رفتن به محتوای اصلی

صلح جهانی

صلح جهانی
نامه خالد حردانی از زندان رجایی شهر

سازمان ملل متحد روز ۲۱ سپتامبر مصادف با ۳۰ شهریور را روز جهانی صلح اعلام کرده‌است. این تاریخ در پنجاه‌ و هفتمین جلسه مجمع عمومی انتخاب شده است.

امروز مصادف با 21 سپتامبر روز جهانی صلح را با آرزوی برقراری و ایجاد صلح جهانی گرامی داشته و ارج می نهیم.
صلح از قديمي ترين آرمان های بشر و برقراري آن در جهان، ارتباط مستقيمي با حقوق بشر دارد.صلح در یک نگاه مساوی است با فقدان جنگ، خشونت و هر گونه تبعیض و ظلم اما امروزه این موضوع گستره تر و شامل موارد امنیتی متعددی می گردد که از جمله آن می توان به امنیت اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، زیست محیطی، و نظامی اشاره کرد.به صورت خلاصه و در یک کلمه کلی می توان صلح را مسای با حقوق بشر و حقوق بشر را لازمه جوامع بشری و رکن اصلی و ضروری در هر کشوری دانست.
در مقدمه و اصول منشور ملل متحد ارتقاء حقوق بشر ،احترام به شان،منزلت و كرامت انساني جزء رسالت اصلي همه دولت ها ذكر شده است. بنابراين بحث حقوق بشر فقط يك مساله داخلي قلمرو كشورها نیست بلکه نقض حقوق بشر در هر جايي مي تواند تهديدي براي امنيت و صلح بين المللي تلقي باشد.
تاریخ بشر همواره سرشار از چرخه بدون توقف جنگ و صلح بوده است. جنگی که با صدای مهیب آغازش انسان های زیادی به ویژه کودکان بیگناه را قربانی قتل و عام زیاده طلبی،خودخواهی،اختلافات قومی و قبلیه ای، مذهب، سنت و ... کرده است. در این میان به جز کشتار بی رحمانه زنان، کودکان و انساهای بیگناه، باعث از هم پاشیدن کانون گرم خانواده شده و علارغم آن، آب ، خاک، گیاهان و حیوانات بسیاری از بین رفته که چرخه طبیعت را نیز دستخوش تغییرات ویژه ای کرده است.
جنگ ها چیزی جز چپاول، دزدی، سوءاستفاده از زنان و کودکان، گرسنگی و قحطی، بیماری و دیگر دردهای انسانی به ارمغان نیاوره اند. مواردی که به آن ها اشاره شد بر همگان روشن و واضح است و نیاز به توضیحات بیشتر ندارد اما آنچه مهم است پایندی و احترام به صلح است که جزء موراد ابتدایی رسیدن به امنیت جهانی است.در این میان اعتقاد به ارزشمندی انسان ها جدای از ریشه یابی فرهنگی، تاریخی، رنگ پوست، نژاد زبان پرچم و ملیت و مذهب و ... می باشد.
آنچه بیش از هر چیز جامعه انسانی در جهان را از رسیدن به صلح باز می دارد افروختن آتش جنگ است به ویژه امروز که شاهد جنگ در کشورهای خاورمیانه و به ویژه افریقا هستیم و بی خانمانی و مرگ بسیاری از هم نوعمان که چه به واسطه خشونت و شرایط اسف بار منطقه کشته می شوند و یا به دنبال رسیدن به نقطه ای امن خود را به اب می زنند و بی رحمانه قربانی می شوند.

امروزه مبارزه با پدیده­ی تروریسم باید به یک امر مهم نظام بین‌المللی مبدل گردد؛ چرا که وضعیت نابه سامان ناشی از وقوع آن نه تنها موجب خدشه‌دار شدن امنیت انسانی شده، بلکه صلح و امنیت ملی و بین‌المللی را مورد هجمه­ی خود قرار می دهد. در چنین شرایطی تنها عزم راسخ جهانی می‌تواند به مثابه راهبردی ویژه در مبارزه با تروریسم و با اجرای آرمان‌ها و اصول مقرر در منشور ملل متحد شرایط تحقق صلح عادلانه­ی جهانی را فراهم آورد.
و در اخر به جز موارد یاد شده فراموش نکنیم که صلح واقعی میسر نمی شود مگر با برچیدن احکام ظالمانه از قبیل اعدام، شکنجه، قطع دست و پا، سلب آزادی انسان های بیگناه و دیگر مسائل و موارد این چنینی که همگی ریشه تاریخی و مذهبی دارند.

با آرزوی بازگشت و تمکین دولت ها به رهبری سازمان ملل با اعلامیه حقوق جهانی برای حقوق بشر به عنوان میثاق جهانی و با امید به سایه افکنی صلح واقعی بر تمامی جهان تا جایی که ابناء بشر و سایر موجودات زنده قادر به لمس و درک واقعی حس زندگی و امنیت جهانی که البته حق و حقوق قانونی هر انسانی است باشند.

خالد حردانی - زندان رجایی شهر کرج - 30 شهریور94

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

منبع:
زندان رجایی شهر

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید