رفتن به محتوای اصلی

آمریکا: دخالت نظامی در سوریه، مسکو را در باتلاق فرو می‌برد

آمریکا: دخالت نظامی در سوریه، مسکو را در باتلاق فرو می‌برد

آنتونی بلینکن، معاون وزیر خارجه‌ی آمریکا روز شنبه (۳۱ اکتبر/ ۹ آبان) گفت که دخالت نظامی روسیه در سوریه، مسکو را وارد “باتلاق” کرده و اختلافات مسلمانان سنی منطقه با روسیه را شدت خواهد بخشید.

بلینکن که در کنفرانس “امنیت منطقه‌ای” در بحرین سخنرانی می‌کرد، هشدار داد:«این باتلاق گسترده‌تر و عمیق‌تر خواهد شد و روس‌ها را نیز درون خود خواهد کشید.

به گفته معاون وزیر امور خارجه آمریکا، روسیه به عنوان هم‌پیمان رژیم اسد دیده خواهد شد که با همکاری ایران و حزب‌الله لبنان در مقابل میلیون‌ها مردم سنی‌مذهب سوریه، منطقه و حتی در خود روسیه قرار گرفته است.

یک ماه از آغاز حملات هوایی روسیه در خاک سوریه می‌گذرد. آمریکا و برخی از گروه‌های اپوزیسیون مخالف اسد می‌گویند که دخالت نظامی روسیه، تنش و اختلاف و تفرقه میان گروه‌های مختلف مذهبی و قومی در سوریه را تشدید کرده است.

خالد سعید، یکی از رهبران اپوزیسیون میانه‌روی مخالف اسد در این سمینار در تایید بلینکن گفت:«یک ماه از اشغال نظامی روسیه می‌گذرد. بیش از ۱۴۰۰ نفر تاکنون در این حملات کشته شدند. بیشتر این افراد در مناطقی کشته شدند که در کنترل داعش نیست.»

معاون وزیر خارجه‌ی آمریکا در این نشست با تاکید بر این‌که آمریکا و روسیه بر سر مبارزه با گروه تروریستی “دولت اسلامی” توافق دارند، گفت: «اما نباید در دام این ادعای روسیه بیفتیم که تنها گزینه‌ی ممکن در سوریه یا گروه دولت اسلامی است یا حفظ قدرت بشار اسد.»

بلینکن در اظهارات خود از کشورهای منطقه انتقاد کرد که چندان به صدای گروه‌های معتدل در سوریه بها ندادند. به گفته او قدرت گرفتن “دولت اسلامی” و دیگر گروه‌های اسلام‌گرای تندرو در سوریه، تا حدی ناشی از نبود حمایت از صداهای معتدل در سوریه بوده است.

این مقام مسئول آمریکایی تاکید کرد که امید مردم به دولت‌های “دموکراتیک، مسئول و آزاد” در جریان بهار عربی، حالا جای خود را به “هراس، خشونت و اغتشاش” داده است.

عادل الجبیر، وزیر خارجه‌ی عربستان، در این دیدار اعلام کرد که عربستان قصد دارد بودجه‌ی بیشتری صرف حمایت نظامی از گروه‌های میانه‌روی مخالف اسد کند. او بار دیگر تاکید کرد که برای عربستان آینده‌ی سوریه با حضور بشار اسد در قدرت، متصور و قابل‌قبول نیست.

بیشتر بخوانید: ظریف: بدون ایران راه‌حل معقولی برای سوریه وجود ندارد

بلینکن همچنین با اعلام این‌که نقش آمریکا در خاورمیانه از همیشه “عمیق‌تر و جدی‌تر” شده، تاکید کرد که “گزینه‌ی نظامی” مطلقا راه‌حلی برای حل بحران و جنگ داخلی سوریه نیست.

اظهارات بلینکن در حالی مطرح می‌شود که ایالات متحده آمریکا روز جمعه(۳۰ اکتبر) اعلام کرد که نیروی نظامی به سوریه می‌فرستد و برای اولین‌بار از آغاز جنگ داخلی سوریه، به جز بمباران هوایی در نبرد زمینی نیز حضور خواهد داشت.

در نشست منامه عده‌ای از عالی‌رتبه‌ترین مقامات، دیپلمات‌ها، وزرا و متخصصان امنیت داخلی و خارجی از کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا و بریتانیا و آمریکا حضور داشتند

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

منبع:
رادیو آلمان

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید