما در سال ۸۹ دربرابر مجلس تجمع کردیم تا مالکیت تامین اجتماعی مستقل باقی بماند. دولت گذشته سه سال تلاش کرد و ما آن‌ها را متقاعد کردیم که در خواستمان مبتنی بر قانون و روح حاکم بر قانون توسعه پنجم است.

او با خطاب قرار دادن وزیر بهداشت ادامه داد: ادغام منابع سازمان تامین اجتماعی و دیگر بیمه‌های ورشکسته برای تامین منابع درمانی نشان دهنده سوء مدیریت شماست و موجب شده کشتی سلامت امروز به گل بنشیند.

صادقی گفت: هیچ کجای جهان یک چشم پزشک را به عنوان وزیر مسئول اداره وزارت بهداشت نمی‌کنند بلکه یک اقتصاددان باید در این منصب حضور داشته باشد تا بتواند منابع را مدیریت کند. متاسفانه سوء مدیریت وزیر کنونی بهداشت موجب شده است تا ۱۳هزار میلیارد تومان از منابع کشور به جیب پزشکان فوق تخصصی برود که هر ماه یک هفته را برای دیدار خانواده وفرزندان خود به خارج از کشور سفر می‌کنند.

این فعال کارگری با طرح درخواستی از علی ربیعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: تحقیق کنید که سرانه ۲۵۰ هزار تومان درمان سرپایی بیماران در شهرستان‌ها به کجا رسیده است و برای کشف آنچه رخ داده یک گروه تحقیق تشکیل دهید.

او ادامه داد: آنچه وزیر بهداشت مطرح می‌کند بهانه‌ای بیش نیست تامین اجتماعی استقلال دارد و ما خواستار رعایت قانون طبق گفته مقام معظم رهبری هستیم که فرمودند باید به قانون عمل شود نه یک کلمه کم و نه یک کلمه بیش.

صادقی در پایان صحبت‌های خود عنوان کرد: انتظار داریم سازمان تامین اجتماعی با مهر و الفت به کارگران بیمه شده توجه کند و درباره نحوه افزایش حقوق تجدید نظر شود. دوم؛ قوانین دست و پاگیری که کارگران ساختمانی و دیگر بخش‌ها را از خدمات محروم می‌کند را کنار بگذارد.

———————–سخنرانی مصری عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامیعبدالرضا مصری» یه عنوان دومین سخنران مراسم بیست و پنجمین سالروز تصویب قانون کار ضمن ابراز خرسندی از حضور پرشور کارگران در تمام عرصه‌های انقلاب گفت: حضور امروز کارگران در این مکان معنا و مفهومی دارد که باید مسئولانی که قصد تعرض به حقوق کارگران را دارند این معنا و مفهوم را درک کنند تا بدانند که جامعه کارگری که بیش از ۴۰ میلیون نفر هستند که اجازه دست‌اندازی و تعرض به یک متر از اراضی متعلق به کارگران را نخواهند داد.مصری افزود: کسانی که سرمایه‌های هزار میلیارد تومانی دارند و قصد دارند به سرمایه‌های قطره قطره جمع شده کارگران تعرض کنند بدانند جامعه کارگران در هر جایی که انقلاب نیاز داشته چه در جنگ هشت سال دفاع مقدس و چه در دیگر صحنه‌ها اجازه تعدی به دشمنان را ندادند.

 

وی ادامه داد: مسئولانی که امروز پرچم ادغام را برافراشته‌اند بدانند اگر می‌خواهند به قوانین عمل کنند باید نظام ارجاع و سطح‌بندی خدمات، خرید راهبردی خدمات و واگذاری تصدی‌گر‌ها و دیگر وظایف خود را بهتر انجام دهند.

مصری تاکیدکرد: بعضی از مسئولین امروز با فرافکنی می‌خواهند به اموال کارگران دست‌اندازی کنند این مسئولین با بودجه دولت هر طور می‌خواهند می‌توانند عمل کنند اما این حق را ندارند که به اموال و دارایی‌های جامعه کارگری بخش درمانی کارگران دست‌درازی کنند.

وزیر اسبق رفاه و تامین اجتماعی افزود: در ماده ۳۸ تبصره ۲ در قانون برنامه مالکیت و مدیریت وارائه خدمات سازمان تامین اجتماعی در اختیار تامین اجتماعی قرار گرفته و مستثنی است.

مصری تصریح کرد: دست کارگران پرتوان، سینه آنها ستبر و قدم‌هایشان مملو از عشق به ایران اسلامی است و آن‌ها در راه پیشبرد اهداف بنیان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی پابرجا هستند.

وی گفت: باید به مسئولانی که قصد تعرض دارند بگوییم جامعه کارگران ایران در مقابل آمریکا ایستاده‌اند، پس با روح و روان آن‌ها بازی نکنید.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید