رفتن به محتوای اصلی

فاضلاب‌شهری،صنعت‌نیشکر و سدگتوند سه‌منشا آلودگی کارون

فاضلاب‌شهری،صنعت‌نیشکر و سدگتوند سه‌منشا آلودگی کارون

سایت مجلس: در واقع آغاز مطالعات سد گتوند و شروع عملیات آن در سه دولت اتفاق افتاده و متاسفانه در این مدت سازمان‌های مربوطه سکوت اختیار کردند بنابراین همگی در بحران شکل گرفته نقش داشته اند.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید تکلیف سدگتوند را تعیین کند، گفت: درغیر این صورت وضع بدتر از شرایط فعلی می‌شود و تاثیرات منفی بیشتری بر اکوسیستم منطقه و آب شرب مردم خواهد گذاشت، البته در حال حاضر مطالعاتی از سوی دانشگاه تهران در حال انجام است اما به نظر می‌رسد این مطالعات پاسخگویی بهبود وضع موجود نیست.

وی افزود: اگر دولت مسئولیت مطالعه پیرامون سد گتوند را به دانشگاه‌ها و دانش‌پژوهان محلی می‌سپرد و از ظرفیت دانشگاه‌های بومی منطقه استفاده می‌کرد، قطعا راه حل‌های بومی بهتری ارائه می‌شد، به نظر می رسد مطالعات دانشگاه تهران راه گشا نباشد.

درخصوص سد گتوند، جلوگیری از خراب‌تر شدن وضعیت کشاورزی در این منطقه، از اولویت‌های مسئولان است، در حقیقت اگر وضع بر همین منوال پیش رود اندک تالاب های باقی مانده هم خشک می شود، به شکلی که سر ریز شدن آب سد گتوند در رودخانه کارونی که تامین کننده تالاب شادگان است این تالاب را به محل تجمع نمک تبدیل خواهد کرد.

 از آنجایی که سطح آبی تالاب‌ها برابر سطح دریاست، امکان شستشویی آن در آینده نیست و از این جهت اگر آلوده و یا مملو از نمک شوند نابود خواهند شد، همانگونه که پدیده نوظهور گرد و خاک در استان خوزستان موجب تحت تاثیر قرار دادن ۲۲ استان دیگر کشور شده است.

عضو کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی در مجلس نهم با بیان اینکه منشا عمده ریزگردها استان خوزستان، تالاب‌های خشک شده این استان است، گفت: در صورت از بین رفتن تالاب‌های باقی مانده در استان خسارات زیست محیطی غیرقابل جبران به بار خواهد آمد، در این صورت با صد برابر بودجه ساخت سد گتوند هم جبران نمی شود.

ضروری است دولت از هر روشی برای بازگرداندن شرایط رودخانه کارون به شرایط قبل استفاده کند، این روش‌ها می تواند تخریب سد یا تغییر مسیر آب رودخانه‌های بالادست سد باشد به گونه‌ای که بدون ورود به سد وارد رودخانه کارون شود.

 منشا آلودگی رودخانه کارون فاضلاب‌های شهری، صنعت نیشکر و سد گتوند است اما نقش سد گتوند به مراتب بیشتر از سایر عوامل است.

در کنار آلودگی سد گتوند، رودخانه دز هم که وسیله تنظیم کننده کیفیت رودخانه کارون محسوب می شود، امروزه توسط فاضلاب های شهری آلوده شده است، با این شرایط می توان گفت رودخانه کارون از همه جهات تحت تاثیر آلودگی قرارگرفته است.

گفتنی است: بر اساس اعلام اخیر معاون اول رییس جمهور و رییس نشست شورای عالی آب، “سد گتوند یکی از عوامل آلاینده‌ی رودخانه‌ی کارون است” و علی رغم اینکه در طراحی احداث این سازه به لحاظ مهندسی کار بزرگی انجام شده، اما “متاسفانه مشاورین طرح در انجام مطالعات همه جانبه دقت و محاسبات لازم را انجام نداده اند.” /

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید